Vandaag kwamen de nieuwe generatie DTM wagens in actie voor de vrije oefenritten van de eerste manche van het jaar op het circuit van Hockenheim. Voor het eerst sinds lang waait er weer eens een frisse wind door het Duitse kampioenschap, dit weekend wordt er afscheid genomen van de vierdeurs berlines die sinds 2004 als basis dienden, zij worden nu vervangen door langere en bredere tweedeurs coupé's. Bovendien is er de terugkeer van BMW, het Duitse merk behaalde in de jaren '80 van vorige eeuw twee titels binnen om zich vervolgens te concentreren op het groep A reglement.
De terugkeer van BMW was het grote nieuws van het nieuwe seizoen, het Beierse merk zet zes wagens in verspreid over drie teams, BMW team RMG, BMW Team Schnitzer en BMW Team RBM. Voor het Belgische RBM is het een hele eer om het merk te mogen vertegenwoordigen in dit hoogstaande kampioenschap. RBM heeft dan ook de laatst jaren bewezen zowel in het ETCC als het WTCC tot de beste touringcar teams te behoren. Natuurlijk heeft het team, dat zijn twee WTCC rijders Priaulx en Farfus behoudt, nog alles te leren in deze competitie.Technisch gezien is de belangrijke wijziging de overstap van 4 deur berline wagens naar 2 deur coupé’s. Deze laatste ogen niet enkel agressiever, maar zijn ook groter, met een lengte van 5010 mm en een breedte van 1950 mm zijn ze 210 mm langer en 100 mm breder dan de vorige generatie van wagens De achtervleugel is ook groter en genereert meer neerwaartse druk en dit ter compensatie van het inperken van aerodynamische flapjes die overal floreerden, maar gemakkelijk afbraken en dan voor klapbanden zorgden. De overlevingsmonocoque in koolstof en stalen buizen is viermaal zo sterk als deze van de oude wagen en is identiek voor alle wagens. Ook het dragende chassis voor en achteraan werd versterkt waardoor het totale gewicht met 50 kg omhoog gaat (1100 kg minimum piloot inbegrepen).
Het ravitailleren van brandstof tijdens de races wordt afgeschaft waardoor de inhoud van de benzinetank stijgt van 70 naar 120 liter. De verplichte pitstops blijven echter behouden. De motor blijft een vier liter V8 en levert ongeveer 460 PK. De banden komen van Hankook en hebben dezelfde afmetingen als die van de LMP2 wagens in het FIA WEC, 300/680-18 vooraan en 320/710-18 achteraan.
Er komen 22 wagens aan de start, 8 voor Mercedes en Audi en 6 voor BMW. Een gevolg van het toepassen van een nieuw reglement is dat alle rijders beschikken over een nieuwe wagen en dat niemand aan de start verschijnt met overjaarse modellen zoals de vorige jaren wel het geval was.
Dat het voor BMW geen makkie wordt om zich te meten met Audi en Mercedes, die nu al jaren actief zijn in de klasse, bleek deze middag bij de vrije trainingen waar de eerste BMW, de RBM wagen van Priaulx, zich tevreden moest stellen met de tiende tijd. Audi kaapte met zijn nieuwe A5 coupé de vijf snelste tijden weg.
Vrije training 1:
1. Filipe Albuquerque Rosberg Audi 1m34.508s
2. Mike Rockenfeller Phoenix Audi 1m34.533s + 0.025s
3. Edoardo Mortara Rosberg Audi 1m34.664s + 0.156s
4. Timo Scheider Abt Audi 1m34.669s + 0.161s
5. Miguel Molina Phoenix Audi 1m34.813s + 0.305s
6. Gary Paffett HWA Mercedes 1m34.839s + 0.331s
7. Robert Wickens Mucke Mercedes 1m34.853s + 0.345s
8. David Coulthard Mucke Mercedes 1m35.169s + 0.661s
9. Christian Vietoris HWA Mercedes 1m35.180s + 0.672s
10. Andy Priaulx RBM BMW 1m35.389s + 0.881s
11. Mattias Ekstrom Abt Audi 1m35.448s + 0.940s
12. Martin Tomczyk RMG BMW 1m35.546s + 1.038s
13. Roberto Merhi Persson Mercedes 1m35.581s + 1.073s
14. Joey Hand RMG BMW 1m35.724s + 1.216s
15. Susie Wolff Persson Mercedes 1m35.732s + 1.224s
16. Adrien Tambay Abt Audi 1m35.747s + 1.239s
17. Ralf Schumacher HWA Mercedes 1m35.822s + 1.314s
18. Jamie Green HWA Mercedes 1m35.863s + 1.355s
19. Augusto Farfus RMG BMW 1m36.004s + 1.496s
20. Bruno Spengler Schnitzer BMW 1m36.091s + 1.583s
21. Dirk Werner Schnitzer BMW 1m36.188s + 1.680s
22. Rahel Frey Abt Audi 1m37.213s + 2.705s
Foto: Audi