Spa Races: Voorbeschouwing van de organisatoren (2)

Short Race te Circuit ZolderShort Race te Circuit Zolder
Drie weken na de geboorte van het nieuwe Belgian Racing Car Championship op Circuit Zolder zijn we komende weekend al toe aan de tweede meeting van het nieuwe BRCC. Een vervolg waarnaar wordt uitgekeken, want deze nieuwe formule met een mix van GT en Toerwagens viel duidelijk in de smaak bij alle betrokken partijen. Bovendien heerste een ongedwongen sfeer in de paddock en op de piste werd er zowel in de Short Races als de Long Race van 180 minuten tot op de laatste meters gestreden voor elk plaatsje.
Dankzij noeste arbeid, een luisterend oor, een open geest en ook wel het feit dat er wordt aangetreden op het “mooiste circuit ter wereld”, zijn de organisatoren van Kronos Events erin geslaagd andere potentiële deelnemers over de streep te trekken en staan zij borg voor meer dan veertig auto’s voor de tweede Long Race van het seizoen, met start op zaterdag 9 juni om 18.30u. Na het vallen van de geblokte vlag om 21.30u wordt de tweede meeting van het BRCC op passende wijze afgesloten met een heuse barbecue.

Een twaalftal formaties komen de 28 pioniers van het BRCC vervoegen. Te beginnen met de Dodge Viper DVB Racing van Wim Lumbeek, Werner Moonens en Bert Redant, die verstek dienden te geven  voor de eerste afspraak in de Limburg. Meteen hebben we een ernstige kandidaat voor de algemene overwinning, zowel in de Short Races op zaterdag (1ste start om 10u50) als de Long Race.

Bij de nieuwkomers noteren we de BMW M3 Duwo Racing van Luxemburger Jean-Marie Dumont en zijn Franse vrienden Patrick en Nicolas Schmit en Stéphane Bailly, de 330D van Italiaan Mauro Borriero, de Z3 GT3 van Nederlanders Roger Grouwels en Pieter Dubois, de terugkeer van de Solution F Delahaye van Viron-Richard-Orgeval, twee bijkomende Porsches of de aanwezigheid van een Franse Seat (met o.m. Jean-Louis Daulier, grote baas van Eurosport Events) en een Clio.

Een nog sterker startveld dat als muziek in de oren klinkt van Christian Kelders en Frédéric Bouvy, de leiders in de twee kampioenschappen (Short Races en Long Race) die in de Ardennen de versterking krijgen van Damien Coens in de Porsche 996 Prospeed.

“Het doet deugd dat alle inspanningen van het team van Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron tot hiertoe werden beloond,” stelt de man van de Red Bull Porsche. “Het is altijd leuk om vooraan mee te spelen, vooral als er veel concurrentie is. Ik hoop dat de komende races even boeiend zullen verlopen. En ik nodig het publiek uit om het steeds rijker gevuld startveld te komen bewonderen. ”

En Fred, die deze keer in de Short Races de auto zal delen met Damien Coens, verduidelijkt nog: “Wij beschikken met de RSR van bij Prospeed over een goede auto, maar vergeten we niet dat onze motor een Cup S-versie is, goed voor 440 pk. Met onze bredere spoor zijn wij qua zuivere topsnelheid beperkt. Tijdens recente tests konden we in de snelle klim naar Combes niet sneller dan 255 km/u en dat zou in ons nadeel kunnen spelen tegenover enkele goede Supercup Porsches met hun kleinere en smallere wielen.”

Na een allereerste succes in de eerste Short Race en een knappe zege in de Long Race, zijn Hans en Kurt Thiers (Ferrari 430) en het duo Weerts-Mollekens (Audi R8 LMS) opnieuw van de partij en hopen die prestaties in de Ardennen te herhalen. In het kamp van GPR  zinnen Michael Schmetz en Pierre Grivegnée op revanche, na de té kort uitgevallen demonstratie op het Limburgse circuit.

Onze aandacht gaat ook naar de Silhouettes van de Franse rijders Gomez-Gomez-Poitevineau (op het algemeen podium met hun indrukwekkende BMW Serie 1, met V8-motor) en de Brit Iain Dockerill (2e in de punten van de Short Races) die de Kia Proceed deelt met uittredend kampioen Philippe Stéveny. In een race van lange adem moeten we zeker letten op de Porsches van vader en zoon Derdaele, Lémeret-Mondron-Caira of Bruynooghe-Langeberg.

In de categorie Toerisme blijft de Seat Leon ex-WTCC van Piron-Rosoux de absolute referentie in de Short Races, terwijl een pak Supercopa’s (zoals Nicolas Jussy en Jean-François Olivier, leiders in Toerisme Pro) de zege viseren in de 3 uurrace.

Op het snelle tracé kijken we uit naar de vooruitgang van de Abarth 695 van Néri Compétition van het duo Vincent Radermecker-Benoît Galand. Zij waren na afloop van de eerste meeting op Circuit Zolder de eerste laureaten van de Michelin Award. Het is een jury bestaande uit baan- en standcommissarissen en journalisten die deze prijs, een stel banden geschonken door Michelin, na afloop van elk weekend van het BRCC toekent aan een verdienstelijke rijder of team.

De meeting van de BRCC Spa Races verloopt over drie dagen en er kan op vrijdag tijd worden vrijgemaakt voor tests van de GT Open. Voor enkele teams een unieke gelegenheid om zich een eerste keer voor te bereiden op de 24 Uren van Spa. De enige kwalificaties voor de eerste Short Race en de Long Race worden op het einde van de dag betwist. Daarnaast zijn er nog de Legends Cars (met twee races van telkens twintig minuten en een langere rit van 40’), de indrukwekkende Euro RaceCar Nascar (twee sprints en een endurance van één uur) en, natuurlijk, de eerste wedstrijd van de Be Trophy van het kampioenschap 2012, met start op zondag om 12 uur voor een race van 6 uur.

Tekst & foto: Kronos Events press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 05 juni 2012 om 14:49


Andere publicaties op Racingworld.be...