Gary Paffett (Mercedes) wint in Shanghai - Paul di Resta (Mercedes) kampioen

Gary Paffett heeft de allerlaatste manche van het DTM-seizoen 2010 op zijn naam geschreven. Paffett greep de leiding na de eerste serie pitstops om die niet meer af te geven. Paul di Resta verloor kostbare tijd bij de bandenwissel tijdens zijn eerste stop, maar aan de finishlijn bleek zijn tweede plaats voldoende om de titel veilig te stellen. Scheider, die beslag legde op de laatste podiumplaats en zo een volledig Mercedes-feestje verknalde, leek di Resta nog even te bedreigen, maar een incident tussen Susie Stoddart en Mike Rockenfeller veroorzaakte een rode-vlag situatie met nog zes minuten op de klokken.

Tomczyk eindigde vierde, net voor de opnieuw verbazende Miguel Molina. De jonge Spanjaard mag met verve de seizoensrevelatie worden genoemd, nadat Audi ook tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen een tacktische steekspel won, door Molina pas zeer laat te komen pitten. Winkelhock eindigde zevende, terwijl David Coulthard zijn eerste punt van het seizoen scoorde. Er had meer ingezeten voor de Schot, die even werd opgehouden tijdens het dubbelen van puntenleider Spengler en zijn motor liet afslaan tijdens zijn tweede pitstop. Spengler zag zijn titelkansen volledig de mist ingaan door slechts als dertiende over de meet te rijden nadat hij crashte tijdens de kwalificatiesessie. Mercedes trachtte de Canadees via een gewaagde strategie (tweemaal zeer vroeg pitten) nog hogerop het veld te helpen, maar uiteindelijk viel Spengler terug tot de derde plaats in de tussenstand.

Vermelden we tot slot nog dat de race ingekort werd en gestart is onder safety car zodoende geen herhaling van de chaotische kwalificatiesessie te veroorzaken. Na drie ronden werd het veld vrijgegeven onder gele vlag; na de derde bocht werden de groene vlaggen bovengehaald en konden de Audi's en Mercedes' effectief voor de allerlaatste keer in 2010 racen.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in DTM
op zondag 28 november 2010 om 11:20


Andere publicaties op Racingworld.be...