GT-racerij anno 2011, een overzicht (deel 2)

Ondanks de economische crisis moeten we constateren dat de laatste jaren nieuwe race series en klassen als paddenstoelen uit de grond schieten; zowel voor formule wagens (Superleague Formula, A1-GP, GP3, AutoGP, A10, F. Abarth) als voor prototype en GT wagens (ILMC, LMS, GT3, GT4, GT-E, Open GT). Een gevolg is dat de leek zijn weg dreigt te verliezen tussen al die verschillend klasses en formules. Zulks kan alleen maar leiden tot een verlies aan interesse voor de sport. In een serie artikels probeert Racingworld.be u kort wegwijs te maken in de verschillende GT klassen, series en kampioenschappen. In deel 1 belichtten we reeds kort het verleden en het FIA GT1 en GT2-kampioenschap, met daarnaast een blik naar de concurrende kampioenschappen georchestreerd door ACO.

FIA GT3 European Championship
Grand Touring cars bruikbaar op de openbare weg, maar in plaats van een specifiek technisch reglement, krijgen de wagens een homologatie van de FIA aan de hand van een uitvoerig bestudeerde technische evaluatie. GT3 wagens verschillen van de GT2 en GT1's door het gebruik van low-cost ontwikkelingen op gebied van zowel techniek als carrosserie. De prestaties van de wagens worden gelijkgeschakeld door het gebruik van een "balance of performance". Gedurende het seizoen kunnen de snelste wagens een handicap krijgen; vroeger gebeurde dit door het opleggen van een succesballast, vanaf dit jaar via een tijdstraf voor de eerste drie geklasseerde per race.
Het kampioenschap richt zich op privé-teams en rijders zonder internationaal palmares.
Er zijn maximaal zeven meetings, met ieder twee manches van een uur met verplichte pitstop. Elk team schrijft twee wagens in en op elke wagen vinden we twee rijders terug.
Wagens die men in deze categorie terugvindt, zijn de Porsche 997, de Ferrari F458, de BMW Z4, de Ford GT, de Ford Mustang, de Aston Martin DBRS9, de Audi R8 LMS, de BMW Alpina B6, de Corvette Z06R, de Mercedes SLS en de Lamborghini Gallardo.

GT4 European Cup
In de verkoop verkrijgbare GT's. Het technisch reglement is sterk gebaseerd op dat van de GT3, maar met nog meer beperkingen. Zo zien we bijvoorbeeld in principe geen achtervleugels meer, hoewel constructeurs als Lotus een uitzondering op deze regel kennen.
Wagens krijgen aanpassingen en beperkingen om de prestaties gelijk te stellen. Het bekomen basismodel wordt dan door de FIA gehomologeerd en mag niet meer gewijzigd worden. Het kampioenschap richt zich in feite tot amateur racers. De races bestaan ook uit twee manches en mogen door één of twee rijders afgewerkt worden. Sinds 2008 bestaat er een subcategorie voor kleine, lichtere wagens de Supersports.
De gebruikte wagens zijn de Aston Martin Vantage N24, de BMW M3, de Corvette C6, de Chevrolet Camaro, de Ford Mustang FR500, de Ginetta G50, de Nissan 370Z en de Porsche 997. in de Supersports vindt men ondermeer de KTM X-bow en de lotus 2-Eleven terug.

Blancpain Enurance Series
Serie die teruggrijpt naar het endurance formaat van vroeger; vier 3 uur races + 24 uren van Francorchamps. Het kampioenschap staat open voor GT3 en GT4 wagens en per wagen vinden we drie rijders terug (vier voor de 24 uren).
Onderverdeling van GT3's in een Pro- (professionele rijders) en een Pro-Am cup (minstens 2 gentlemen drivers). Oprichting van een GT3 Citation Cup voor oudere niet meer gehomologeerde GT3 wagens.
In de drie uur durende races worden ook cupwagens toegelaten (Supersport Cup).

GT Open
Europees kampioenschap gegroeid uit het Spaanse GT kampioenschap en georganiseerd door Jesus Pareja. Staat open voor GT2 en GT3 wagens, die hier echter respectievelijk Super GT en GTS genoemd worden. Wagens die voldoen aan de reglementering, maar niet door de FIA gehomologeerd zijn kunnen toch toegelaten worden (vb: de Sunred). Sprintformaat met twee manches per weekend.

Nationale GT kampioenschappen
Verder zijn er nog verscheidene nationale kampioenschappen die volgens FIA specificaties worden gereden of een eigen reglement volgen.
Zo zien we in Europa:
- GT2 + GT3: Spanje en Italie.
- GT3: Duitsland en Frankrijk
- GT3 + GT4: Engeland
- GT4: Nederland
- GT3 + GT4 + GTcup + touring: België (Belcar)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op zaterdag 26 maart 2011 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...