ACO bevestigt vertrouwen in de GTE klasse

In de aanloop naar de 24 uren van Le Mans heeft de ACO tijdens een persconferentie aangekondigd dat de organisatie het volste vertrouwen heeft in de GTE klasse als de enige en beste GT klasse voor zijn wereldkampioenschap uithouding. Ook de volgende jaren zal de GT klasse bij de WEC races en de 24 uren van Le Mans gebaseerd zijn op het GTE reglement, de vroegere GT2.
De laatste tijd kwam er meer vraag om ook de GT3’s, die momenteel gelden als populairste GT klasse, toe te laten tot de WEC wedstrijden om alzo het GT veld aan te dikken. Momenteel kent vooral de GTE-Pro klasse een laag inschrijvingsaantal en beperkt de strijd zich tot een duel Ferrari/Porsche. Ondertussen heeft de European Le Mans Series de stap al gezet en laat zij vanaf de volgende race op Donington GT3 wagens toe, ook in de ALMS is er vraag naar de klasse om het deelnemersveld uit te breiden.

De ACO zegt nu dat uit een onderzoek bij de deelnemende constructeurs in het WEC en bij de constructeurs die interesse in een deelname tonen, is gebleken dat zij allen het GTE reglement verkiezen als enige van toepassing op de WEC races. De ACO preciseerde dat dit ook haar visie is en nu met steun van de FIA garanties kan bieden dat de GTE klasse nog voor lange tijd de basis zal vormen van de enige toegelaten GT klasse in het wereldkampioenschap endurance en de 24 uren van Le Mans. De ACO maakt zich ook sterk dat de interesse in de klasse groeiende is en dat naast de terugkeer van de Dodge Viper ook Audi, Mercedes, McLaren en BMW interesse tonen in het inzetten van een GTE wagen.  
 
We zullen de volgende jaren dus geen GT3 wagens zien in Le Mans of de WEC races. De ACO ziet echter wel een plaats voor deze wagens in de continentale series zoals de ELMS, ALMS of Asian Le Mans Series. De wagens zouden daar een opstapklasse kunnen vormen voor rijders en teams die de intentie hebben om door te groeien naar het WEC, zoals nu ook al bestaat voor de prototypes met de LMPC’s. De wagens zouden dan ook in deze series rijden onder de naam van GTC klasse. In deze GTC klasse zullen enkel GT3 wagens toegelaten worden die door de FIA gehomologeerd werden en waarvan de prestaties kunnen gedownsized worden om de wagens minder snel te maken dan de GTE-Am’s. GTC zal geen concurrent worden voor de reeds bestaande GT3 kampioenschappen, preciseert tevens de ACO, maar een goedkoop instapplatform bieden aan teams waarbij die met bestaand materiaal kunnen proeven van de sfeer van de lange afstandwedstrijden. De vraag is hoeveel teams zich geroepen voelen om achteraan in het veld mee te rijden wetende dat er voorlopig zelfs geen titel wordt toegekend.

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op dinsdag 12 juni 2012 om 08:30


Andere publicaties op Racingworld.be...