Verslag na 1 uur: Vier hybride's op de eerste vier plaatsen

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattroAudi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Het eerste uur van de 80e editie van de 24 Heures du Mans is al bij al rustig verlopen. Bij het vallen van de Franse driekleur om klokslag 15:00 vertoonde het asfaltlint hier en daar nog natte plekken en kort na de start vielen er aan het pitcomplex zelfs enkele druppeltjes regen, maar naarmate het eerste uur vorderde, konden quasi alle deelnemers profiteren van een opdrogende en steeds sneller wordende piste. Na exact één uur wedstrijd houdt Audi nog steeds de leiding in handen met de beide R18 e-tron's, voor de beide Toyota's. Smullen en likkebaarden in GTE waar het publiek een titanenstrijd tussen Aston Martin, Corvette, Ferrari en Porsche krijgt voorgeschoteld. De spankracht bij zowel Pro als Am is om te snijden en de GT's ogen dan ook de smaakmakers van deze etmaalrace te gaan worden.
De calvarietocht bij Pescarolo, zet zich ook tijdens de wedstrijd verder. Na de problemen eerder deze week en een brand deze ochtend, staan zowel de open als de gesloten proto in de box wanneer de wijzers van de klok 16:00 aanduiden. De brand deze ochtend op de Pescarolo 03 noopte de meccano's tot het inbouwen van een nieuwe motor, maar de wagen geraakt niet tijdig klaar voor de start. Even lijkt het erop of Henri Pescarolo cum suis de handdoek zal werpen, maar de Fransen laten zien uit welk hout ze gesneden zijn, ronden het huzarenstukje met succes af en sturen de Pescarolo 03 opnieuw de baan op. Wie dacht dat de lijdensweg daar stopte, heeft het mis. Na amper twee ronden staat de bolide terug in de pits met wederom... een probleem aan de krachtbron. Het team kan naar eigen zeggen niet beginnen werken aan de nieuwe motor, gezien de temperatuur te hoog is opgelopen om meteen het watercircuit na te kijken. Een andere verklaring kan gevonden worden in het feit dat ook de Dome in de box staat. De Japanse wagen kon enkele ronden bakkeleien met de JRM HPD en de Oak Racing Pescarolo, maar moest nog in het eerste uur de box opzoeken met een probleem aan zowel de alternator als de transmissie. Het Pescarolo-team lijkt zich momenteel te focussen op het opnieuw raceklaar krijgen van de Dome, waarbij de Pescarolo 03 aan de kant blijft.

Start 24 Heures du Mans 2012Start 24 Heures du Mans 2012
Vooraan het veld spurtte polesitter André Lotterer meteen weg bij de start, maar wanneer Mike Rockenfeller over de boordradio problemen meldt aan de achterkant, besluiten de troepen van doctor Ullrich geen risico te nemen en de R18 ultra #4 in de box te duwen. Achteraf gezien bleek er niets mis met de wagen, maar mogelijk heeft men een probleem met het op temperatuur krijgen van de (achter)banden. De andere Audi R18 ultra werkt een normale tankstop af, om een ronde later opnieuw voor de box te verschijnen met een lekke linkerachterband. Een scherpe steen op de omloop had het rubber op de Audi lekgeslagen, waardoor de crew van de #3 meteen op achtervolgen is aangewezen. De taktiek bij Toyota lijkt erin te bestaan hun eigen tempo te rijden, waarbij de beide Hybride's bij elkaar blijven. Audi lijkt echter over meer snelheid te beschikken dan Toyota; daarenboven lijken de R18 e-tron's 11 ronden te kunnen afleggen, één meer dan de R18 ultra's en twee meer dan de Toyota's.

Bij de LMP2's was het John Martin die in zijn Oreca 03 Nissan de bovenhand nam, voor Olivier Pla en Mathias Beche. Aan het einde van het eerste uur neemt Pla de leiding in de klasse over; de Fransman kan in zijn Oak Racing Morgan #35 één ronde langer buiten blijven alvorens te pitten. Warren Hughes van zijn kant kreeg af te rekenen met een leegloper, terwijl Maxime Martin knap vierde ligt.

In GTE zagen we de ene leiderswissel na de andere. Porsche lijkt het merk dat het meeste moeite heeft om het tempo te volgen, terwijl Aston Martin duidelijk maakt dat de nieuwe Vantage over potentieel beschikt door het veld lange tijd aan te voeren. Het is op dit ogenblik onmogelijk te zeggen wie het meeste aanspraak kan maken op de zege, gezien de onderlinge verschillen enorm klein zijn.

Foto: Audi Motorsport & Georges De Coster


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in 24H du Mans
op zaterdag 16 juni 2012 om 16:08


Andere publicaties op Racingworld.be...