Zolder: Audi gokt verkeerd en schenkt overwinning aan BMW

Vita4one Racing Team - BMW E89 Z4Vita4one Racing Team - BMW E89 Z4
Het leek er even op dat Audi ook de kwalificatierace op Zolder zou winnen maar WRT gokte op de terugkeer van de regen en verloor alzo de race. Na de pitstops droogde de baan snel op en beide Audi's die als enige nog op regenbanden rond reden moesten voor een tweede maal de pits opzoeken om slicks te laten monteren. Zo kwam de leiding in handen van de Mercedes van Winkelhock en het Duitse merk met de ster leek wel naar een dubbel op weg te zijn. Winkelhock zakte echter terug met problemen en Jäger liet zich verrassen door de ervaren Bartels die zo de overwinning schonk aan BMW.
Start van de kwalificatierace te Circuit ZolderStart van de kwalificatierace te Circuit Zolder
Francesco Castellacci komt na de opwarmronde binnen met een afgebroken achterwiel en moet de race aanvatten vanuit de pits. De start wordt gegeven op een natte baan maar alles verloopt zonder incidenten. Kox gaat nog voor de lichten op groen springen voorbij aan Jarvis en neemt zo met zijn Lamborghini de leiding. Achter de Gallardo en de Audi volgen beide Mercedes SLS'. Parisy met de Porsche zakt af en bevindt zich al snel op de zevende plaats. In de derde ronde slipt Pastorelli even weg aan het kanaal en verliest enkele plaatsen. Vijf wagens scheiden zich af, de Lamborghini van Kox, de Audi van Jarvis, de Mercedes van Basseng, de BMW van Buurman en de Lamborghini van Enge. Wei komt al na enkele ronden binnen en parkeert zijn Porsche definitief in de box.

Reiter Engineering - Lamborghini LP600+Reiter Engineering - Lamborghini LP600+
Na een kwartier zet Enge zijn Lamborghini in de pits met versnellingsbak problemen. Paisy komt zo op de vijfde plaats te liggen en kan terug aanklampen bij het kopgroepje van vier wagens. Stilaan droogt de baan op en Parisy zet de ene snelste ronde na de andere neer. De organisatie beslist Kox een drive-through penalty te geven voor de valse start. Terwijl Kox binnenkomt voor zijn drive-through gaat Parisy in de de rechte lijn voorbij aan de BMW van Buurman en pakt zo de derde plaats. Salaquarda is de volgende die de pits opzoekt, dus geen geluk voor Ferrari bij deze kwalificatierace. De baan droogt nu op en de rijders zoeken de natte plekken op de baan op, terwijl Jarvis de leiding behoudt voor Basseng. Ortelli rijdt zesde op de tweede WRT Audi, Ide en Martin rijden elfde en twaalfde.

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMSBelgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS
Peter Kox is de eerste die binnenkomt om het stuur door te geven aan O'Young. Ook Ortelli komt vroeg binnen en laat zijn plaats aan Vanthoor, waarna de vijf leiders tegelijkertijd binnen komen voor hun verplichte pitstop. Na de pitstops blijft de top drie hetzelfde maar Vanthoor schuift op naar de vierde plaats, echter niet voor lang daar de Audi op regenbanden staat en Vanthoor beslist om binnen te komen om slicks op te zetten en terug het veld vervoegt in elfde positie. Even later komt leider Stippler op de tweede Audi ook binnen in de pits om slicks te monteren. Audi gokte dus verkeerd met zijn bandenkeuze en ziet een mooie race teniet gaan. Winkelhock staat stevig aan de leiding, Bartels en Jäger volgen. De twee WRT Audi's rijden nu rond op de elfde en twaalfde plaats en kunnen de Aston Martin van Martin die voor hun ligt echter niet bijhouden.

All-Inkl.com Münnich Motorsport - Mercedes-Benz SLS AMG GT3All-Inkl.com Münnich Motorsport - Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Ondertussen is Ide in duel met O'Young voor de zesde plaats achter de McLaren van Makowiecki die steeds sneller begint te gaan naargelang de race vordert. Ook Maxime Martin laat zich opmerken door de tweede snelste tijd neer te zetten met zijn oude Aston. Met nog zes minuten te gaan gaat Winkelhock plots trager rijden en Jäger en Bartels gaan zonder problemen over de Mercedes en Bartels profiteert er zelfs van om de leiding te pakken en een kleine voorsprong op te bouwen. Makowiecki vindt aansluiting bij de Porsche van Halliday en ze naderen snel op de Mercedes van Winkelhock. In de voorlaatste ronde gaan zij voorbij aan Winkelhock en ook de BMW van Mayr slaagt daarin. In de laatste ronde komt het nog tot een hevig gevecht voor de derde plaats maar de wagens behouden hun positie, de Porsche voor de McLaren en de tweede BMW. Ondertussen heeft Bartels de overwinning gepakt voor de Mercedes van Jäger.

Uitslag kwalificatierace:
01. Michael Bartels/Yelmer Buurman (BMW E89 Z4)
02. Thomas Jäger/Nicky Pastorelli (Mercedes-Benz SLS AMG GT3) +0.567
03. Matt Halliday/Mike Parisy (Porsche 911 GT3 R) +20.578
04. Frederic Makowiecki/Stef Dusseldorp (McLaren GT MP4-12C GT3) +21.119
05. Nikolaus Mayr-Melnhof/Mathias Lauda (BMW E89 Z4) +21.462
06. Marcus Winkelhock/Marc Basseng (Mercedes-Benz SLS AMG GT3) +25.785
07. Enzo Ide/Francesco Castellacci (Ferrari 458 Italia GT3) +41.336
08. Darryl O Young/Peter Kox (Lamborghini Gallardo LP560-4) +49.829
09. Maxime Martin/Alexej Vasiliev (Aston Martin DBRS9) +1:03.752
10. Gregoire Demoustier/Alvaro Parente (McLaren GT MP4-12C GT3) +1:09.961
11. Frank Stippler/Oliver Jarvis (Audi R8 LMS) +1:10.255
12. Laurens Vanthoor/Stephane Ortelli (Audi R8 LMS) +1:39.328
13. Toni Vilander/Filip Salaquarda (Ferrari 458 Italia GT3) +1 ronde
14. Andreas Zuber/Sergey Afanasyev (Aston Martin DBRS9) +18 ronden
15. Albert von Thurn und Taxis/Tomas Enge (Lamborghini Gallardo LP560-4) +27 ronden
16. Benjamin Lariche/Ren Wei (Porsche 911 GT3 R) +29 ronden

Foto: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in GT1
op zaterdag 21 april 2012 om 13:58


Andere publicaties op Racingworld.be...