24H Zolder: Al meer dan 30 wagens ingeschreven

Op naar een volle grid?Op naar een volle grid?
Nog ruim 40 dagen te gaan alvorens de 34ste editie van de 24 Hours of Zolder aan de eerste trainingen begint. Circuit Zolder nam het heft weer zelf in handen en heeft nog wat tijd om beter te doen dan de 30 wagens die vandaag al bevestigd zijn. Geen onmogelijke opdracht dus om ervoor te zorgen dat deze befaamde 24 uursrace weer stilaan aansluiting vindt bij zijn glorieperiode. Dat daarvoor bijzondere middelen werden bovengehaald op het vlak van vrijheid van reglement, draagt enkel bij tot de spankracht die van deze eerste "open" editie wordt verwacht. Op het menu: een ultrasnelle confrontatie tussen een veld dat momenteel voor de helft bestaat uit prototypes uit de SOT-omgeving en voor de andere helft uit deelnemers uit de GT- en Toerismewagensfeer.

De Favorieten

Op papier zijn de favorieten voor deze aflevering te zoeken in het duel tussen Marc VDS Racing Team en Belgian Audi Club Team WRT. Beide internationale topteams staan normaliter in de Blancpain Endurance Series tegenover elkaar, maar deze afspraak op het thuisfront willen ze niet missen. Wie er precies de Zolderse thuisrijder Laurens Vanthoor zal vergezellen, is nog niet helemaal duidelijk, maar het team van Vincent Vosse heeft er veel voor over om in de Audi R8 LMS Ultra zijn zege van vorig jaar te herhalen, zoveel is zeker. In het BMW-kamp is het al veel duidelijker. Het reguliere drietal Bas Leinders-Maxime Martin-Markus Palttala krijgt in de Z4 GT3 het gezelschap van de Zwitser Henri Moser, terwijl de tweede wagen eveneens leuke namen achter het stuur moet krijgen.

Minder exotisch misschien, maar minstens zo gereputeerd om zijn uithoudingscapaciteiten is de Porsche-armada met ervaren combinaties uit de stallen van First Motorsport, Belgium Racing, Speedlover, Russell Racing – of anders gezegd de Thiers-broers in een Porsche – en het Yokohama Skylimit Racing Team van Driver Coach Andy Jaenen. Deze teams die de aartsmoeilijke Zolderse etmaalrace in hun DNA hebben, worden aangevuld met nieuwkomer Scuderia Caira.

Zolder biedt traditioneel ook de unieke gelegenheid voor toerismewagens om het op te nemen tegen de GT’s. En het zal wel duidelijk zijn dat BMW hier het hoge woord voert met European Formula Racing, JR Motorsport en een duo uit de BMW Clubsport Trophy, vervoegd door de diesel 120d van Recy. En wat dan te denken van BMW 3 Silhouette van Steve Van Bellingen en co, of nog van de BMW M3 E30 van Van de Water, de eerste vertegenwoordiger van de historische voertuigen, die dit jaar een eerste keer komen proeven van deze etmaalrace.

Zegt de Algemeen Directeur van Circuit Zolder Thierry Deflandre: “We hebben een bewogen tijd achter de rug en het worden nog hectische weken, maar dit jaar wordt de 24 Hours of Zolder opnieuw een afspraak om écht naar uit te kijken. De samenwerking met de promotoren van het SuperSonic Festival, dat parallel binnen ons domein wordt georganiseerd, verloopt uitstekend en zij staan mede borg voor die unieke mix tussen ontspanning enerzijds en de spanning die wij op de piste willen bieden anderzijds. En ook daar leidde samenwerking met de mensen van de Special Open Trophy tot een interessante eersteling. Er ging wat tijd verloren alvorens de RACB Sport met ons open reglement instemde, maar het ligt er nu en het resultaat mag er zijn. Samen zullen we deze editie opkrikken tot een groot feest.”

Eén figuur die zeker nog zal toetreden, is Anthony Kumpen, die de organisatie alvast liet weten dat hij zeker zal komen om te proberen opnieuw alleen recordhouder te worden. Vorig jaar werd hij met zijn vijf zeges in deze 24 Hours of Zolder bijgehaald door zijn maatje Bert Longin. Ook de Leuvenaar gaat zich wapenen om aan een zesde kroontje te geraken, maar geen van beide weet vooralsnog precies met welke wagen. Een duel in een duel misschien?

De clash met de prototypes

Minstens 15 wagens ook aan de kant van de Special Open Trophy. Promotor Dries Heyman: “Onze teams kijken uit naar deze ontmoeting, dat is duidelijk.” ’t Is trouwens niet de eerste keer dat er een prototype aan de Zolderse etmaalrace deelneemt. In 1989 stonden vader Bernard en zoon Mario Bormans in pole position met hun Sports 2000, maar een alternatorprobleem maakte vrij snel een einde aan het avontuur. Dat jaar won overigens het trio De Craene-Van Peteghem-De Puyseleyr met een standaard Porsche Carrera. Tussenstand Proto’s-GT’s 0-1 dus.

Anno 2012 staan de prototypes er beter voor, want ditmaal krijgen de teams fabriekssteun. Dries Heyman: “Onze amateurteams hebben niet de middelen om zich een hele vrachtwagen aan wisselstukken aan te schaffen, dus hebben wij de merken zoals Norma, Ligier, Wolf en Radical gevraagd om hun teams te komen ondersteunen en zelf in te staan voor de voorraad. Ook voor hen wordt het een hele uitdaging, want zij hebben weinig ervaring in een 24 uursrace. In principe zijn dit immers sprintwagens, maar vermits de mechanische componenten omwille van de lichtgewichtconstructie dicht bij de serie kunnen blijven, wordt minder slijtage verwacht.”

En minder tankbeurten dan de dubbel zo zware GT’s en toerismewagens. Die hebben doorgaans weliswaar beduidend meer vermogen dan de zowat 300 pk van een proto, maar met soms anderhalf ton aan gewicht krijgen remmen en transmissie ook meer te lijden.

En wat de piloten betreft, zitten er best wel interessante namen klaar. Figuren als Guy Verheyen, Philip Daniëls, Olivier van Oost, Erik Qvick en Tom Van Rompuy mengen zich maar wat graag in de voorste gelederen. Winstkansen? Afwachten, maar ervoor gaan zullen ze zeker.

Eentje die in dit gezelschap zeker voor winst zal gaan, is Fred Bouvy, de aalvlugge allesrijder die steeds weer voor een stunt te vinden is. Wedden dat hij hier ook zal uitpakken, zowel wat copiloten als wat wagen betreft?

Afspraak op donderdag 6 september voor de trainingen, die trouwens gratis toegankelijk zijn en die van ’s ochtends tot net voor middernacht duren. De 24 uursrace start zaterdag 8 september om 16 uur.

Foto: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 24 juli 2012 om 17:12


Andere publicaties op Racingworld.be...