24H of Spa: De Belgen meer dan ooit sant in eigen land?

Als hoogtepunt van de Blancpain Endurance Series, de uiterst succesvolle internationale competitie die opnieuw aanknoopte met de roots van de enduranceracerij, zouden er bij de Total 24 Hours of Spa eind juli heel wat Belgische deelnemers aan de start kunnen staan. Begin juni staat er eerst nog de race van Silverstone op het programma, maar bij de openingsmanche in Monza was het al zwart-geel-rood wat de klok sloeg. Meteen een serieuze indicatie voor de ambities die de diverse rijders en teams koesteren.
Op de Italiaanse omloop kwam de meest interessante opmerking misschien wel van bekende Britse rijder Richard Westbrook, die zich richtte tot een Belgische journalist: "Jullie beseffen allicht niet hoe hoog het niveau van jullie rijders en teams in België wel is. Wie bewijzen wil hoeft maar naar de uitslag van de eerste Blancpain race van het seizoen te kijken…" Dus ja, de Belgische vlag is heel dikwijls vooraan te vinden, een situatie die bij de Total 24 Hours of Spa niet anders zou moeten zijn.
"Wat de Belgian Audi Club Team WRT betreft is ons belangrijkste doel uiteraard de overwinning van vorig jaar herhalen", stelt Vincent Vosse, teamverantwoordelijke van de renstal die de officiële steun van Audi Sport geniet. "Maar vergis je niet: het niveau zal dit jaar nog hoger liggen, de strijd nog intenser. Wie wil winnen, zal harder moeten werken, beter voorbereid en professioneler moeten zijn. De 24 Uur van Spa zijn van zo een hoog niveau dat er geen enkele plaats meer is voor improvisatie. En ik moet toegeven dat dat me eigenlijk wel bevalt…"

Net zoals de andere Belgische teams die aan de volledige Blancpain Endurance Series 2012 deelnemen zal de Belgian Audi Club Team WRT geen enkele bijkomende auto inzetten. De rijders die eind juli achter het stuur van de Audi R8 LMS Ultra zullen kruipen zijn aan de ene kant Stéphane Ortelli, Christopher Haase en Christopher Mies, en aan de andere Laurens Vanthoor, Marco Bonanomi en Edward Sandström. Bij ProSpeed Competition kunnen we een vergelijkbare situatie noteren. Daar worden twee Porsche 911 GT3 R ingezet, onder andere voor de Belgen Marc Goossens, Maxime Soulet en Dylan Derdaele, naast een bolide in de Gentlemen Trophy.

"Omdat we aan het hele kampioenschap deelnemen vermijden we dat we de teams met andere rijders moeten vervolledigen, zoals we in het verleden moesten doen", legt Rudi Penders uit. "Aan de ene kant is dat een beetje jammer, want meestal waren dat Belgen, maar aan de andere kant bewijst dat des te meer dat de 24 Uur van Spa meer dan ooit deel uitmaken van een mooi uitgebouwd kampioenschap. Eigenlijk is het eenvoudig. Als we de deelnemerslijst bekijken, dan beseffen we dat ProSpeed Competition er bij hoort. Ik denk ook dat we niet echt veel moeite zullen moeten doen om beter te doen dan vorig jaar... (lacht). Ik zou zelfs meer durven zeggen: dit jaar wint er een Porsche!"

Gaat Marc VDS Racing op zijn elan verder?
De toon is gezet! Niet dat iedereen met die stelling zal instemmen. Zeker niet de jongens van het Marc VDS Racing Team, die sinds de herfst van 2011 alle wedstrijden van de Blancpain Endurance Series hebben gewonnen! Bij het grote debuut van hun BMW Z4 GT3, tijdens de Total 24 Hours of Spa van vorig jaar, veroverde Maxime Martin onmiddellijk de pole positie. Eén van de mooiste uit de geschiedenis van de Ardense klassieker, trouwens. Samen met Bas Leinders en Markus Palttala is de jonge Brusselaar sindsdien één van de referenties van de Blancpain Endurance Series. Krijgt hun indrukwekkende reeks een vervolg in Silverstone en nadien in Spa? “Het belangrijkste doel voor het Marc VDS Racing Team is de titel aan het eind van het seizoen”, legt Maxime Martin uit. “Daar haalt een team het meeste voldoening uit, want het is de erkenning van een volledige campagne. De 24 Uur winnen? Graag, natuurlijk! Maar we weten ondertussen hoe het zit als je met een GT3 een endurancerace rijdt. Geluk speelt een zekere rol in een eventuele eindoverwinning. En dat is een aspect dat je moeilijk onder controle kan houden…” Nog een andere Belg, Bert Longin, is eveneens van de partij, aan het stuur van de tweede BMW Z4 GT3 Marc VDS Racing Team, in het gezelschap van de Zwitser Henri Moser en de Nederlander Mike Hezemans.

In Monza wist nog een vierde Belgische renstal indruk te maken: KRK Racing. Door op het derde podiumtrapje te klimmen wisten Anthony Kumpen, Koen Wauters en hun prestigieuze teammaat Karl Wendlinger niet alleen zichzelf in de kijker te rijden, maar ook de ster van Mercedes! En iedereen weet dat over een lange afstand de SLS AMG GT3 een te duchten machine is. De Limburgse formatie zal samen met Black Falcon de kleuren van die andere Duitse constructeur hoog houden.

En wat dan te zeggen van Boutsen Ginion Racing, dat zich opwerpt als één van de referenties als het gaat om de McLaren MP4-12C? Met Edouard Mondron en Nico Verdonck zijn ook daar de Belgische kleuren goed vertegenwoordigd. “Het is heel aangenaam te kunnen vaststellen dat de Total 24 Hours of Spa opnieuw heel wat aan prestige hebben gewonnen”, stelt teammanager Olivier Lainé. “Voor Ginion Group, onze partner, is het heel belangrijk om op zo een evenement te kunnen rekenen om de promotie en communicatie te verzorgen. Kan de McLaren MP4-12C ook over lange afstand schitteren? Ik denk het wel. Niet alleen levert men bij McLaren altijd schitterend werk – zo sturen ze ook ingenieurs naar onze ateliers – maar de problemen die we tot nu te verwerken kregen waren eerder aan de kleine kant. Bovendien werden ze allemaal opgelost.”

Voeg bij die reeds indrukwekkende lijst ook het team van Exagon Engineering, met Vincent Radermecker en Christian Kelders (Porsche), de aanwezigheid van Jérôme Thiry bij het Duitse Black Falcon (Mercedes), die van Stéphane Lémeret en Jeffrey Van Hooydonk bij de Nederlanders van DB Racing (BMW), Louis Machiels die actie komt bij AF Corse (Ferrari), de hoge ambities van de regerende kampioen in de Blancpain Endurance Series, Greg Franchi, in de kleuren van Vita4One Racing (BMW), zonder de terugkeer van Aston Martin Brussels onder het wakende oog Pino Sperlinga te vergeten, of de hernieuwde aanwezigheid van de zeer gesmaakte Ford Mustang FR500 GT3 VDS Racing Adventures van Raphaël van der Straten en de zijnen, zonder natuurlijk Level Racing van Olivier Muytjens en zijn Porsche 911 GT3 Cup te vergeten. Redenen genoeg dus om te verwachten dat op zondag 29 juli de Brabançonne eens te meer over de Ardennen zal weergalmen…

RACB press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 15 mei 2012 om 15:02


Andere publicaties op Racingworld.be...