Nogaro: Voorbeschouwing WRT

Eindelijk weer racen! Na een lange winter, staat het komende Paasweekend in het teken van de kick-off van het nieuwe FIA GT1 World Championship, een competitie die vanaf nu wordt voorbehouden aan GT3-wagens. De eer van de première is weggelegd voor het Circuit Paul Armagnac van Nogaro in het Zuidwesten van Frankrijk. Ook voor het Belgian Audi Club Team WRT breekt een nieuw tijdperk aan want het derde jaar van het team wordt meteen ook het eerste optreden in een wereldkampioenschap. Na het uiterst succesvolle 2011, waarin de titel bij Piloten en Teams in de Blancpain Endurance Series werd behaald en de 24 Uren van Spa-Francorchamps op het palmares mochten worden bijgeschreven, start men nu in het FIA GT1 World Championship met twee rijdersduo’s van hoog niveau: Stéphane Ortelli-Laurens Vanthoor en Frank Stippler-Oliver Jarvis.
Zoals steeds aan de vooravond van een nieuw seizoen, en zeker als het gaat om een nieuw kampioenschap, zijn de verwachtingen hoog gespannen: “We weten dat de lancering van het nieuwe FIA GT1 World een serieuze uitdaging was”, aldus teambaas Vincent Vosse, “maar na een race tegen de tijd, lijkt alles zo goed als klaar. Om te zien hoe ons team ervoor staat, wordt het wel wachten tot na de kwalificatiesessie. Veel ervaring hebben we nog niet met de nieuwe R8 LMS ultra, maar wij gaan ervan uit dat Audi ook nu een competitieve machine heeft ontwikkeld. Wel moeten we het nieuwe rubber van Pirelli nog ontdekken. Ik ben vol vertrouwen na het prima werk dat we hebben geleverd en ik denk dat we over een van sterkste, zo niet de sterkste piloten line-up beschikken. De waarde en ervaring van Stéphane Ortelli en Frank Stippler kennen we al langer, maar we zijn ook uiterst tevreden over de snelle aanpassing en het professionalisme van onze jongste aanwinst Laurens Vanthoor. En wat Oliver Jarvis betreft, die zijn C.V. spreekt boekdelen. Nee, wij zijn er klaar voor!
 
Trouwens, de Belgische Audi’s zijn al van begin deze week in Nogaro en namen er deel aan de tweedaagse test die eerder deze week werd gehouden. “Deze twee dagen, bedoeld om de ‘balance of performance’ op punt te stellen, maar uiteraard ook om nog wat dingen uit te proberen, waren zeer leerrijk”, vindt sportief directeur Pierre Dieudonné. “De nieuwe Pirelli’s lijken prima en bovendien bleken we in elke sessie de snelste. Maar, veel wil dit natuurlijk niet zeggen.”
 
Rookie Laurens Vanthoor toonde zich alvast de snelste van de vier piloten van het Belgian Audi Club Team WRT, waarmee hij bewijst dat hij de overstap naar de GT’s probleemloos heeft gemaakt. “Natuurlijk is een GT-wagen anders dan eenzitter”, aldus de 20-jarige Hasselaar. “Gesloten racewagens hebben een ander volume en zijn een pak zwaarder, bovendien beschikken ze met ABS, tractiecontrole en servobesturing over snufjes die je niet terugvindt in een Formule 3. Maar ik had slechts een handvol ronden nodig om me aan te passen.  Ik ben me er echter terdege van bewust dat ik nog heel wat moet leren alvorens ik de het potentieel van de wagen volledig kan benutten. Vergeet ook niet de eigenheden van de GT-racerij: pitstops, pilotenwissels, racestrategie,enz.
 
De omloop die de eerste meeting van het FIA GT1 World mag organiseren, Nogaro, is zeker niet de meest gemakkelijke en minst technische van het seizoen, maar het circuit wordt wel geapprecieerd door zowel piloten als fans, aldus Stéphane Ortelli, die het er goed kent. “Nogaro is een omloop van de oude school, een natuurlijk circuit dat gedurende verschillende decennia onveranderd is gebleven op een bocht na. Ook heb je er bijvoorbeeld geen onnatuurlijke chicanes. Het is geen lange omloop, maar het is een mooie combinatie van lange rechte stukken, waar je kan inhalen, maar ook snelle en tragere bochten. Het is er van groot belang om de goede snelheid te vinden en ook altijd voorzichtig te blijven. Zoals wel vaker bij oudere omlopen staan de muren niet ver van de piste en sommige remzones zijn best verraderlijk. In ieder geval ben ik fan van deze omloop waar er trouwens steeds een leuke sfeer hangt. Er zijn ook verschillende spectaculaire zones waar het publiek een goed zich heeft op wat er zich afspeelt op de piste. Het publiek zakt ook steeds af in grote getale. In Frankrijk is het trouwens traditie dat het seizoen hier op gang wordt geschoten en hier met Pasen zijn is dan ook voor mij een normaal gegeven.”
 
Het evenement respecteert het traditionele tijdschema van de Coupes de Pâques, met vrije trainingen op vrijdag, kwalificaties op zaterdag en de twee wedstrijden over een uur op Pasen en Paasmaandag.
 
 
GT1 World - Ronde 1
Nogaro, Frankrijk
06-09 april 2012
 
Timing
 
Vrijdag 6 April 2012
09:05-10:25 Vrije training1
15:45-17:05 Pre-kwalificatie
 
Zaterdag 7 April 2012
15:45-16:45 Kwalificatie
 
Zondag 8 April 2012
08:30-09:00 Warm-up
16:35-17:35 Race 1
 
Maandag 9 April 2012
14:15-15:15   Race 2
 
 
Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS ultra
#32 Stéphane Ortelli (MC) – Laurens Vanthoor (BE)
#33 Frank Stippler (DE) – Oliver Jarvis (GB)

WRT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 05 april 2012 om 10:33


Andere publicaties op Racingworld.be...