Endurance kortnieuws: nieuwe HPD ARX-01g voor Level 5, ademruimte voor Porsche, MG en een blik in de toekomst

Level 5 MotorsportsLevel 5 Motorsports
Het Amerikaans Level 5 Motorsports dat actief is in LMP2 in de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) en de American Le Mans Series (ALMS) maakte deze week bekend van strijdwapen te veranderen. Het team vatte het seizoen aan met de Lola B11/80 Coupé en tijdens de laatste race in Imola maakte het team al de overstap naar de 'cost-capped' B11/40 Spyder (een wagen die goedkoper is en tevens minder streng gereglementeerd), maar nu zet Level 5 in op de nieuwe HPD ARX-01g. Deze wagen zou een aanpassing/evolutie zijn van de HPD ARX-01d die momenteel wordt ingezet door Strakka en RML in LMP2. De ARX-01d valt echter niet onder de reglementen van 2011 (de zogenaamde 'cost-capped' cars). Met de ARX-01g komt HPD dus tegemoet aan deze nieuwe reglementen en kan zij nu dus op gelijke voet de strijd aangaan met de armada van Oreca.
 
Dat Porsche het moeilijk heeft in de GTE-klassen is ondertussen wel duidelijk. De 911 GT3 RSR begint al aardig op leeftijd te komen en is toe aan een opvolger. In een poging om de Porsches in het veld wat competitiever te maken, geeft de ACO de 911 GT3 RSR ademruimte door 25 kg van haar minimumgewicht af te halen.
 
Het intussen in Chinese handen gekomen MG probeert voorzichtig aan een terugkeer in de autosport te werken. MG gaat samenwerken met het Britse RLR dat in de LMS uitkomt in LMP2. Voorlopig zal dat beperkt blijven tot de sponsoring van de door RLR ingezette Lola B05/40 (die intussen opnieuw gehomologeerd is als de MG Lola EX265), maar op termijn hopen beide partijen ook een technische samenwerking aan te gaan.
 
Peugeot WM P88Peugeot WM P88
Eindigen doen we met een blik in de verre toekomst. In 2014 zal de ACO een geheel nieuw reglement invoeren en hier en daar doen er al geruchten de ronde. Een mogelijk optie is het werken met het toewijzen van een bepaalde hoeveelheid brandstof (benzine, diesel, methanol, etc.) waarmee een wagen bijvoorbeeld de 24h du Mans moet afwerken. Dit doet meteen terugdenken aan de Group C dagen van weleer, waarin een gelijkaardig principe van toepassing was, de toegewezen hoeveelheid zou dan wel drastisch dalen om de cilinderinhoud te beperken (bv. 1500 liter ipv 2450 in Group C1). Dit voorstel zou ook betekenen dat de constructeurs weer de volledige vrijheid krijgen om met de motor te spelen... zolang men maar rondkomt met de toegewezen hoeveelheid brandstof. Hybridetechnologieën kunnen dus een zeer belangrijke rol gaan spelen in de toekomst.
 
Foto's: Vincent Wouters en Niels Vaeck


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op zaterdag 23 juli 2011 om 00:03


Andere publicaties op Racingworld.be...