Waar moet het heen met het wereldkampioenschap GT1?

Het huidige FIA GT1 kampioenschap, betwist met wagens in GT3 specificatie, kende een moeilijke start nadat minder merken dan gehoopt geïnteresseerd waren in een mondiale campagne. De verhoopte twintig deelnemers werden nooit gehaald en Ratel moest uiteindelijk zijn trukendoos alsook zijn geld bovenhalen om achttien wagens op de startlijst te krijgen. Achttien wagens die echter in werkelijkheid nooit gehaald werden, daar Ford slechts één wagen kon inzetten, en waarschijnlijk ook nooit gehaald zullen worden wanneer ook beide Aston Martin's forfait gaven.
De FIA is dit gegoochel met deelnemers beu en eist voor eind augustus de confirmatie dat er voor volgend jaar wel degelijk 20 wagens van tien verschillende merken aan de start staan, zo niet wordt het FIA GT1 kampioenschap geschrapt. Of Ratel op zo een korte tijdsspanne 10 merken kan overtuigen om in de boot te stappen is twijfelachtig, temeer dat na het wegvallen van wagens het huidige kampioenschap nu ook lijdt aan het annuleren van races.

Was de race in Korea enige weken geleden al geruisloos van de kalender afgevoerd dan zijn nu ook beide races in China niet meer terug te vinden op de officiële kalender. Het lijkt er op dat het krampachtig zoeken naar exotische locaties om zijn kampioenschap te laten doorgaan en het overslaan van aan autosporttraditie rijke landen als Duitsland en Engeland, Ratel nog zuur gaat opbreken.  Hoe wil hij nieuwe merken overtuigen de stap te zetten naar een kampioenschap dat er maar niet in slaagt om stabiliteit te vinden, zowel in reglementering als voor zijn kalender. Het late afzeggen van geplande races stuurt bovendien ook de planning van de huidige deelnemers in de war. Het is nog maar de vraag of zij dan nog staan te springen om volgend jaar opnieuw in te stappen in een onzeker kampioenschap dat bovendien weinig return oplevert. Kan Ratel het tij nog keren of gaan we het einde van het WK GT1 tegemoet? 

Foto: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in GT1 op maandag 02 juli 2012 om 11:00


Andere publicaties op Racingworld.be...