24H of Daytona: Corvette domineert driedaagse testsessie

#10 Suntrust Chevrolet Corvette DP#10 Suntrust Chevrolet Corvette DP
Dit weekend had de Roar Before the Rolex 24 plaats, een driedaagse vrije testsessie voor de deelnemers aan de 24 uren van Daytona. Er namen 58 wagens deel aan de sessies waarbij de nieuwe Corvette DP's zich oppermachtig toonden en de vijf beste tijden neerzetten, terwijl bij de GT's Ferrari het beste uit de verf kwam. Ook onze landgenoten Marc Goossens, Jan Heylen en Maxime Soulet waren aanwezig.
Dertien Daytona Prototypes en 45 GT wagens tekenden present dit weekend op de omloop van Daytona om deel te nemen aan de Roar Before the Rolex 24, een vrije training over drie dagen in het kader van de 24 uren die over twee weken plaats vindt. Uit deze tests bleek dat de nieuwe Corvette DP de snelste wagen uit het veld is. Trouwens de derde generatie DP’s, de vijf Corvette’s en drie Riley’s, domineerden en gingen alle acht de oudere DP’s vooraf. Corvette legde beslag op de vijf beste tijden met Angelli (Sun Trust) voor Law (Action Express), Barbosa (Action Exress), Gurney (GAINSCO) en Garcia (Spirit of Daytona). De Corvette DP is duidelijk geboren onder een goed gesternte en als de betrouwbaarheid nu eveneens aanwezig is, dan is de favoriet voor de overwinning in de 24 uren al gevonden. Achter de Corvette’s volgt een resem Riley’s met de nieuwe MkXXVI’s op kop.

Risi Competizione - Ferrari 458 Italia Grand AmRisi Competizione - Ferrari 458 Italia Grand Am
Bij de GT’s toonde de nieuwe Ferrari F458 Grand-Am dat het een te duchten concurrent is voor de talrijke Porsche’s. Was het bij de twee eerste dagen een Risi Ferrari die de tabellen aanvoerde, dan ging op de laatste dag de snelste tijd naar het exemplaar van Extreme Speed Motorsport. De Risi Ferrari met Vilander aan het stuur behield echter de snelste tijd over de drie dagen voor de Extreme Speed Motorsport Ferrari van Guy Cosmo. De snelste Porsche, het Alex Job exemplaar van Marco Holzer,  vinden we terug op de derde plaats. Marc Goossens was steeds snel onderweg met de Porsche van TRG, hij drong meermaals door tot de top tien bij de GT’s, maar eindigde de drie dagen met een elfde tijd bij de GT’s. De Viper van Heylen en Soulet had nog geen meter gereden voor deze testsessies en worstelde dan ook nog met talrijke technische problemen. Uiteindelijk strandde de wagen op een 26ste plaats bij de GT’s, twee plaatsen achter de Audi R8 LMS Grand-Am, die ook aan zijn debuut toe was.

Foto: Grand-Am/Risi Competizione/Regis Lefebure


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op dinsdag 10 januari 2012 om 09:00


Andere publicaties op Racingworld.be...