Luc De Cock zorgt voor Belgische winst - Bert Longin sluit 300ste race op podium af!

Supercar Challenge te Circuit ZolderSupercar Challenge te Circuit Zolder
Hoewel de weersvoorspellers veel regen gegeven hadden, kende Circuit Zolder opnieuw een mooie dag tijdens de jaarlijkse Zolder Superprix. België speelde ditmaal een hoofdrol tijdens de beide races van de Supercar Challenge met een schitterende zege voor Luc De Cock in zijn Lotus 2/11 GT4 in de wedstrijd voor Supersport, Sport 1 en Sport 2. Net na de middag was het dan aan de divisies Super GT, GT en GTB, waarin het de Nederlandse Ferrari-rijder Jan Versluis was die met de bloemen en bekers ging lopen, maar naast hem op het podium kon ook het geluk van Bert Longin en Franz Lamot niet op. Bert Longin reed immers zijn 300ste race uit zijn carrière en hij behaalde meteen zijn 114de podiumplaats.
Een hele korte regenbui net voor de start van de Divisies Supersport, Sport 1 en Sport 2 zorgde voor wat verwarring bij de teams en rijders, maar uiteindelijk kozen de meeste teams dan toch voor regenbanden. “Ik had in de eerste ronden wat weinig grip, wat niet ongewoon is met de Lotus”, vertelde een overgelukkige Luc De Cock aan de voet van het podium. “Maar later ging het beter en beter, al gooide een drive through nog even roet in het eten. Ik kon weer de piste op en maakte plaats na plaats goed en een bestraffing voor het leidende duo wegens inhalen onder gele vlag deden de rest. Dit is mijn eerste zege van het seizoen, maar zeker niet de laatste.”

Nog Belgen op het podium met Jimmy Adriaensssens en David Nye die de tweede plek in de klasse van de Seat Leon Supercopa wegkaapten, achter de broers Monster, terwijl Bart Van den Broeck en Chris Voet knap derde werden bij de Spaanse voorwielaangedreven bolides.

In het team van Spork was er naast de vreugde met de tweede plek van Jimmy Adriaensssens en David Nye, ook verdriet vanwege de opgave van Jonas de Kimpe en Vincent van Paemel. Pascal Nelissen Grade en Patrick Poncelet werden in hun Silhouette 13de.

In de Sport I-divisie pakte Priscilla Speelman (BMW) in de laatste ronde de eerste positie over van Michael Verhagen, en in de Sport II-divisie ging de overwinning naar Nico Been (Renault Clio).

Na de middag was het dan aan de grote kanonnen, die er een spektakelstuk van maakten tot een zware crash van Cor Euser, op dat ogenblik de leider in de race, de safety car op de piste bracht. De Nederlander Euser, die heel wat races in België reed, werd voor observatie naar het ziekenhuis gebracht, maar stelde het volgens de eerste berichten behoorlijk. Na de onderbreking kon Jan Versluis redelijk ongestoord naar de zege racen, in de VEKA Ferrari 458 GT2, voor teamgenoten Franz Lamot en Bert Longin in hun Ferrari 430. De derde plek ging naar de Corvette C6.R van Diederick Sijthoff en Alex van't Hoff.

“Dit is toch een schitterende manier om mijn driehonderdste race te vieren”, glunderde Bert Longin op het podium. “Het was een perfecte race, meer kan je uit deze Ferrari niet meer puren. Ik ben bijzonder blij te meer dat dit ons derde podium in vier races is. Hoe kan je zo'n heugelijk feit nu beter vieren dan op deze manier?” In de Divisie Super GT werd Wim Lumbeeck achtste in de DVB Viper.

Steve Vanbellingen en Bert Redant werden in de Divisie GT vierde, terwijl de zege voor Barry Maesen in een Dodge Viper was. “Misschien was er toch iets aan de stuurinrichting van de BMW, want het ging goed, maar niet echt super”, aldus Steve Vanbellingen. “Nu we pakken veel punten voor het kampioenschap en dat is toch onze hoofdopdracht.

In GTB trok Kees Kreijne in de Aston Martin aan het langste eind, met een 5de plaats voor Steve Matthyssen in de Race Art Porsche 911.

Wim van Herck (Mazda) en Jerry de Weerdt, gisteren nog knap tweede in de Divisie GT, kenden minder geluk. De Japanse bolide verdween al snel uit de race met technische problemen, terwijl de de Dodge Viper van de Antwerpse ondernemer de Weerdt met een stukke remleiding veel tijd verloor.

De Supercar Challenge maakt zich nu op voor een weekend Assen, op 4 en 5 augustus.

Supercar Challenge press - Foto: Longin press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 08 juli 2012 om 20:02


Andere publicaties op Racingworld.be...