Een blik onder het koetswerk van de Porsche 911 GT3 R Hybrid

Porsche 911 GT3 R HybridPorsche 911 GT3 R Hybrid
Als autoconstructeur kan je het tegenwoordig bijna niet meer veroorloven om niet mee te doen aan de "groene beweging". Porsche volgt gewillig en gaat zelfs een stapje verder door meteen ook haar racewagenvloot van een groene telg te voorzien. De 911 GT3 R Hybrid is intussen al bijna 2 jaar actief, maar kreeg begin dit jaar een update mee. Racingworld.be neemt samen met u een kijkje onder het koetswerk.
Porsche 911 GT3 R HybridPorsche 911 GT3 R Hybrid
De 911 GT3 R Hybrid is gebaseerd op de 911 GT3 R en speciaal ontworpen om het hybride-systeem zo optimaal mogelijk te kunnen herbergen. Het voornaamste kenmerk van Porsche's concept is dat het niet op batterijen is gebaseerd, maar werkt met een elektrisch vliegwiel dat zich in de cockpit naast de piloot bevindt. Zo'n vliegwiel is een elektrische motor die in dit geval 40 000 toeren per minuut aankan en samenwerkt met twee polyvalente elektrische motoren - elk 75 kW - die zich op de vooras situeren. De hybride technologie die Porsche gebruikt in haar GT3 R Hybrid is gebaseerd op het nooit ingezette KERS-systeem dat het Williams F1 team gedurende het seizoen 2009 ontwikkelde.
 
Porsche 911 GT3 R HybridPorsche 911 GT3 R Hybrid
Laten we eerst even dieper ingaan op het concept 'vliegwiel'. Zoals het woord zelf zegt is het principe gebaseerd op een wiel dat voortdurend in beweging is. Het wordt vaak  gebruikt in combinatie met systemen waar de energiebron niet constant presteert. Het vliegwiel springt in tijdens de 'dode' momenten en zorgt zo voor een voortdurende energievoorziening. Wanneer een motor koppel genereert, zal het vliegwiel trachten deze energie op te slaan in de rotatie van het wiel, om deze vervolgens weer los te laten wanneer de motor niet actief is. Concreet toegepast op deze wagen betekent dit dat bij het indrukken van het rempedaal de elektrische motoren op de vooras - die nu fungeren als generatoren - de geoogste energie doorsturen naar het vliegwiel waar ze wordt omgezet in kinetische energie.
 
Porsche 911 GT3 R HybridPorsche 911 GT3 R Hybrid
We hebben dus een piloot met een vliegwiel naast zich in de passagiersstoel, waarbij de rotatie van het vliegwiel inmiddels door het remmen tot een hoog toerental is opgevoerd. Vervolgens zal de bewegingsenergie weer moeten terugkeren naar de twee elektrische motoren op de voortrein. Wanneer de piloot het nodig acht, kan hij de opgeslagen energie oproepen door op de boostknop te drukken waardoor het vliegwiel - dat ditmaal op zijn beurt dienst doet als generator - elektromagnetisch wordt afgeremd om zo tot 120 kW te produceren. Deze energie kan vervolgens worden aangewend om van de wagen, gedurende 6 à 8 seconden per ronde, een tijdelijke 4x4 te maken. De twee watergekoelde 75kW sterke elektrische motoren op de vooras vormen tijdens hun activiteit een aanvulling op de 465pk sterke 'flat-six' die op de achteras rust.
 
Porsche 911 GT3 R HybridPorsche 911 GT3 R Hybrid
Dit concept zorgt er dus voor dat energie die normaliter bij het remmen ontsnapt onder de vorm van hitte, nu efficiënt wordt omgezet in extra pk's. Deze extra energie geeft niet alleen een voordeel bij het accelereren, maar zorgt er ook voor dat het verbruik van de reeds zuinige 'flat-six' nog verder afneemt. Zoals reeds aangehaald heeft Porsche hiermee eigenlijk een verdoken 4x4 ontwikkeld wat zeker in de regen van pas kan komen. En zelfs daar stoppen de voordelen niet, elk voorwiel beschikt over zijn eigen elektrische motor en kan bijgevolg onafhankelijk van het andere worden aangedreven en afgeremd, wat resulteert in betere stabiliteit en hogere snelheid in de bochten.  
 
