Andrea Barlesi verhuist naar het WTCC

Andrea Barlesi behoort al twee jaar tot de kleine Belgische kring van prototype rijders. De Italiaanse Belg behaalde in 2010 de Formule Le Mans titel en promoveerde verleden jaar naar de LMP2 klasse bij OAK-Racing. Na een beloftevol seizoen verwachtte iedereen dat Barlesi zijn leercurve verder zou zetten in het nieuwe WEC, maar de jonge rijder besloot zijn carrière een volledig nieuwe wending te geven. Volgend jaar komt hij uit in het wereldkampioenschap voor toerisme wagens met een Seat van SunRed Engineering.
Barlesi besloot in 2010 na één jaar Clio Cup de overstap te maken naar de Le Mans Serie en kwam dat jaar aan de start met een Oreca FLM, zeg maar de instapklasse van de prototypes. De jonge rijder behaalde dat jaar de titel in de klasse en vond in 2011 onderdak bij het gereputeerde OAK-Racing waar hij een OAK-Pescarolo LMP2 in de ILMC mocht besturen. De bedoeling was om ook dit jaar uit te komen in de LMP2 klasse in ofwel het WEC of de ELMS. Barlesi, die voor de klasseoverwinning wou strijden, vond echter geen stuur bij een topteam en wou niet uitkomen voor een tweederangs team.
 
De Belg met Italiaanse roots besloot dan maar om het roer volledig om te gooien en te kiezen voor een ander wereldkampioenschap en niet het minste namelijk het WTCC. Barlesi tekende een contract bij SunRed Engineering, het team dat ook al Pepe Oriola en Tiago Monteiro als rijders bevestigde. Barlesi zal er een SEAT 1.6 T besturen en hoopt veel te leren van zijn teammaat Monteiro met wie hij verleden jaar al de 24 uren van Le Mans betwistte. Volgens onze landgenoot is de enige mannier voor een jonge rijder om een internationale carrière op te bouwen te rijden voor een constructeur en het WTCC geeft de jongeren die mogelijkheid. Barlesi geeft daarmee niet alle hoop op om ooit nog terug uit te komen bij de prototypes in een later stadium van zijn carrière, dit jaar hoopt hij nog uit te komen in de 24 uren van Le mans.  


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WTCC op maandag 05 maart 2012 om 20:35


Andere publicaties op Racingworld.be...