FIA GT3: Saker kijkt al uit naar 2011

Ondanks het feit dat Saker Belgium vorig seizoen in de intussen opgedoekte Dunlop Endurance Cup algemeen kampioen werd en Belcarpromotor Hans Van de Ven er alles aan deed om deze kleine GT een plaats te geven binnen de Belcar, loopt het niet erg storm dit seizoen. En dat niettegenstaande Saker Belgium met vooral het duo Jeuris/Vetters en ook Geelen/De Keersmaecker reeds mooie resultaten neerzette.

"Tijdens de laatst verreden wedstrijd over vier uren in Francorchamps hebben we een schitterende race achter de rug," aldus Wim Jeuris. "Zowel in kwalificatie als in de wedstrijd draaiden we chrono's rond 2'37". Ik ken geen enkele wagen die deze tijden kan realiseren en waaraan een dergelijk laag prijskaartje aan verbonden is. Daarenboven konden we het vier uur lang uitzingen met één setje banden. Het enige grote probleem is dat we binnen de Klasse gaan concurrentie hebben. Zowel kwantitatief als kwalitatief stelt onze Klasse niets voor en lopen we erbij voor spek en bonen. Ik hoop voor de komende wedstrijden op Circuit Zolder dat we ons iets meer kunnen mengen tussen de andere wagens binnen de GT Open. Zolder ligt de Saker goed en het verschil in snelheid en vermogen is in vergelijking met Francorchamps kleiner tegenover de andere wagens in de GT Open. Met dit lichtgewicht kunnen we enorm laat remmen en op Circuit Zolder speelt dit in ons voordeel. En vooral voor de 10 Hours of Zolder hopen we op een goed resultaat door het relatief laag verbruik en de beperkte bandenslijtage".

"We moeten dringend met de Belcar-promotor rond de tafel gaan zitten om ons product verder te promoten", zegt Tom Sneyers van Saker Sportscars Belgium. "Het heeft geen zin om het verleden terug op te rakelen inzake de Dunlop Endurance Cup, waarin we algemeen steeds goed uit de verf kwamen en ook binnen onze Klasse mooie tijden beleefden. Hans heeft ons de kans gegeven om in de Belcar met de Saker aan te treden en daar moeten we op verder bouwen. Binnenkort wordt in Nederland de nieuwe body voorgesteld en worden ook de toekomstplannen uit de doeken gedaan. De Saker heeft een toekomst in België, zoveel is zeker".

Herbert Boender, algemeen directeur van Saker Sportscars in Nederland, heeft alvast grote plannen die tijdens een persvoorstelling eind oktober meer klaarheid zal brengen.

"De Saker Sportcar Challenge is momenteel in Nederland succesvol, maar er staan nog teveel wagens stil," aldus de Nederlander. "We zijn momenteel wagens aan het bouwen voor een Saker Challenge in Engeland. Een vijftiental wagens staan in de steigers. Onze doelstelling is om, parallel met de challenges in Nederland en Engeland, deze wagens te laten samen rijden in Engeland, Nederland en België. Een volgende stap is om de piloten en de teams de kans te geven om ook buiten de landsgrenzen te laten rijden en daar apart punten te pakken voor hun eigen Challenge. De Belcar is voor ons een uitgelezen kampioenschap om een drietal keren de Sakers aan de start te brengen. We bieden een goedkope formule aan met hoge prestaties. We zijn klaar om het gat te dichten. Vandaar dat we op het bestaande chassis een geëvolueerde body kunnen leveren die moderner oogt en ook iets sneller zal zijn. Maar de basis blijft hetzelfde. We kunnen via aërodynamische ingrepen en andere snufjes de Saker nog sneller maken, maar het moet haalbaar blijven voor de amateur om leuke wedstrijden te rijden. Hopelijk ziet men in België dat Saker een goed product levert dat competitief is en prijs-kwaliteit niet te evenaren is".

Saker press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 07 oktober 2010 om 18:00


Andere publicaties op Racingworld.be...