BHC: Belgian Masters: Nabeschouwing van de organisatoren

In het kader van de Belgian Masters werkte de Belgian Historic Cup afgelopen weekend zijn 7de en 8de manche af. Er waren opnieuw twee kwalificaties waarbij de beste chrono telde voor de startopstelling van de eerste race van het weekend. De uitslag daarvan moest dienen voor de startgrid van race 2, terwijl de top 6 werd omgekeerd. Met 46 wagens op de inschrijvingslijst beschikte de Belgian Historic Cup opnieuw over het dichtst bevolkte startveld van het weekend. Er stonden zelfs nog wagens op de wachtlijst die noodgedwongen moesten thuis blijven. De vraag is dus groter dan het aanbod en daar gaat in de toekomst iets aan gebeuren. Méér hierover in een latere communiqué.
Tijdens de twee kwalificaties was Dimitri Cuyvers in zijn BMW M3 veruit de snelste en klokte een mooie 1’47”8. Maar de Limburger werd tien plaatsen achteruit gezet wegens inhalen onder geel en het niet dragen van brandvrij ondergoed. Tijdens de tweede kwalificatie kreeg hij af te rekenen met een sputterende motor en moest de wagen onder de tent laten.

Zodoende ging Jan Schippers met de pole lopen voor de eerste race. Luc Moortgat parkeerde zijn Porsche via een tweede chrono op de eerste startrij voor de Mustang van Jerry De Weerdt en de Studebaker Commander van Geert Boels. Serge Lebeau (Lotus) en Freddy Van Sprundel startten vanop de derde startrij voor de Dodge van Gunther Raus en de BMW M3 van Geert Dierickx. Raus kon geen goede chrono klokken en achteraf werd ontdekt dat het stuurhuis defect was. Zodoende moest Gunther de eerste manche aan zich laten voorbij gaan. Met teamgenoot en tuner bij HARD Racing, Jan Schippers gooide Raus het via een derogatie op een akkoordje met en kon zodoende de tweede manche aanvangen op diens Chevrolet Camaro, zij het vanop de laatste startrij. De BMW van Marc Mathay en de Opel Kadett van Dirk Van Rompuy sloten de top 10 af. Grote afwezigen waren ondermeer de ex Walkinshaw-Rover Vitesse van Bert Smeets die motorproblemen kende tijdens de afgelopen Spa Six Hours. Ook de familie Van Ham kwam niet opdagen met de Porsche, net als Guy François die mechanische problemen kent met de Lotus Elan.

Nog voor de wedstrijd op gang werd geschoten veloren we reeds enkele belangrijke pionnen. Vinital-rijder Jerry De Weerdt moest zijn Ford Mustang waarmee hij de vorige wedstrijd aan de leiding lag, reeds langs de kant parkeren, net als de Peugeot van amazone Isabelle Storme met ontstekingsproblemen en de BMW van Van Hoften raakte ook niet op de startgrid.

Jan Schippers kon met zijn Camaro de eerste bocht aansnijden, gevolgd door Luc Moortgat en Geert Boels. De Real-rijder kon zijn Porsche nog in de eerste ronde op kop zetten, maar moest reeds in de tweede ronde het hoofd buigen voor een ontketende Dimitri Cuyvers in diens BMW M3 die met een 1’47”407 de snelste chrono op de tabellen zette. De snelle M3, gekoppeld aan het talent van Cuyvers, reed weg van de concurrentie en werd pas aan de meet en met 36 seconden voorsprong terug gezien. De strijd voor de ereplaatsen was ongemeen spannend tussen Moortgat en Schippers waarbij de tuner uit Sluis uiteindelijk aan het langste eind trok met één seconde voorsprong op Porschist. Freddy Van Sprundel beet terug zijn tanden stuk op de Studebaker van Geert Boels voor de vierde plaats. De Escort-rijder zocht alle kanten van de piste, maar Boels hield netjes de deur dicht. Eerst kon ook Serge Lebeau zich in het debat mengen, maar moest naar het einde toe de rol lossen. Van Rompuy, vertrokken vanop de 10 plaats reed een puike race en vond in de BMW M3 van Dierickx zijn speelkameraad. Van Rompuy joeg zijn Opel Kadett naar de limiet en won de strijd voor de 7de plaats.
 
