Kortnieuws met de vogelbekdiersnavel, HRT en Caterham

Red Bull Racing - RB8Red Bull Racing - RB8
Maandag kregen we drie nieuwe wagens voorgeschoteld de Sauber, de Red Bull en de Toro Rosso. Wat onmiddellijk opviel is dat ook deze drie wagens getooid zijn met de lelijke getrapte neus die nu al de naam van vogelbekdiersnavel kreeg toebedeeld. Bij HRT heeft de Belg Jacky Eeckelaert plaats moeten maken voor een andere landgenoot, Jean-Claude Martens. Caterham geeft van der Garde bij de eerste wintertest al de kans om de nieuwe wagen aan de tand te voelen.
Het is nu duidelijk een trend in de Formule 1, de lelijke lange getrapte neus. Tot nu zijn alle gepresenteerde wagens met uitzondering van de McLaren er mee uitgerust. Zo ook de Sauber  C31, de Red Bull RB8 en de Toro Rosso STR7, die maandag aan de pers werden voorgesteld. Nochtans volgens FIA technisch directeur Charlie Whiting is het nieuwe reglement niet alleen schuldig aan deze vogelbekdiersnavel trend. De FIA wilde dit jaar de survival cell van de wagens verlagen om zijdelingse impacts beter te kunnen opvangen, maar stootte op een veto van de teams die vonden dat die drastische verandering te duur zou uitvallen. Daarop besloot de FIA enkel de hoogte van de neus te verlagen terwijl die van het chassis onveranderd blijft, wat resulteert in die lelijke knik. Dat het ook anders kan bewijst McLaren dat nog steeds gebruik maakt van een vloeiende lijn voor zijn frontpart. De reden hiervoor zou liggen in het feit dat de wagens van het Britse team de laatste jaren altijd al een lagere lijn heeft aangehouden en daarom geen abrupte sprong moet gebruiken om aan de reglementeringen te voldoen. McLaren geeft nu trouwens toe dat het bij de presentatie van zijn MP4-27 de wagen heeft uitgerust met enkele neponderdelen. Zo waren de uitlaten slechts opgeplakte plastieken buizen die de aandacht moest afleiden van de ware plaats van deze onderdelen, dit alles om de concurrentie te misleiden dus.

Bij HRT werd in oktober het hoofd van de design afdeling, Geoff Willis, aan de deur gezet en vervangen door onze landgenoot Jacky Eeckelaert. Drie maanden later mag de Belg samen met Simon Jenkins ook opkrassen als gevolg van een herstructurering binnen het team. Zijn opvolger is eveneens een Belg, Jean-Claude Martens, die voordien bij Toyota Motorsports actief was.

Caterham had zijn rijderverdeling voor de wintertest nog niet vrijgegeven en volledig in lijn van de verwachtingen  mag Heikki Kovalainen de CT01 zijn eerste meters laten rijden. De Fin komt zowel dinsdag als woensdag in actie. Verrassender is dat hij op donderdag afgelost wordt door de nieuwe testrijder Giedo van der Garde, alvorens Jarno Trulli op vrijdag de week afsluit.  


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op dinsdag 07 februari 2012 om 08:00


Andere publicaties op Racingworld.be...