BGDC: Bresse: Nabeschouwing van de organisatoren

EMG Racing - BMW E36EMG Racing - BMW E36
De Belgian Gentlemen Driver's Club 2012 zette dit weekend zijn Ronde van Frankrijk verder, door op het Circuit de Bresse, in het arrondissement Saône-et-Loire, onder een zomerse zon een wedstrijd in twee manches van 120 minuten af te werken. Een verplaatsing die dan wel minder volk dan gewoonlijk trok, maar de kern van de BGDC tekende present en niemand had er achteraf spijt van. Behalve dan misschien Herman Servranckx, die met zijn Renault Clio II een indrukwekkende tweede tijd neerzette, maar aan het eind van de kwalificaties met een stukke aandrijfas werd geconfronteerd. De eigenaar van de auto reed snel heen en terug naar Lyon om een wisselstuk te halen, maar het onderdeel bleek niet op de bolide van Hoppa Racing te passen, waardoor het team forfait moest geven. Jammer.
De eerste manche, die zaterdag aan het eind van de namiddag werd afgewerkt, werd onmiddellijk getekend door een te betreuren aanrijding. Denys Buffet (Clio) miste een beetje zijn rempunt en ramde Thierry Brugma (Clio)! Met een geplooide achtertrein voor de #86 van Brugma en Morlet leek hun weekend er op te zitten, maar dat was zonder de kameraadschap en behulpzaamheid binnen de BGDC gerekend. De achterkant van de wagen werd helemaal gedemonteerd, uitgesneden en herlast in de schijn van de koplampen op de parking van het circuit, met de hulp van het team van de #077 van Grysouille en Spigeleer. Daardoor konden de rijders van de #86 ’s anderendaags opnieuw aan de start komen. Uitzonderlijk!

In de eerste wedstrijd gaf de jonge Luikenaar Kevin Caprasse blijk van zijn stuurkunsten, aan het stuur van de Clio #18 die hij deelt met Paul Lejeune. Hij sloeg onmiddellijk een kloof, voor de BMW E36 EMG Racing van Matty Zadnikar en Marc Neyens in de tweede helft een remonte neerzette en het uiteindelijk ook haalde, voor de Clio’s van Lejeune-Caprasse, Divoy-Asnong en van der Straten-Vanloocke! Gaëtane Bachy kende met de Honda Civic Penelope Racing een moeilijke eerste manche, met remproblemen op de wagen en een amazone die niet helemaal in optima forma verkeerde.

In de tweede wedstrijd op zondagmorgen konden Zadnikar en Neyens opnieuw de overwinning behalen, zowel algemeen als in de Klasse E van de Divisie 1. In die categorie bleven ze logischerwijs voor de twee BMW’s 325i ClubSport Trophy van De Hoen-Horemans en Vanesste-Godart, zesde en zevende algemeen.

Paul Lejeune en Kevin Caprasse haalden het bij de tweeliters (Klasse D), maar de Clio #18 moest het aan het eind wel met slechts drie cilinders stellen, wat het de rijders niet makkelijk maakte.  Na de twee wedstrijden bleven de rijders van de blauwe bolide toch voor Raphaël van der Straten en Joël Vanloocke, alias ‘Jo la Coupe’, en de Honda Civic van een – net zoals de remmen – helemaal herstelde  Gaëtane Bachy. Ze behaalde haar eerste top-3 in de klasse in de BGDC. Michaël Divoy en Patrick Asnong hadden heel wat minder geluk, want hun Clio #10 verloor een wiel in de tweede race terwijl ze aan de leiding lagen. Zo was het onmogelijk om tot het eind hun kansen te verdedigen. Uiteindelijk waren de Clio van Buffet-Buffet, en de Mini Cooper S van Licops-Peiffer en Lacroix die de ereplaatsen in Klasse D behaalden.

Als enige vertegenwoordiger in Klasse C (1600cc), had de Honda Civic van Van Damme, Van Billoen en Deridder dit weekend met heel wat aandrijfasproblemen te maken. In de eerste manche zette Patrick Van Damme een kanonstart neer, wist vijf plaatsen te winnen, tot de aandrijfas linksvoor besliste de geest te geven. Eens het euvel hersteld kon Christian Deridder de rest van de race zonder problemen afwerken. ’s Anderendaags hetzelfde scenario, toen dezelfde aandrijfas in de vierde ronde stuk ging. Alleen had het team deze keer geen reserve-onderdeel mee. Patrick Van Billioen werd toch opnieuw de baan opgestuurd, maar werd wel danig gehinderd door een beperkte topsnelheid van 125 km/u! Op de technische piste bleef het verschil met de leidende BMW echter beperkt tot twee seconden per ronde en zo konden ze het einde halen. Onderweg werden ze wel nog even aan rondgetikt door een deelnemer die de breedte van zijn bolide iets verkeerd had ingeschat. De aanhouder wint, heet zoiets dan.

Noteren we nog de overwinning in Divisie 3 van de BMW M3 E36 #077 van Grysouille en Spigeleer, die het haalde voor de andere BMW’s van Huybrechts en Heck-Vanerum. In de eerste manche was de #077 bijna een deur kwijt, niet voor de eerste keer trouwens, maar een snelle passage langs de pitlane om het onderdeel te vervangen loste dat probleem op.

Na de twee uitstapjes bij onze zuiderburen neemt de BGDC nu twee maanden welverdiende zomerpauze, vooraleer op 8 september op het voor deze competitie uitermate geschikte circuit van Mettet opnieuw in actie te komen. Aan iedereen een prettige vakantie gewenst!

Tekst & foto: BGDC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 09 juli 2012 om 19:07


Andere publicaties op Racingworld.be...