Karthikeyan pakt laatste racezitje - van der Garde bij Caterham

Er was nog één racestoeltje in te vullen op de startgrid van dit jaar, als tweede rijder bij HRT. Uiteindelijk gaat het stoeltje naar Narain Karthikeyan, die zijn terugkeer maakt bij het team waarvoor hij al begin vorig jaar actief was. De Nederlander Giedo van der Garde aasde ook op dit laatste racezitje, maar stelt zich uiteindelijk tevreden met de rol van reserverijder bij Caterham.
Narain Karthikeyan startte verleden jaar het Formule 1 seizoen bij het Spaanse HRT, maar werd er na de Grote Prijs van Europa vervangen door Daniel Ricciardo. Nog eenmaal kwam de Indiër in actie en dit bij de eerste uitgave van de Indische Grote Prijs, toen eindigde hij zeventiende. Ricciardo werd voor dit seizoen echter teruggehaald door zijn werkgever Red Bull en werd bij Toro Rosso geplaatst, zodoende kwam er weer een plaatsje vrij bij HRT. Verscheidene rijders, waaronder even ook onze landgenoot Jérome D’Ambrosio, aasden op dit zitje, maar uiteindelijk weet Karthikeyan zijn oude stuur te herbemachtigen. Eclestone zal zeker tevreden zijn met het behoud van een Indische rijder op de grid, dit kan de interesse voor de Formule 1 in Indië, een land met een enorm economisch groeipotentieel, enkel maar aanwakkeren. De Spanjaard Pedro de la Rosa was al eender aangekondigd als eerste rijder van het team.

Giedo van der Garde is al twee jaar lang naarstig op zoek naar een Formule 1 stuur. De Nederlander reed al testsessies bij verschillende teams, maar als het om een vast stekje ging, greep hij er iedere keer naast. Verleden jaar koos hij dan om voor een derde seizoen terug te keren naar de GP2, maar dit jaar kan hij zijn droom waarmaken. Hij wordt fulltime Formule 1 piloot, zij het als reserverijder bij Caterham. Het is sinds Robert Doornbos in 2006 en Christijan Albers in 2007 geleden dat er nog een Nederlander in de Formule 1 zat en de komst van van der Garde kan mogelijk de getaande interesse in de Formule 1 bij onze Noorderburen terug aanwakkeren.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op zaterdag 04 februari 2012 om 17:24


Andere publicaties op Racingworld.be...