Porsche 911 GT3 R HybridPorsche 911 GT3 R Hybrid
Porsche Motorsport staat niet stil en blijft dit systeem verder ontwikkelen. Begin dit jaar werd dan ook de 911 GT3 R Hybrid 2.0 gepresenteerd. Het voornaamste doel was om het hybridesysteem nog efficiënter te maken; het systeem zelf werd 20% lichter gemaakt en de wagen in zijn geheel kwam 50kg lichter uit het proces. Het vermogen van de twee elektrische motoren werd opgevoerd van 60 naar 75 kilowatt. Voor een paar seconden per ronde beschikt de wagen nu over een tijdelijke boost van maar liefst 200 pk. Opmerkelijk is dat Porsche - mede omwille van aangepaste reglementen in het VLN - het vermogen van haar vier liter flat-six van 480 naar 465 pk heeft teruggebracht, wat ook weer resulteert in een lager verbruik. Verder waren de grote luchtinlaten langszij overbodig geworden (zorgt voor minder luchtweerstand) en heeft het merk uit Stuttgart gewerkt aan een ergonomisch stuur dat alle knoppen overzichtelijk huisvest voor de piloot.
 
Bij haar eerste deelname aan de 24 uren van de Nurburgring in 2010 voerde de 911 GT3 R Hybrid het het veld voor meer dan acht uur aan alvorens de handdoek in de ring te moeten werpen wegens technische problemen; problemen die overigens niets te maken hadden met het hybridesysteem.
 
Porsche 911 GT3 R HybridPorsche 911 GT3 R Hybrid
Dit straffe optreden deed de organisatie dan ook ingrijpen en als gevolg werd de Hybrid wat ingetoomd. Om competitief te blijven besloot Porsche dan maar meteen om de 2.0 versie te ontwikkelen. En met succes, de rondetijden waren praktisch identiek, het brandstofverbruik was nog verder afgenomen en het duurde niet lang of de 911 GT3 R Hybrid vatte terug post aan de kop van het veld. Dit jaar zorgden problemen met het differentieel tot tweemaal toe voor een aanzienlijk oponthoud zodat een 29e plaats het hoogst haalbare bleek.
 
De 911 GT3 R Hybrid heeft desondanks toch al een mooie overwinning op haar palmares staan. Het trio Richard Lietz, Marco Holzer, Patrick Long won de vierde van vijf VLN wedstrijden in aanloop naar de etmaalrace in de groene hel. Verder maakte de wagen ook al twee optredens in de ILMC vorig jaar (Road Atlanta en Zuhai). Laten we bovendien niet vergeten dat de 911 GT3 R Hybrid de eerste echte Porsche fabriekswagen is in de GT-scène voor bijna een hele generatie.
 
Porsche 911 GT3 R HybridPorsche 911 GT3 R Hybrid
De 911 GT3 R Hybrid staat natuurlijk ook symbool voor een mentaliteitsverandering, de wagen  kondigt de volgende stap in de racerij aan. Net als de hele diesel revolutie in Le Mans, is deze wagen eropuit om aan te tonen dat een onconventionele technologie weldegelijk competitief kan zijn en zelf dat beetje extra kan bieden. Audi en Peugeot blijven ook niet achter en wachten beide het juiste moment af om dergelijke hybride technologieën in te zetten in de moeder aller races.
 
Porsche laat het hier echter niet bij en de eerste foto's van de 918 RSR concept car, uitgerust met dezelfde hybride technologie, zijn ondertussen al vrijgegeven. Op de aankondiging van Porsche's concrete plannen met deze wagen is het voorlopig nog wachten.

Porsche 918 RSR ConceptPorsche 918 RSR Concept
Porsche 918 RSR ConceptPorsche 918 RSR Concept
Porsche 918 RSR ConceptPorsche 918 RSR Concept


Foto's: Porsche press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op maandag 08 augustus 2011 om 22:30


Andere publicaties op Racingworld.be...