Silverstone: Reacties na de race van (deel 1: de Belgen)

Raf Vanthoor - Koen Wauters (KRK Racing)Raf Vanthoor - Koen Wauters (KRK Racing)
Koen Wauters (KRK Racing - Mercedes SLS AMG GT3): “Bij de start was ik vlot weg en na de eerste reeks bochten kon ik op het einde van het lange rechte stuk de rijder voor mij uitremmen. Die had niet zo’n goede start waardoor de wagens voor hem een kloofje hadden geslagen. Dat kwam mij goed uit want zo zat ik niet meteen in hun spray. Aanvankelijk verliep alles naar wens en draaide ik gelijkaardige tijden in vergelijking met de leiders. Maar naarmate de baan opdroogde kreeg ik steeds minder grip. Het team moest iets doen en riep mij een tiental minuten eerder dan gepland binnen voor mijn pitstop.”

Raf Vanthoor (KRK Racing - Mercedes SLS AMG GT3): “Onze wagen was voor een regenrace afgesteld en als het dan opdroogt dan weet je dat je in de problemen komt. Gegokt en verloren vind ik toepasselijker dan te zeggen dat er echt een probleem is met de afstelling.”

Greg Franchi (Vita4One Racing - BMW Z4 GT3): "Het was een sterk staaltje van heel het team en ik ben dan ook bijzonder gelukkig met het resultaat. Vita4One BMW werkt zeer hard, het is nog maar de tweede race van het team met de BMW Z4 GT3 in de Blancpain Endurance Series, dus zijn we dubbel tevreden. We pakken punten, meer dan heel wat andere concurrenten en dat is goed. Indien we in de volgende wedstrijd op Paul Ricard weer vooraan meespelen en punten pakken, dan kunnen we met het mes tussen de tanden naar Spa, waar het kampioenschap een nieuwe wending kan krijgen. In Spa worden de kaarten opnieuw verdeeld, daar ben ik zeker van!"

ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3-RProSpeed Competition - Porsche 911 GT3-R
Dylan Derdaele (ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3-R): “Ik heb gedaan wat het team vroeg en gereden voor wat ik waard was. Ik heb hier geleerd om een wagen in bijzonder delicate omstandigheden zonder fouten te besturen en dat is goed. Uiteraard wil je dan hoger eindigen, maar zoals Maxime (Soulet) ook uitlegt, hier zat er door omstandigheden niet meer in.”

Bas Leinders (Marc VDS Racing - BMW Z4 GT3): “Ik denk dat ik een uitstekende stint reed. De auto voelde goed aan, we wisten trouwens dat hij goed was in de regen. In het midden van de race voerde ik het tempo iets te hoog op, en daardoor kreeg ik het een beetje moeilijk met de auto, die grip inleverde. De Audi haalde me bij en ik drong niet aan maar kon toch in zijn zog blijven. We maakten onze pitstop in dezelfde ronde en aangezien ik kort daarvoor was gas had bij gezet, bleef hun voorsprong beperkt tot een seconde. Onze jongens voerden dan opnieuw een verbluffende pitstop op. We werken iedere dag keihard om de organisatie van het team te verbeteren, waarbij we naar perfecte streven. De absolute perfectie bestaat natuurlijk niet, maar we komen doch iedere dag alweer een beetje sterker uit de hoek.”

Bert Longin (Marc VDS Racing - BMW Z4 GT3): “De BMW is een zeer betrouwbare wagen, maar er kan uiteraard altijd iets fout gaan. Dat maakt dat we in het kampioenschap nu een slechte zaak doen en dat we vanaf nu volop op de 24 Uur van Spa moeten mikken. Ik wil het team toch nogmaals bedanken, want alles was hier tot in de puntjes voorbereid en deze vroege opgave verdiende niemand.”

Laurens Vanthoor (Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra): “Ik ben best tevreden over mijn prestatie. Het was niet eenvoudig want de banden sleten nogal snel. Ik had misschien iets langer buiten kunnen blijven maar omwille van het drukke verkeer, opteerde het team ervoor mij binnen te roepen.”

Anthony Kumpen (KRK Racing - Mercedes SLS AMG GT3): “Door onze vroege pitstop zakte ik terug naar de 28ste plaats maar 12 ronden later reed ik door het spel van de pitstops in vijfde positie. In het begin van mijn stint regende het nog lichtjes maar toen de baan opdroogde werd ik met dezelfde problemen als Koen geconfronteerd. Onze wagen is goed als de baan helemaal droog is of als de baan helemaal nat is. Maar wanneer een baan opdroogt tijdens het racen dan hebben wij dezelfde problematiek als vorig jaar en hebben we geen grip.”

Foto's: KRK Racing & ProSpeed Compet


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in BES
op maandag 04 juni 2012 om 00:01


Andere publicaties op Racingworld.be...