Verslag 3e testweek Jérôme D'Ambrosio: "Ik raak snel gewoon aan de auto"

Marussia Virgin Racing - Jérome D'AmbrosioDe Formule 1 testen in Barcelona zitten er alweer op en daarmee blijven er nog maar vier reglementaire testdagen over. Het Circuit de Catalunya biedt ons de uitstekende mogelijkheid om een beeld te krijgen van de competitiviteit van de verschillende teams, daar het een circuit is waar alles staat of valt met het aero-pakket waarover je als team beschikt. Een analyse maken van de verhoudingen binnen het veld van 12 verschillende auto\'s blijft moeilijk door de vele variabelen, maar het één en het ander begint toch al duidelijk te worden. Vooral de consistentie van de wagen lijkt een goede indicator te zijn op dit moment.

Er heerst in grote mate de consensus dat Ferrari en Red Bull de te kloppen teams zijn. Beide vertonen een grote betrouwbaarheid en geven de indruk zonder enige moeite snelle rondetijden neer te zetten in alle omstandigheden. Lotus Renault bevindt zich daar niet ver achter, met een auto die zeer veel potentieel lijkt te hebben. Nick Heidfeld nam zonder problemen de rol van Kubica over en leidt het team in de ontwikkeling van de auto, die toch frequent geplaagd werd door betrouwbaarheidsproblemen. Kubica maakt het ondertussen goed en heeft na zijn laatste operatie de afdeling intensieve zorgen reeds verlaten. Het gerucht gaat de ronde dat hij zelfs al in staat zou zijn om eigen input door te geven over de ontwikkeling van de R31.

Achter deze voorlopige koplopers bevinden zich Mclaren en Mercedes. Twee teams met enorme middelen die hun zaakjes desondanks nog niet helemaal op orde hebben. Beide hebben problemen met de betrouwbaarheid, missen consistentie in hun runs en lijken niet zo goed over weg te kunnen met het nieuwe Pirelli rubber. Deze twee zilveren pijlen lijken dan ook de hete adem van Williams, Sauber, Torro Rosso en Force India te voelen.

Van de drie nieuwe teams die de F1 vorig jaar heeft mogen verwelkomen, lijkt Team Lotus er voor aanvang van het seizoen 2011 het beste voor te staan. Marussia Virgin Racing doet het echter zeker niet slecht en het team lijkt dan ook een aardige sprong voorwaarts te hebben gemaakt sinds het begin van de testen, wat goed nieuws is voor onze landgenoot Jérôme d'Ambrosio.

D'Ambrosio lijkt zich al goed genesteld te hebben binnen het selecte clubje van 24 rijders en oogt probleemloos mee te draaien in deze uiterst competitieve en harde wereld. Ook zijn team heeft de sympathieke Waal al helemaal omarmd, zo kreeg hij de bijnaam 'Custard', omwille van de gelijkenis van zijn naam met een Brits puddingproducent genaamd 'Ambrosia'.

Zijn 2 testdagen werden gekenmerkt door wisselende kansen en weersomstandigheden.
Het hemelwater zorgde ervoor dat de teams voor het eerst konden kennismaken met de intermediate banden van Pirelli, die meteen goed leken stand te houden. Naast het verzamelen van data over deze nieuwe regenbanden, hield hij zich tijdens deze eerste dag ook bezig met het afstellen van de versnellingsbak. In de namiddag was hij zelfs in staat een volledige raceafstand af te werken, inclusief naadloze pitstops. Iets waar niet elk team in slaagde. Over zijn eerste testdag wist d'Ambrosio het volgende te zeggen:
"Vandaag was een zeer productieve dag. Het was goed de mogelijkheid te hebben om eens te rijden op een natte baan en zo de intermediate banden voor een eerste keer te kunnen uitproberen. Ik voelde me zeer goed in mijn vel op dit mooie circuit. Ik raak snel gewoon aan de auto en het team levert prima werk."

Nadat Timo Glock de auto twee dagen mocht besturen, was het weer de beurt aan onze landgenoot om meer over de MVR-02 bij te leren. Aanvankelijk hield hij zich bezig met oefenpitstops en -starts en het uitvoeren van aero-testen tegen constante snelheid. Zonder windtunneltesten is alle data die het team kan gebruiken om het CDF werk te valideren van groot belang. Een probleem met de versnellingsbak verhinderde d'Ambrosio echter om meer dan 50 ronden af te malen tijdens zijn tweede testdag. Toch blikt onze landgenoot tevreden terug op de afgelopen testen: "De auto is enorm geëvolueerd ten opzichte van de eerste testdag, en dat is een goed teken. Onze focus komt nu te liggen op het verwerken van alle data die we hebben verzameld en ik zal later deze week weer heel wat tijd in de simulator doorbrengen om zo te verzekeren dat we blijven vooruitgaan."

Vandaag kwam ook het nieuws naar buiten de seizoensopener in Bahrein niet zal doorgaan omwille van de instabiele situatie aldaar. Bijgevolg zal het seizoen starten in Melbourne en zal ook de vierde en laatste test doorgaan in Barcelona van 8 tot en met 11 maart.

Foto: Georges de Coster


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Formule 1 op dinsdag 22 februari 2011 om 07:00


Andere publicaties op Racingworld.be...