ADAC GT Masters: Oschersleben: Nabeschouwing Maxime Martin

Na een schitterend seizoen 2011, heeft Maxime Martin zijn nieuwe seizoen 2012 meteen zeer sterk ingezet. Op de omloop van Oschersleben in het voormalige Oost-Duitsland, begon hij aan zijn seizoen in de ADAC GT Masters, het erg hoog aangeschreven Duitse GT-kampioenschap. Martin maakt er deel uit van het officiële team van Alpina, waar hij samen met de Fransman Dino Lunardi aan het stuur van een spectaculaire Alpina B6 GT3 de titel behaald door het team in 2011, moet verdedigen. Het minste wat we kunnen zeggen is dat de première voor Alpina in Duitsland bijzonder goed verlopen is, met een pole-positie, een zege en de leidersplaats in het kampioenschap na het openingsweekend. Maxime Martin vond in Duitsland een bijzonder harde competitie, waar hij ook al in het verleden succesvol was.
Inderdaad een schitterend weekend”, glimlacht de jonge Belg. “Ik denk zelfs dat het niet mogelijk was geweest om nog beter te doen. Ik ben zondag als eerste vertrokken, in de tweede race, en ik kon een kwartier lang de eerste plaats behouden. Vervolgens zijn een Porsche en Mercedes langs gekomen, wat maakte dat ik derde lag als ik het stuur aan Dino Lunardi heb overgegeven. Hij moest zijn meerdere nog erkennen in een Corvette , maar, wat wil je met 100 kilogram ballast die ze in onze auto gelegd hebben...
 
De schaduwzijde van het succes zal dat wel zijn... De Alpina B6 GT3 heeft tijdens de vergelijkende testen van de Balance of Performance, georganiseerd door de FIA, inderdaad 10 kilogram meegekregen. Vervolgens kwamen er 60 kilogram bij omdat Maxime en Dino respectievelijk een Platinum en Gold status hebben en last but not least volgden er nog eens 30 kilogram na de zege van zaterdag in Oschersleben. “Ergens een geluk dat we vandaag niet winnen, want dan waren er nog eens 30 kilo's aan het extra gewicht toegevoegd. Nu mogen we met onze vierde plek er tien laten vallen, wat maakt dat we voor de volgende race op 90 zitten. In die omstandigheden is het niet meer dan logisch dat de banden en de remmen enorm afzien, zeker op een omloop als Oschersleben, of een circuit als dat van Zandvoort over enkele weken tijd. Nu goed, het is nu zo en we moeten er mee leven. Anderzijds vormen Dino en ik een bijzonder goed team, zowel op de piste als op menselijk vlak. Onze ingenieur is daarenboven Franstalig wat maakt dat er weinig of geen taalbarrières zijn. We vertrekken uit Oschersleben als leiders, waarmee we een eerste deel van ons contract inlossen.”   
 
Over twee weken trekt Maxime Martin met het Belgische Marc VDS Racing en de BMW Z4 GT3 naar het Italiaanse Monza, voor de aftrap van de langverwachte Blancpain Endurance Series. “De concurrentie zal er enorm zwaar zijn, vooral omdat onze BMW op de enorm snelle omloop van Monza niet in het voordeel is. We willen in functie van onze titelambities veel punten scoren en zo de rest van het seizoen niet hypothekeren.

Maxime Martin press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 02 april 2012 om 12:25


Andere publicaties op Racingworld.be...