Melbourne: Vettel pakt pole in "KERS-loze" wagen - D'Ambrosio laatste, maar gekwalificeerd

Marussia Virgin Racing - Jérôme D'AmbrosioJérome d'Ambrosio zal morgen van op de laatste plaats starten in zijn eerste Grand Prix. Gisteren leek het er zelfs even op dat de Virgins het moeilijk gingen krijgen met de heringevoerde 107%-regel en ook vandaag zat onze landgenoot er, met vier tienden, niet ver vanaf. Met een tijd van 1:30.822 wist de Belg weliswaar de twee HRT wagens achter zich te laten, maar het Spaanse team wordt morgen de start geweigerd wegens te traag.

Ondanks dit geflirt met de 107%-grens en een achterstand van een kleine seconde op zijn teammaat Glock, is de sympathieke Waal toch tevreden dat hij morgen op de grid staat. "Ik wist dat het nipt ging worden, dus het was spannend," Vertelt d'Ambrosio. "Maar uiteindelijk kon ik alleen maar proberen mijn best te doen. Het was niet makkelijk want dit kwalificatiesysteem is nieuw voor mij en ik heb nog veel te leren, zelfs nog meer dan in de GP2, met de grote snelheidsverschillen tussen de auto's en de vele andere zaken."

Marussia Virgin Racing - Jérôme D'AmbrosioHet grootste struikelblok van onze landgenoot was de omgang met het snellere verkeer. Hierdoor heeft hij, naar eigen zeggen, slechts één echt snelle ronde kunnen afwerken. "Ik moet focussen op het omgaan met het verkeer zodat ik probleemloos mijn eigen ronde kan afwerken," concludeert de Belg. "Vandaag had ik enkel de kans om tijdens mijn eerste poging een goede tijd te realiseren, bij mijn tweede run viel alles een beetje in het water."

De pole ging uiteindelijk naar een ontketende Vettel, die een gat van een kleine acht tienden wist te slaan op een toch wel verrassende Lewis Hamilton. Webber kon het tempo van zijn ploegmaat niet aan en start van op P3. Button en Alonso vervolledigen de top vijf.
Saillant detail is dat zowel Hamilton, Vettel als Webber hun snelste ronde aflegden zonder KERS, en er wordt zelfs meer gezegd. Red Bull Racing zou voor een zeer licht KERS-systeem gekozen hebben, het zogenaamde "start only" KERS. Dit systeem zou aanzienlijk lichter zijn en enkel een boost geven bij de start. Het voornaamste voordeel naast het lage gewicht, is dat het het team meer vrijheid geeft op het gebied van gewichtsverdeling.

Foto's: Georges De Coster


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Formule 1 op zaterdag 26 maart 2011 om 15:05


Andere publicaties op Racingworld.be...