Verslag na 18 uur: Audi heeft gewonnen spel

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattroAudi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Na de problemen bij Toyota heeft Audi tijdens de nacht eigenlijk maar gewoon het werk af te maken. De beide R18 e-tron Quattro's bevinden zich vooraan het veld, met de beide ultra's op enkele ronden afstand. Rebellion Racing doet wat het moet en in feite slechts kan doen: aanklampen. Tijdens de nacht zijn we ook de tweede Toyota verloren, de wagen van Wurz/Lapierre/Nakajima moest opgeven met een motorprobleem. Nieuws ook uit het kamp van Davidson. De Brit werd na zijn crash afgevoerd naar het ziekenhuis, waar barstjes aan de T11 en T12-wervels werden vastgesteld. De problemen zouden evenwel zonder veel erg zijn en Davidson zou volledig herstellen van de impact.
Na de incidenten met de beide Toyota's ligt de 1-2-3-4 voor Audi eigenlijk voor het grijpen, zolang de Duitse bolides van pech gespaard blijven en zelf geen incidenten veroorzaken. En toch gaat Audi net daar de mist in; onder meer na een pirouette van Gene in de Ford chicane waarbij hij een ronde verliest en een incident van de #1 wagen met Fässler aan het stuur waarbij deze in de tweede chicane tegen hoge snelheid rondgaat en licht de muur raakt. De Audi heeft slechts cosmetische schade en kan zijn weg evenwel verderzetten. In de ochtend is het bijna "weer prijs" voor de leidende #1 wanneer deze in Mulsanne slechts ternauwernood een gespinde Corvette kan vermijden, door het grind moet en wederom licht de muur raakt met de linkerachterkant. De bolide van Capello/McNish/Kristensen bevindt zich 's morgens nog steeds aan de kop van het veld en daardoor heeft Mr. Le Mans uitzicht op zijn negende zege in Le Mans. Bij Rebellion loopt alles vlot, al hadden de meccano's van de wagen van Belicchi/Primat/Bleekemolen even een geknepen billen moment wanneer de bolide tijdens de ochtend even rondspinde; al bij al zonder erg.

In LMP2 begon rond middernacht een ware slijtageslag. De leider, de Murphy Prototypes Oreca, werd de box in geduwd en zou twee ronden verliezen. De Morgan Judd van Nicolet/Lahaye/Pla bedankte en nam de leiding over, maar werd kort daarna zelf met problemen geconfronteerd wanneer Olivier Pla na de tweede chicane plots geen aandrijving meer had. De #24 zou bijgevolg ook haar leidingsplaats verliezen. In de ochtend leidt de Starworks HPD, voor de Thiriet by TDS Racing Oreca en het Sigantech exemplaar #26. Ook de Pecom Racing Oreca ligt nog op vinkenslag van de tweede plaats en daarmee blijft de strijd voor het podium in de klasse spannend.

In GTE-Pro kregen we inderdaad helaas niet het gevecht wat zich in de openingsfase aandiende, de protagonisten bleven bepert tot de Luxury en AF Corse Ferrari's. Het AF Corse exemplaar kreeg te kampen met verschillende kleine problemen en rekent momenteel op het zilveren eremetaal. Corvette kreeg van haar kant af te rekenen met serieuzere problemen; een kink in de aandrijflijn op de #74 en technische duivels op de #73. De #74 viel ver terug in het klassement en maakt geen aanspraak meer op de zege, maar de problemen begonnen voor de wagen in feite al iets na middernacht. Toen mocht Westbrook een volledig rondje Le Mans mocht afhaspelen op drie wielen, tengevolge van een slecht (lees: niet) bevestigd linkerachterwiel. Na haar leidersplaats rond halfweg race, schoof de Aston Martin in Indianapolis tegen de bandenstapels. De Britse schone graaft zich diep in het grind, wordt los getrokken, kan haar weg echter verderzetten en ligt nu stevig op de derde plaats, op één ronde achterstand van de Ferrari voor hem en één ronde voorsprong op de F458 achter hem. Het belangrijkere nieuws komt er echter uit het GTE-Am-kamp en wel van het Belgische ProSpeed. De Porschisten zorgden iets voor de klok van vijven voor de tweede neutralisatie in de wedstrijd nadat de wagen zwaar crasht in de vangrail. De Felbermayr-Proton Porsche #77 viel terug in het klassement wanneer de bolide stilviel bij het uitrijden van de tweede chicane. Brian Vickers beleefde een schrikwekkend momentje met zijn AF Corse Waltrip Ferrari wanneer de linkervoorkant van de Italiaanse bolide in vuur stond. De Nascar-rijder brengt de wagen echter keurig terug naar de box. De uiteindelijke rangorde in GTE-Am is Larbre #50 voor de IMSA Performance Matmut Porsche en de Krohn Racing #57 op enige afstand.

Foto: Audi Motorsport


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in 24H du Mans
op zondag 17 juni 2012 om 09:03


Andere publicaties op Racingworld.be...