Mazda presenteert Diesel turbomotor voor de LMP2 klasse

Mazda SKYACTIV Diesel krachtbronMazda SKYACTIV Diesel krachtbron
Eerder deze week liet de ACO weten dat vanaf volgend jaar de LMP2 klasse openstaat voor Diesel motoren en zoals al hier en daar werd gemeld, is Mazda het eerste merk dat van deze mogelijkheid gebruikmaakt. Het Japanse merk, dat een lange traditie kent in Le Mans waarbij het de enige overwinning van een Japanse auto behaalde in 1991, keert volgend jaar terug naar de endurance racerij als motorleverancier in de LMP2 klasse. Mazda koos dus voor de Diesel optie en zal een viercylinder 2.2 liter turbomotor aanbieden, nadat het merk ongeveer één jaar geleden al haar intentie om een motorblok voor prototypes te ontwikkelen wereldkundig maakte.
De motor werd Skyactiv-D gedoopt en is gebaseerd op een seriemotor. De krachtbron die wordt geprepareerd bij Speedsource Race Engineering draait al op de testbank en het debuut op de piste is voorzien voor later dit jaar. Het competitiedebuut zal dan volgend jaar plaatsvinden, waarschijnlijk bij de 12 uren van Sebring.

Mazda SKYACTIV DieselMazda SKYACTIV Diesel
Mazda zal enkel fungeren als motorleverancier en zal dus geenszins zelf een wagen inzetten, er zijn ook geen plannen om daarna hoger op te stappen naar de LMP1 klasse. Momenteel is Mazda al in onderhandeling met drie teams voor het leveren van motoren. Dempsey Racing is zo goed als zeker de eerste gebruiker en plant in 2013 ook een deelname aan de 24 uren van Le Mans met de motor. Het team gaf eind vorig jaar al aan mee te willen dingen in Le Mans.

Foto: Mazda


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op maandag 18 juni 2012 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...