ACO getint kortnieuws met ALMS in Long Beach, meer vermogen voor HPD, ADAC GT Masters en startlijst 1000km Spa

Afgelopen nacht werd in het Amerikaanse Long Beach de tweede manche van de American Le Mans Series (ALMS) afgewerkt op het plaatselijke stratencircuit, niet meteen de meest voor de hand liggende locatie voor een endurance race. De Muscle Milk Lola-Aston (LMP1), bemand door Klaus Graf en Lucas Luhr, kwam na twee uur zonder al te veel moeite als eerste over de streep met een voorsprong van 24 seconden op de Lola-Mazda van Chris Dyson en Guy Smith. De derde en laatste podiumplaats ging naar Gunnar Jeannette en Ricardo Gonzalez in hun Formule Le Mans gerund door CORE Autosport, daarmee kaapten ze ook meteen de overwinning in de LMPC-klasse weg. Een duidelijk teken dat de ALMS kampt met bloedarmoede bij de prototypes. In GT-E speelde zich een geweldige strijd af tussen BMW, Corvette, Ferrari en Porsche. Na een veelbewogen race met de nodige crashes en opgaves, kon de BMW van Joey Hand en Dirk Müller beslag leggen op de eerste plaats. Daarmee bleven ze een jagende Jan Magnussen in de #4 Corvette maar net twee seconden voor. Toni Vilander en Jaime Melo werden derde in de Risi Ferrari F458 Italia, op elf seconden van de winnaars.

De teams die actief zijn met een HPD motor (Honda Performance Development) in de LMP2 klasse zullen vanaf de volgende meetings over wat meer vermogen beschikken. Na de races in Sebring en Paul Ricard werd al snel duidelijk dat de ACO de bal serieus had misgeslagen met de nieuwe LMP2-reglementeringen. Voornamelijk de met HPD motor uitgeruste wagens hadden er moeite mee om sneller te zijn dan de beste FLM's, zelfs de snelste GT's vormden een uitdaging voor deze prototypes. De ACO heeft nu beslist dat de restrictordiameter van de HPD-motor vergroot wordt met 1,2mm (een toename van ongeveer 8%). In paardenkracht zou dit een toename van 455 naar 495pk. betekenen. Of deze aanpassing voldoende zal zijn om deze klasse weer tot leven te brengen valt nog af te wachten.

Volgend weekend wordt in Oschersleben het startschot gegeven voor een nieuw seizoen ADAC GT Masters. Met 44 wagens oogt de deelnemerslijst alvast indrukwekkend, zowel wat de wagens betreft, als de teams die ze inzetten. Waar er in de BES nog geen enkele Mercedes SLS aan de start stond verwacht men in de ADAC GT negen exemplaren ervan aan de start. Niet minder dan 4 voor HEICO Motorsport, twee voor ieder Black Falcon en MS Racing en één wagen voor Mamerow Racing. Tegenstand moet vooral komen van Audi en Lamborghini. Audi komt met 5 wagens , waarbij de gerenomeerde teams Team ABT Sportline en Phoenix Racing er ieder 2 inschreven en Brinkmann Motorsport één. Audi kan tevens rekenen op de twee ex FIA GT 3 2009 kampioenen Christopher Mies (Team ABT Sportline) en Christopher Haase (Phoenix Racing). Bij Reiter Engineering, dat vier Gallardo's inzet, vinden we bekende namen terug zoals Peter Kox, Frank Kechele, Philip Geipel, Albert von Thurn und Taxis alsook Ferdinand en Johannes Stuck. Twee Lamborghini's zijn er verder voor Rhino's Leipert Motorsport. Natuurlijk mag men Porsche niet onderschatten dat met acht wagens aan de start komt. Eén van de vedetten van het kampioenschap is ex F1 rijder Heinz-Harald Frentzen, die terugkeert naar de autosport aan het stuur van één van de vier Corvette's van Callaway Competition. Slechts één Ferrari F458 is er tot nu toe ingeschreven (Farnbacher Racing). Een mooi startveld dat midden juni ook te zien zal zijn op het circuit van Zolder.

Afgelopen week werd de voorlopige deelnemerslijst van de 1000km van Spa bekend gemaakt. Dat deze manche van de ILMC een groot succes zou worden was al langer bekend, dit wordt dan ook bevestigd met voorlopig 60 starters. De lijst staat garant voor een grote diversiteit aan wagens en het nodige fabrieksgeweld. Over een eventuele deelname van het Marc VDS/Kronos project is nog niets geweten. Hier en daar wordt er ook gefluisterd dat het Amerikaanse top team Highcroft wel eens naar Spa zou kunnen afzakken als voorbereiding op de 24h du Mans.

Deelnemerslijst 1000km of Spa

LMP1 en LMP2LMP1 en LMP2
GTE Pro, GTE Am en FLMGTE Pro, GTE Am en FLM




   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op maandag 18 april 2011 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...