BGDC: 24 Heures 2CV: Nabeschouwing van de organisatoren

Met een goede 65 wagens aan de start van de kwalificaties, bewees de traditionele samenwerking tussen de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) en de Franse Trophée Tourisme Endurance zijn sterkte. De voorlaatste meeting, in Spa-Francorchamps, een 4-uursrace in het voorprogramma van de 24 Heures 2CV, was dan ook een enorm succes, temeer gezien het prachtige weer in de Ardennen. De race zelf loste bovendien ook nog eens alle verwachtingen in.
We konden ons verwachten aan een demonstratie van de diverse Radical, vooral na hun sterke chrono’s  tijdens de kwalificaties. De eerste verrassing viel echter nog voor de start, de Club Sport van Duvivier en Sturbois kwam niet aan de start en dat gaf de zege quasi zeker aan de SR3 SL van René Brugmans, Stany Linnertz, Julien Collette en Sébastien Ryhon… tot ook zij kort voor het einde naar de kant moesten, met een stukke koppeling. Plots was de strijd vooraan terug helemaal open.

Uiteindelijk ging de zege naar de BMW M3 E46 van Alain en Patrick Franssen, die zo niet enkel klasse 1, maar ook in de Division 1 de zege op zak staken. “We wilden constant rijden en vooral geen problemen kennen en uiteindelijk profiteren we van de pech van de Radical om de zege op zak mee naar Limbrug te nemen”, verklaarden de beide broers in koor op het podium.

Voor alle Renault Clio II en III in de D1/Cl.D, reed de VW Golf II van Tony Kevers en Grégory Paisse een schitterende race en zelfs een remprobleem hield de duitse bolide niet van een tweede plek en de zege in de Klasse D. De VW Golf uit de ateliers van Jean-Marie Dehaye heeft heel het seizoen lang bewezen een verduiveld snelle machine te zijn.

Cocktail van BMW en Clio

Op de snelle omloop van Spa-Francorchamps, vonden de BMW een prima speelterrein. Harry en Ronny Van de Water werden in hun BMW M3 E30 derde algemeen en tweede in klasse E, voor de meer recente BMW 125i van Ward Sluys en Olivier Petroons, ook vaste waarden in de Belgian Gentlemen Driver’s Club. Verder volgden de M3 E36 van Marc Neyens en Matty Zadnikar, die na een mooie remonte – ten gevolge van benzineproblemen – achtste algemeen werden. De heel mooie Lotus Exige van Lino Pecoraro, die de wedstrijd alleen afwerkte omdat José Close ziek was, kende problemen met de krachtbron en kon niet vooraan plaatsnemen. Nog minder geluk was er voor de VW Kever van Bernard Cornet en Philippe Hortulanus, slachtoffer van de versnellingsbak.

De VW Golf van Kevers en Paisse domineerde de klasse D, de Renault Clio deden het op hun beurt in de strijd om de ereplaatsen. Eens te meer weerhield de mechaniek van de Renault Michaël Divoy en Patrick Asnong deze sympathieke deelnemers aan de BGDC van het podium, net als overigens de Leuvenaar Herman Servranckx en Erik Crabbe, die ook dienden op te geven. Uiteindelijk was het de #463 van Vincent Despriet en Yves Van Colen die de « Clio Cup » won en de zilveren medaille in Klasse D behaalde. Iets minder dan een minuut verder vonden we Thierry Brugma en Jacques Morlet, voor Paul Lejeune en Charles Maquet. Jean-Pierre Van de Wauwer en zijn jong kartingtalent Kavin Caprasse, reden op de piste naar de derde plek, maar een straftijd van 2 ronden wijzigde de uitslag van de race voor hen. Een te korte pitstop, minder dan de drie minuten zoals voorzien door het reglement, zorgde voor een minder positieve noot in het schitterende weekend van Kavin.  

In Klasse C van de Divisie 1 zagen we een dominantie van de Peugeot 206 CC van François Jeukenne en Philippe Ménage, net niet in de top-10 algemeen. In deze categorie zagen we ook goede prestaties van de Suzuki Swift van Pascal Goffard en Jérémy Princen… maar ook zij maakten een te korte pitstop en kregen dus een straf. De eer ging dus uiteindelijk naar de Honda Civic van Patrick Van Billoen, Patrick Van Damme en Thierry Van den Abeele enerzijds en Jean-Didier Ronveaux en Christian Franken anderzijds. De Civic van Philippe Lannaux, Marco Van Belle en Didier Decoene werd vierde.

In de Klasse B was de zege voor de Toyota Yaris van Sébastien Ringlet, Frédéric Ringlet en Sébastien Gillet.

Noteren we nog de trippel van BMW in de Division 3, met de M3 E36 #77 van Christian Heck de Marc Pinckers vooraan, voor de #7 van Rudy Spigeleer en Thierry Grysouille en de Beierse wagen van Jean-Paul Godfroid op plaats drie.

We kijken reeds naar morgen

Na deze schitterende voorlaatste race van het seizoen, trekt de BGDC nu naar Circuit Zolder, waar het seizoen 2011 met een race van 120 minuten afgesloten wordt. Na de podiumceremonie in Spa werd ook de kalender 2012 voorgesteld, met daarop Zolder (tweemaal), Francorchamps (tweemaal), Mettet, La Bresse, Colmar-Berg en Croix-en-Ternois. Voorwaar een leuk vooruitzicht !

BGDC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 17 oktober 2011 om 20:21


Andere publicaties op Racingworld.be...