Een mooie strijd zagen we ook in de buik van het peloton tussen de Ferrari van Harry Peeters en de Ford van Bas Van Elderen. De Moneytron-Ferrari kon de opzittende youngster afhouden in de strijd voor de 12de plaats. De Lotus van Poulet en de BMW van Koeken maakten na Dierickx de top 10 rond. Naar het einde toe verloren we nog de Ford GT40 van Emiel de Weerdt en de Ford Escort MK1 van Theo Mouws.

Door het omkeren van de top 6 voor de startopstelling van race 2 kwam de Lotus van Lebeau op de pole naast van Sprundel, gevolgd door Moortgat, Boels en Cuyvers. De Studebaker van Boels kwam even aan het commando voor Lebeau en Van Sprundel, terwijl de onfortuinlijk Luc Moortgat zijn Porsche onmiddellijk aan de kant moest plaatsen met ontstekingsproblemen. De BMW van Cuyvers, gestart vanuit zesde positie had enige moeite met de Studebaker, maar eenmaal er voorbij kon hij opnieuw een spectaculaire voorsprong uitbouwen op de rest. En opnieuw waren het Boels, van Sprundel en Lebeau die het mooi weer maakten voor Van Rompuy en Dierickx die opnieuw met elkaar in de clinch gingen. De start werd ontsierd door een koprol van Marc Vandendijk door een afgebroken wiel in de Bianchi. De piloot van de Triumph kwam er met de schrik vanaf. Gunther Raus was vanop de laatste plaats met de Chevrolet Camaro bezig aan een mooie inhaalbeweging en klokte de ene 1’47” na de andere. Uiteindelijk strandde zijn opmars in 7de positie toen de schakelpook blokkeerde. En ook bij andere piloten zou het schakelmechanisme voor problemen zorgen. Na opnieuw een prachtig gevecht tussen Boels, Van Sprundel en Lebeau, werd de Escort van ‘fast’ Freddy op het einde naar de achterste gelederen verwezen door een afgebroken veerpoot. Lebeau moest naar het einde opnieuw het tempo wat laten zakken, maar zijn derde podiumplaats was veilig. En meteen zagen we een fiere Geert Boels die de tweede plaats en zijn eerste podium in de Klasse op zak had. Schakelproblemen ook voor Van Rompuy die na een mooie wedstrijd de vierde plaats aan Dierickx moest geven. De Opel-rijder moest zich nog reppen om de BMW 335 van Mathay voor te blijven die zesde werd voor merkgenoot Koeken, Bleus en Peeters die opnieuw een mooi gevecht leverde met Bas Van Elderen. Isabelle Storme had nog steeds problemen met de ontsteking, maar dat belette haar niet om een mooi robbertje uit te vechten met Geebelen (Porsche), De Baer (Ford GT40) en Farrow (Alfa). Bas van Elderen beleefde nog een bangelijk moment toen hij in de Jochen Rindt-bocht begon te tollen en een viertal plaatsen verloor.

In de tussenstand van Klasse 1 pakt Lebeau opnieuw het maximum van de punten en blijft autoritair leider.

In Klasse 2 komt Geert Boels met één puntje voor aan de leiding, maar rekening houdend met de schrapresultaten heeft Jan Schippers een betere uitgangspositie voor de slotraces op de Nürburgring. Dirk Van Rompuy rukt op naar de derde plaats, maar Koeken is nog niet uitgeteld voor de laagste podiumtrede.

In Klasse 3 Springt Van Sprundel over Moortgat naar de leiding, maar in het spel van de schrapresultaten is de Real-piloot Moortgat wel bevoordeligd. Maar de winnaar zal pas bekend zijn op de Nürburgring.

Bravo press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 04 oktober 2011 om 07:28


Andere publicaties op Racingworld.be...