Salzburgring: Huff en D'Aste winnen - Coronel op podium

Stefano D'Aste - BMW 320 TCStefano D'Aste - BMW 320 TC
De bandenslijtage had op de Salzburgring een serieuze vinger in de pap te brokken. In de eerste manche boekte Chevrolet een ondertussen klassieke 1-2-3 en tot voor enkele ronden van het einde van race 2, zag het er naar uit dat het Amerikaanse merk tweemaal het volledige podium zou bezetten. Toen in de tweede race veel bolides, waaronder alle Chevrolet's, lekke banden kregen, zag Stefano D'Aste echter zijn kans schoon om met de zege te gaan lopen; de eerste voor de Italiaan in het wereldkampioenschap voor toerismewagens.
Verslag race 1 Salzburgring
Chevrolet monopoliseert eremetaal in race 1 op de SalzburgringChevrolet monopoliseert eremetaal in race 1 op de Salzburgring
De eerste wedstrijd op de Oostenrijkse Salzburgring had weinig om het lijf. Bij de start verzilverde Huff zijn pole en behield de Brit strak de leiding, voor teamgenoten Muller en Menu. De drie blauwe Cruze's reden van de rest van het veld weg en leken op koers om de concurrentie wederom te vernederen, tot in ronde vijf twee aparte incidenten met de STR Leon's ertoe leidden dat de safety car de baan werd opgestuurd. De baanposten hadden de grootste moeite om de gestrande Leon van Darryl O'Young weg te slepen, waarna de wedstrijd met twee ronden werd verlengd. In ronde 10 werd de piste terug vrijgegeven en zagen we wederom het RML-trio wegspurten van de rest van het veld. Twee ronden later raakten Aleksei Dudukalo en Mehdi Bennani elkaar bij het insturen van de eerste chicane, waardoor Tom Coronel zijn kans schoon zag om door te stoten naar P8. Aan de meet scoorde Huff de volle pot, waardoor hij teamgenoot Menu demoveerde naar de derde plaats in de tussenstand voor het WK. Dankzij zijn zesde plaats klopte Alex Mac Dowall af als beste Independent en mocht hij bij merkgenoten Huff, Muller en Menu plaatsnemen op het podium.

Uitslag race 1 Salzburgring
01. Rob Huff (Chevrolet Cruze 1.6T) 14 ronden
02. Yvan Muller (Chevrolet Cruze 1.6T) +0.312
03. Alain Menu (Chevrolet Cruze 1.6T) +0.739
04. Gabriele Tarquini (SEAT Leon WTCC) +2.919
05. Tiago Monteiro (SR Leon 1.6T) +3.483
06. Alex Macdowall (Chevrolet Cruze 1.6T) +3.774
07. Pepe Oriola (SEAT Leon WTCC) +4.741
08. Tom Coronel (BMW 320 TC) +6.923
09. Norbert Michelisz (BMW 320 TC) +8.419
10. James Nash (Ford Focus S2000 TC) +8.914

Verslag race 2 Salzburgring
Na een incident aan het einde van de eerste manche, moest de Lukoil Racing crew alles in het werk stellen om een stukke aandrijving op de Leon van Aleksei Dudukalo te vervangen. Een huzarenstukje, zo bleek, de Rus reed op tijd uit de pitlane en kon de eerste stek op de startgrid innemen. Lang duurde het plezier echter niet, want wanneer de lichten op groen sprongen, benutte Coronel de achtertractie van zijn bolide ten volle om de eerste positie in de wedstrijd te claimen. Stefano D'Aste sloot aan achter de Nederlander, met in zijn zog Dudukalo. De RML-chevy's moesten de wedstrijd aanvatten vanuit de buik van het peloten, maar in ronde 2 gingen de Cruze-rijders al voorbij aan Tarquini (P5) om vervolgens door te stoten naar de kop van het veld. Eén ronde verder fietste Muller reeds rond op de derde plaats, met D'Aste en Coronel in zicht; twee rijders die de Fransman een ronde later al zou passeren. Ook Huff liet er geen gras over groeien en passeerde Coronel op pure snelheid voor P2 op exact dezelfde plaats als teamgenoot Muller eerder één ronde eerder. Dat de Cruze's over gevoelig meer snelheid beschikten, bleek ook uit de chrono's; één volle seconde sneller dan de BMW's van D'Aste en Coronel... Net over halfweg wedstrijd leek Chevrolet wederom aanspraak te gaan maken op het volledige podium, tot in ronde 8 Monteiro van de baan ging met een lekke linkervoorband. De exit van de ex-F1-rijder luidde een waar festival van klapbanden in; één voor één ging het gros van de voortrekkers voor de bijl, zowaar ook Menu. De RML-teamleiding had Muller en Huff opgedragen het tempo te laten zakken, waardoor Coronel en D'Aste opnieuw konden naderen. Op enkele bochten van het einde kenden bij Chevrolet rijders echter ook hun Waterloo. Coronel bleef geblokkeerd achter Huff, wie met zijn lekke band nog als tweede afklopte. D'Aste las de situatie echter het beste en ging buitenom voorbij aan zowel merkgenoot Coronel als raceleider Huff om vervolgens zijn eerste WTCC-zege te mogen vieren. WK-leider Muller strompelde na een lekke band en een bijhorende uitstap door de grindbak uiteindelijk nog als achtste over de meet, één honderste voor Franz Engstler.

Uitslag race 2 Salzburgring
01. Stefano D'Aste (BMW 320 TC) +12 ronden
02. Rob Huff (Chevrolet Cruze 1.6T) +0.377
03. Tom Coronel (BMW 320 TC) +0.494
04. Pepe Oriola (SEAT Leon WTCC) +4.103
05. Norbert Michelisz (BMW 320 TC) +4.929
06. Mehdi Bennani (BMW 320 TC) +5.432
07. Alberto Cerqui (BMW 320 TC) +5.786
08. Yvan Muller (Chevrolet Cruze 1.6T) +6.464
09. Franz Engstler (BMW 320 TC) +6.474
10. James Nash (Ford Focus S2000 TC) +9.056

Wederom geen Andrea Barlesi dit weekend. Vanwege de pech in race 2 ziet Yvan Muller teamgenoot Rob Huff in de tussenstand voor het WK naderen tot op acht punten.

Foto: FIA WTCC & Chevrolet


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in WTCC
op zondag 20 mei 2012 om 15:19


Andere publicaties op Racingworld.be...