BGDC: Race Promotion Night: Nabeschouwing van de organisatoren

Met 33 bolides aan de start in Limburg op zaterdag, werd de 2-uur durende finale van de Belgian Gentlemen Driver’s Club 2011, een meer dan geslaagde afsluiter van het seizoen. Zeker omdat het prachtige weer er nog een schepje boven op deed.
De Norma van Philip Daniels reed de absolute pole en leek niet enkel Division 2, maar ook de wedstrijd te gaan beheersen. Na een knappe demonstratie van een goede 20 minuten, verloor de Franse prototype een eerste maal tijd, alvorens later in de race met een stukke motor definitief naar de kant te moeten. 
 
De diverse BMW van de Divisies 1 en 3 vroegen natuurlijk niet beter en we kregen een schitterende strijd te zien. Wie waren de protagonisten? Natuurlijk de habitués van de BGDC 2011 Franssen-Franssen (M3 E46), Zaknikar-Neyens (M3 E36) en Van de Water-Van de Water (M3 E30), maar ook enkele nieuwkomers. Zo was er onder meer een deelnemer uit de Track Days van Sky Limit Events: Wim Verwimp, die samen met zijn broer Geert Verwimp het stuur van een M3 E36 deelde. Zij amuseerden zich enorm en vertelden dat ook maar al te graag:
 
We hebben ons in de Track Days van Sky Limit Events van Andy Jaenen voorbereid met deze wagen en wilden ons voor de 1000 Km van Zolder inschrijven. Nu liet de RACB ons niet toe omdat we eerst een wedstrijd van de BGDC moesten rijden, een wedstrijd op amper enkele uren van de start van de 1000 Km. We hebben dan deze race verkozen en danken de RACB daar eigenlijk wel voor, want we hebben een bijzonder leuke competitie ontdekt en komen misschien wel terug in de toekomst.”
 
De broers Verwimp speelden een mooie rol in de race, want hun BMW M3 #48 reed voor de zege tot het einde. Op de meet scheelde het amper anderhalve seconde met de winnaars van de vorige race in Spa-Francorchamps, Alain en Patrick Franssen. De zege ging dus ook naar twee broers, maar dan wel luisterend naar de naam Franssen. Ditmaal dienden ze wel tot het uiterste te gaan om de zege veilig te stellen. “Een beetje zoals ons seizoen”, glunderde Alain Franssen aan de aankomst. “We hebben tot op de meet moeten racen om de M3 van Verwimp achter ons te laten en we wonnen, maar het was nipt. Een fout was echt niet toegelaten. Bedankt aan de mensen van de BGDC en tot volgend seizoen!” 
 
Achter de beide M3, streden twee andere BMW van hetzelfde type voor de derde plaats op het podium in de Divisie 1 en uiteraard om het brons in de algemene rankschikking. Na 2 uur racen op Circuit Zolder scheidden minder dan negen tienden van een seconde Marc Neyens en Matty Zadnikar enerzijds en Ronny en Harry Van de Water anderzijds. Marc Neyens en Matty Zadnikar bezorgden BMW dus een volledig podium.
 
Paisse en Kevers blijven vooraan
 
De inschrijvingslijst van de Klasse D was naar zeer goede gewoonte bijzonder goed gevuld, met aan de start uiteraard de wagens met een motorinhoud van minder dan 2 liter. Het was opnieuw de schitterende VW Golf II van Tony Kevers en Grégory Paisse die met de eer ging lopen, voor een hele meute Renault Clio van divers pluimage. Op die manier wordt Paisse de man die bovenaan de rankschikking postvat, na een jaar hard racen.
 
“We wilden uiteraard op het algemene podium staan, maar tegen de krachtigere BMW konden we niet op”, legt Grégory Paisse uit. “We schoten drie seconden te kort om derde te worden, maar we hebben ons super geamuseerd. De Belgian Gentlemen Driver’s Club, dat is voor ons werkelijk de ideale formule.”
 
De VW Golf uit de ateliers van Jean-Marie Dehaye ging met meer dan twee minuten de beide Renault Clio van Paul Lejeune en Olivier Mascaux en Filip Uyttendaele vooraf, met daarachter Kris Van Bael en de familie Buffet. Nog steeds in de clan van de Renault Clio, noteren we het verlies van een wiel op enkele meters van de aankomst van de #86 van Thierry Brugma en Jacques Morlet, maar ook het debuut in BGDC van Raphaël de Borman, een man uit de rallywereld, die het stuur van de Clio #29 met Hervé Deger deelde. Remproblemen stonden hun opmars in de weg.
 
Nog steeds in de klasse D, waren er opgaven voor twee van de vele aanwezige MINI Cooper S, met de #22 van Léonard en Etienne Licops en de 196 van Yvan Muller, beide het slachtoffer van hetzelfde mechanisch probleem.
 
Na de zege van de Peugeot 206 CC van de Fransman Jeukenne in Spa, was het nu aan de Honda Civic #48 van Philippe Lannaux, Marco Van Belle en Rudy Thiroux om in de Klasse C te winnen. Vooral Lannaux had een stevig aandeel in de zege van de Japanse bolide die de Peugeot van Jeukenne en de Honda Civic van Jean-Didier Ronveaux vooraf ging.
 
Een solozege was er voor de Toyota Yaris van Frédéric en Sébastien Ringlet, samen met Sébastien Gillet, in de Klasse B, terwijl in de Divisie 3, opnieuw BMW de lakens uitdeelde, met de zege van Geert en Wim Verwimp in hun M3 E36, voor een identieke auto van Rudy Spiegeleer en Thierry Grysouille en de Ford Focus van Gilles Ronchail en Eric Duthoit. Deze laatsten kregen een bestraffing van twee ronden voor een te snelle pitstop. Hetzelfde overkwam de Renault Clio van Nelson Van Hulle en de MINI Cooper S van Pierre-Yves Paques.
 
Merci Zolder en afspraak in 2012!
 
Met deze schitterende race nemen we afscheid van de BGDC 2011, maar het laatste woord is voor Patrick Van Billoen, één van de
drijvende krachten achter de serie:
 
“2012 kondigt zich goed aan, met acht proeven verdeeld over Zolder, Francorchamps, Colmar-Berg, Croix-en-Ternois, La Bresse en Mettet. Ik zou nu Circuit Zolder echt willen bedanken, voor deze finale in perfecte omstandigheden. Na het verdwijnen van de race in Colmar Berg, moesten we een oplossing vinden en die is er hier gekomen. We zouden graag volgend seizoen iedere keer een 40-tal wagens op de startgrid zien en vooral het enthousiasme en de passie, die in onze paddock leeft, willen behouden en versterken. Bij deze een fijn einde jaar en see you all in maart 2012.”

BGDC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 14 november 2011 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...