6H of Donington: Baguette behaalt zijn eerste prototype overwinning

Start - 6H of DoningtonStart - 6H of Donington
OAK Racing was het sterke team tijdens de 6 uren van Donington, na de pole binnen gehaald te hebben met de Morgan #24 won het Franse team ook de race met de Morgan #35 bestuurd door Olivier Pla, Bertrand Baguette en Dimitri Enjalbert. Voor baguette, die zijn eerste race in het ELMS betwistte, was het zijn eerste overwinning aan het stuur van een LMP wagen. Ondanks het kleine startveld kregen we toch een spannende race voorgeschoteld.
Jota- Zytek-NissanJota- Zytek-Nissan
De startgrid bood maar een triestig spektakel met slechts 13 wagens, bestaande uit negen LMP2’s, 3 GTE’s en één LMPC. Bij de start nam de Morgan-Judd met Lahaye aan het stuur de leiding voor de Zytek van Hancock en ook na de eerste pitstop bleven beide wagens het veld leiden. In de eerste ronde gingen er al twee Oreca’s van de baan, zijnde het Loeb Racing exemplaar en de Pecom wagen, deze laatste verliest drie ronden bij het incident. OAK koos voor de wagen #35 een alternatieve strategie met een hele vroege bandenwissel en die loonde, Baguette lag na een kortere stop en een dubbele stint na 2 uur wedstrijd aan de leiding van de race voor de Jota Zytek die de tweede Morgan was voorbij gegaan. Deze laatste kreeg echter een stop&go voor overdreven snelheid in de stands en viel terug in het veld.

Halfweg kwam de Safety-car op de baan na een zware crash van Simon Dolan in de Jota Zytek die nog steeds tweede lag en naderde op de leidende Morgan. De Morgan #35 met nu Enjalbert achter het stuur behield de leiding ondanks dat de Fransman iets minder snel was dan Baguette.  Olivier Pla maakte het werk van Baguette en Enjalbert af door de zwart-roze Morgan veilig naar de eindstreep te brengen. De Thiriet by TDS Oreca van Beche/Thiriet kon de Morgan nog bedreigen, maar ook deze wagen kreeg een stop&go aangesmeerd voor overdreven snelheid in de pitstraat en eindigde tweede op 21 seconden. Ook de derde plaats ging naar een Oreca-Nissan met het Murphy Prototypes exemplaar van Hartley/Firth/Hughes. De Loeb Racing Oreca van Sarrazin/Marroc/Minassian kon ondanks het incident in de eerste ronde nog de vierde plaats pakken. Ook de Pecom Racing Oreca haalde nog de eindstreep en wel op de vijfde plaats. De Morgan-Judd kreeg nog te kampen met problemen aan de versnellingsbak en viel terug naar de zesde plaats voor de Greaves Motorsport Zytek die 20 minuten verloor in de pits.

IMSA Performance Matmut - Porsche 911 GT3-RSRIMSA Performance Matmut - Porsche 911 GT3-RSR
De JMW Motorsport Ferrari F458 was de enige deelnemer in de GTE-Pro klasse en eindigde als achtste en eerste GT voor beide GTE-Am’s; de IMSA Performance Porsche voor de AF Corse Ferrari.  De Oreca LMPC van het Boutsen Ginion Racing is de laatste wagen aan de meet nadat de Status Lola de strijd had moeten staken met een defecte alternator. De volgende race van het ELMS zou op 9 september moeten plaats vinden op het circuit van Brno.


Foto's: DPPI/ELMS


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in ELMS op zondag 15 juli 2012 om 22:27


Andere publicaties op Racingworld.be...