24H Spa: Interview met Marc Van Dalen

Scuderia Monza - Ferrari F430 GT3Scuderia Monza - Ferrari F430 GT3
Net zoals vele jaren geleden treedt het Belgisch Omloopkampioenschap opnieuw aan in het voorprogramma van de Ardeense etmaalrace. Het menu van het nieuwe Belgian Racing Car Championship (BRCC) bestaat tijdens het weekend van de Total 24 Hours of Spa uit één Short Race van 30' en een Long Race van 60' op vrijdag 27 juli en de 2de Short Race van 30' op zaterdag 28 juli, net voor de start van de 24 Uren. Voor Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron van Kronos Events, de promotor van het BRCC en de BE Trophy, zijn de 24 Uren geen onbekend terrein.
Marc, jullie wonnen met Peugeot twee keer de 24 Uren, maar de liefde voor Spa begon bij jou al veel eerder?
 
“Als jonge snaak wou ik de afspraak in de 24 Uren voor geen geld missen en alle middelen waren goed om in de paddock proberen binnen te geraken. Zo heb ik in 1977 mijn eerste job in de racerij versierd: ik stelde voor om tijdens de pitstops de voorruit proper te vegen van de auto van het team dat mij een toegangsticket bezorgde!”
 
Ook racen in het voorprogramma van de 24 Uren zijn voor jou niet nieuw?
 
“Ik herinner mij inderdaad de races voor het Belgisch Kampioenschap die werden verreden tijdens het weekend van de 24 Uren van Spa! In ’86 nam ik met een VW Polo deel aan de gelijknamige Challenge en mocht dus in het grote weekend aantreden. Er stonden liefst 60 auto’s op de grid en vooraan streden Thierry Boutsen, Eric van de Poele en Jean-Michel Martin voor de algemene zege!”
 
Anno 2012 sta je, samen met je vennoot Jean-Pierre Mondron, op hetzelfde circuit borg voor de Short Races en de Long Race van het nieuwe BRCC!
 
First Motorsport - Porsche 997First Motorsport - Porsche 997
“Zoals je kan raden, hebben Jean-Pierre Mondron en ikzelf een passie voor autosport. We konden niet aan de zijlijn blijven staan, want de toekomst van de nationale autosport stond op het spel. De uitdaging was er één van formaat, maar we geloven er 100% in. Ronkende motoren zijn onze passie en passie is onze drive... We wisten dat we laattijdig aan de opdracht konden beginnen, maar we wilden voorkomen dat er in 2012 geen kampioenschap zou zijn.”
 
De meningen over de geboorte van het Belgian Racing Car Championship waren unaniem: knap werk!
 
“Met 16 auto’s voor de twee Short Races en 27 deelnemers voor de Long Race in de eerste meeting op Circuit Zolder, waren wij erin geslaagd op een kleine maand tijd een nieuw kampioenschap op de been te brengen. Bovendien kregen we zowel in de Short Races van 30’ als de Long Race van 180’ een ongemeen boeiende strijd te zien voor de eindoverwinning.”
 
Drie weken na de geboorte van het nieuwe Belgian Racing Car Championship was er de tweede meeting op het Circuit van Spa-Francorchamps, met de BRCC Spa Races.
“Een vervolg waarnaar door iedereen werd uitgekeken, met deze keer bijna 45 auto’s op de startgrid. De formule met een mix van GT en Toerwagens viel duidelijk in de smaak bij alle betrokken partijen. Bovendien heerste een ongedwongen sfeer in de paddock en op de piste.”

Bij Kronos Events houdt men ervan om de meningen te delen. En de vraag om input te krijgen van alle deelnemende partijen en zo de formule te  verbeteren, viel niet in dovemansoren.
 
GPR Aston Martin Racing - Aston Martin V12 Vantage GT3GPR Aston Martin Racing - Aston Martin V12 Vantage GT3
“Klopt. Na aandachtig te hebben geluisterd naar de kritiek, hebben wij aan RACB Sport gevraagd om het evenwicht van de prestaties van de categorie GT Pro-Evo van het Belgian Racing Car Championship bij te sturen. Die wijzigingen zijn onmiddellijk van kracht. De rijders of teams die zich willen komen amuseren met hun GT3’s uit de Blancpain Endurance Series zijn nog altijd welkom. Maar zij dienen hun wagen aan de nieuwe ‘Balance of Performance’ aan te passen.”
 
Zo wordt de interesse bij de amateurs - die 95 procent van het startveld vertegenwoordigen - behouden en ook en vooral het belang van de volgende wedstrijden gevrijwaard. 
 
“We hopen dat deze maatregelen, die de kosten van het kampioenschap drukken en ons wat duidelijker positioneren, bijval krijgen bij de teams en de rijders. Ook hopen we dat rijders met andere Silhouettes, oude GT3’s, Supercups of Toerismes zo zullen worden aangezet om onze rangen te vervoegen.”
 
Met de proloog in het kader van de Total 24 Hours of Spa is het BRCC al toe aan de 4de meeting, en is het seizoen bijna halfweg. Zijn de ogen al gericht op 2013?
 
Yokohama Skylimit Race Team - Porsche 996 CupYokohama Skylimit Race Team - Porsche 996 Cup
“Ja, en in dat verband hadden we tijdens het weekend van de “3000 Km of Francorchamps” een eerste roundup met alle rijders, teamverantwoordelijken. Wij wilden van iedereen horen welke richting zij het BRCC willen zien uitgaan, zodat we zeer vlug kunnen overgaan tot het opstellen van een basisreglement voor 2013. En, zoals we al hebben laten merken met het aanpassen van de huidige technische regels, houden wij werkelijk rekening met de vragen en de opmerkingen van alle deelnemers in het BRCC.”  

Tekst: Kronos Events press - Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 12 juli 2012 om 20:08


Andere publicaties op Racingworld.be...