Kortnieuws voor aanvang van de GP van Duitsland

Met de Grote Prijs van Duitsland voor de deur, groepeerden we de belangrijkste nieuwsfeiten van de afgelopen week in een kort bericht.
  • De internationale automobielfederatie FIA bevestigde eerder deze week dat de F1 motoren vanaf 2014 gelimiteerd zullen zijn tot 15.000 omwentelingen per minuut, in plaats van de eerder voorgestelde 12.000. De vrees bestond dat de 1.6 liter turbo zescilinders te ver zouden staan van de huidige 2.4 liter atmosferische V8 motoren.
  • Naast de bekrachtigingen op motorisch vlak, zullen de rijders vanaf 2014 ook eigenhandig op elk moment de auto moeten kunnen starten.
  • In de pitlane zal een F1-wagen overigens volledig elektrisch moeten worden aangedreven, terwijl een versnellingsbak met acht versnellingen verplicht wordt.
  • In het nieuwe reglement zal, zoals de kaarten nu liggen, een energierecuperatiesysteem (momenteel KERS gedoopt) worden toegelaten welke dubbel zoveel energie zal kunnen "opslaan".
  • Opent deze passage overigens de deur naar starts met volledig elektrisch aangedreven bolides? Het idee zou op zich niet zo gek zijn, gezien een elektrische motor aanzienlijk makkelijker op een bepaald niveau koppel te houden is in vergelijking met een benzinemotor. Mogelijk voer voor discussie dus, punt één uit dit artikel in acht nemend...
  • Renault heeft voor het komende raceweekend op de Nurburgring een grote update voorzien. Het team hoopt zo de slechte resultaten van de laatste races achter zich te laten en de aanval op Mercedes GP te kunnen openen.
  • De kansen dat we de Fransman Romain Grosjean terug aan het werk zullen zien in de F1 worden met de dag groter. Renault teambaas Eric Boullier ziet de GP2-ster graag terugkeren naar zijn team en als Kubica niet meer in staat zou blijken om een F1-bolide te besturen, zou Grosjean eerste keus zijn. Lukt dat niet dan zou het zitje van Jérôme D'Ambrosio bij Virgin wel eens in gevaar kunnen komen.
  • Team Lotus zal volgend seizoen kunnen beschikken over het KERS-systeem van Red Bull Racing. Het team heeft momenteel al de versnellingsbak en het hydraulisch systeem van RBR op de wagen gemonteerd.
  • De sympathieke Indiër Karun Chandhok vervangt dit weekend verrassend de Italiaan Jarno Trulli bij Team Lotus. De aanhoudende problemen met de power steering spelen Trulli parten, waardoor de Italiaan niet de gewenste resultaten kan neerzetten. Toch maakt het team op hetzelfde moment bekend dat de onderhandeling over een contractsverlening met Trulli volop aan de gang zijn.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Formule 1
op vrijdag 22 juli 2011 om 12:00


Andere publicaties op Racingworld.be...