Paul Ricard: Voorbeschouwing Marc VDS Racing

Het Marc VDS Racing Team trekt volgend weekend naar het Zuid-Franse circuit van Paul Ricard, voor de derde manche van de Blancpain Endurance Series. Ze willen er een vijfde race op rij winnen. Het Belgische team was met zijn BMW Z4 GT3 winnaar in de laatste twee races van 2011 en is nog steeds ongeslagen in 2012. Uiteraard staan ze daardoor helemaal bovenaan de tabellen.


Het waren de Belgen Bas Leinders en Maxime Martin die samen met de Fin Markus Palttala voor de vier overwinningen tekenden. Ze leiden nu de tussenstand met 14 punten voorsprong. Hun teammaten, die in 2012 voor het eerst voor het team en met de BMW in actie komen, hadden het iets moeilijker, maar zijn er na pech in de vorige races nu helemaal klaar voor om een mooi resultaat neer te zetten. Bert Longin, Henri Moser en Mike Hezemans hebben al heel wat potentieel getoond: Hezemans zette in Silverstone de snelste ronde neer en in de kwalificaties veroverden ze een plaats bij de eerste tien.



Het Franse circuit zou de wagen echter minder goed kunnen liggen dan de snelle bochten van Silverstone. De uitzonderlijke grip en wendbaarheid van de BMW Z4 GT3 zorgen er voor dat de power van de auto ernstig is ingeperkt, iets wat het team op het legendarische rechte stuk van Mistral zeker niet ten goede zal komen.



Ook de hitte zou een grote rol kunnen spelen, er worden temperaturen boven de 30 graden verwacht. Hoewel de regen bij de twee overwinningen van dit seizoen een belangrijke rol speelde, zou de wagen de banden niet te veel op de proef moeten kunnen stellen. Dat betekent dat de wagen over de hele stint van een uur sterk zou moeten kunnen presteren.



Voeg daar nog de indrukwekkende pitstops bij die het team dit seizoen al liet zien en je krijgt een combinatie die opnieuw heel wat punten voor het kampioenschap zou kunnen opleveren.



Bas Leinders
“Neen, dit is geen circuit voor onze auto. Het lange rechte stuk ligt ons niet, zeker niet qua topsnelheid. Ook in Monza hadden we dat probleem. Normaal gezien regent het in deze tijd van het jaar niet in Paul Ricard en de regen heeft ons dit seizoen toch al wat geholpen. We hebben al extra gewicht meegekregen en ook onze rijhoogte is aangepast, in een poging onze auto te vertragen. Vreemd, want zonder de regen hadden we niet gewonnen in Monza en waarschijnlijk ook niet in Silverstone. Ik hoop dat onze strategie en pitstops opnieuw sterk blijken, we hebben er in ieder geval nog eens extra op getraind. We gaan voor een plaats bij de eerste vijf, daarna kunnen we ons beginnen voorbereiden op de 24 Uur van Spa.”



Mike Hezemans
“Ja, deze wagen heeft heel wat potentieel. Het is nog een beetje afwachten, want tot nu toe hebben we heel wat pech gehad. Toch heb ik een goed voorgevoel, want we kennen het circuit allemaal en ook de wagen hebben we zo langzamerhand onder de knie. Tijdens de pre-seizoenstests op deze omloop wisten we goede tijden neer te zetten, ondanks het feit dat we niet veel ronden konden afwerken. Het is niet dat het ons aan vertrouwen ontbreekt, het komt allemaal neer op een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De auto is nu helemaal in orde, sinds Silverstone hebben we enkele goede tests afgewerkt, dus we blikken met de glimlach vooruit naar volgend weekend.”



Sebastien Metz: Technical Director
“De belangrijkste factor van het circuit van Paul Ricard is het lange rechte stuk. De rondetijd zal dus grotendeels worden bepaald door de power van de motor, en op dat vlak hebben we echt geen overschot. We zijn ook opnieuw gezegend met een aanpassing in de Balance of Performance. Niet echt in ons voordeel, want de auto werd zwaarder gemaakt en de rijhoogte verhoogd. Daardoor zal onze aerodynamica niet zo goed werken als in Silverstone. Het zal overleven worden en proberen een paar punten te sprokkelen. Beperken van de schade, inderdaad. We zullen moeten rekenen op een goede strategie en sterke pitstops, en de rijders zullen hard moeten trappen om vooraan te kunnen geraken.”




Marc VDS Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 29 juni 2012 om 12:00


Andere publicaties op Racingworld.be...