Kortnieuws Formule 1 en Superleague Formula

Het rommelt in de Formule wagen wereld en meerbepaald in de topklassen Fomule 1 en SLF (Superleague Formula). Al lang wordt er gespeculeerd over de terugtrekking van Bernie Eclestone als hoofd van de Formule 1, met zijn 81 jaar heeft hij immers de pensioengerechtigde leeftijd al lang overschreden. De kranige Brit houdt echter zijn mond en blijft voorlopig aan het roer staan van zijn geesteskind. Daarbij komen nu nog de geruchten als zou de Formule 1 te koop staan.
News Corporation in samenwerking met de Italiaanse investeringsmaatschappij EXOR zou de mogelijkheden onderzoeken om het concept Formule 1 over te nemen van de huidige eigenaar CVC Capital. Het nieuw opgezette consortium zou er dan alles aan doen om de Formule 1 verder te ontwikkelen naar de toekomst toe, met de belangen van deelnemers en fans als leidraad. Interessant feit is dat de CEO van EXOR, John Elkann, ook de FIAT-groep leidt; een merk dat eigenaar is van Ferrari. Nu, naast ex-Ferrari teammanager Jean Todt die momenteel aan het hoofd van FIA staat, mogelijk nog een persoon met invloeden bij “the prancing horse” aan de macht komt in de Formule 1, zal menig F1 team waarschijnlijk niet ongevoelig zijn voor dergelijke overname. CVC Capital ontkent trouwens de overname berichten en verduidelijkt dat de Formule 1 momenteel niet te koop staat. Wel bevestigde de maatschappij dat de groep benaderd is door News Corporation/EXOR, maar dat het alleen ging om een “vriendschappelijke” toenadering.

Echt grote veranderingen staan er wel op stapel bij het Williams Formule 1 team. De slechte prestaties tijdens de eerste races van het jaar heeft er voor gezorgd dat er koppen rollen. Sportief directeur Sam Michael en chef aerodynamica Jon Tomlinson nemen vrijwillig ontslag op het einde van het jaar. Beiden werkten al jaren voor Williams, maar de slechte prestaties van dit jaar dwongen hen tot het nemen van deze beslissing. Ook CEO Adam Parr stond op het punt ontslag te nemen, maar zijn ontslag werd geweigerd. In zijn communiqué gaf hij dan echter ook nog eens mee dat Patrick Head op het einde van het seizoen op pensioen zou gaan. Dit was blijkbaar niet naar de zin van deze laatste, die al snel een bericht in de wereld stuurde dat de beslissing om op pensioen te vertrekken alleen aan hem toebehoorde en aldus ook alleen door hem kan en zal aangekondigd worden. Al deze verliezen worden dan deels gecompenseerd door het aanwerven van ex McLaren ingenieur Mike Coughlan. Alhoewel of deze “aanwinst” rust zal brengen in het team valt nog te bezin, Coughlan is namelijk vooral bekend als zijnde de spilfiguur in de onverkwikkelijke spionage affaire tussen Ferrari en McLaren in 2007.

Dan is er nog de Superleague Formula, die voor de derde maal dit jaar zijn kalender drastisch wijzigt. Het grote verschil is ditmaal dat er nog slechts twee races in Europa overblijven, namelijk Assen en Zolder. Traditionele manches in autosport- en voetbalminnende landen als Frankrijk, Spanje, Portugal en Engeland werden geschrapt. Alle overige races, zes in totaal, worden nu verreden op andere werelddelen Het feit dat de SLF nu alle continenten aandoet, heeft geleid tot de naamsverandering in Superleague Formula World Cup 2011. Exotische plaatsen als Brazilië (2 maal), China, het Midden Oosten en zelfs Nieuw Zeeland zouden worden aangedaan. Op welke circuits er dan wel gereden wordt, werd echter niet gespecificeerd. De SLF World Cup is zelfs de eerste internationale Formule klasse die zal racen in Rusland, namelijk in Smolensk. Of de teams die dure verre verplaatsingen gaan kunnen bekostigen, werd even in het midden gelaten, temeer daar de serie zijn hoofdsponsor Sonangol verloor en nog geen vervanger heeftgevonden. Laten we hopen dat deze wereldcup niet in het watervalt na de twee Europese manches. Azerti zou met Anderlecht weer van de partij zijn en Frank Perera, die de wagen al bestuurde tijdens de demonstratie op Zolder in het kader van het WTCC, zou de rijder worden.

De Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung zal dan weer de eerste Chinese racer zijn die zich probeert te kwalificeren voor de 500 miles van Indianapolis. Tung tekende een contract voor deze race bij Schmidt Dragon Racing.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op woensdag 04 mei 2011 om 22:32


Andere publicaties op Racingworld.be...