Gamma Racing Day: Van Herck en Adriaenssens/Nye behalen podium onder prachtige Nederlandse zon!

Assen was het theater voor de zesde meeting van de Supercar Challenge, met op zaterdagnamiddag de eerste race van de Super GT, GT en GTB-divisies. De zege in Assen was voor de machtige Speedtec Motorsport Dodge Viper van Robert de Graaf en Philippe Ribbens. Zij hielden op de meet een aardige marge over op de RaceArt Corvette C5.R van Nol Köhler en Ardi van der Hoek, terwijl de VEKA Ferrari 430 GT2 van Jan Versluis het podium volledig maakte. De beste Belgische prestatie was weggelegd voor Werner van Herck in de Mazda 3, met een tweede plek in de GTB Divisie.
Bert Longin nam misschien wel de beste start van alle Belgen, de Leuvenaar kon al snel naar de leiding rijden, maar een aanrijding kostte hem bijna een minuut en meteen waren ook alle kansen op een podium weg.
Ik werd enkele malen aangetikt door de Viper, die op de rechte lijn met zijn extra vermogen zo had langs gekund... Maar neen, blijkbaar was het nodig om mij echt van de baan te rijden, waar slaat dit nu op”, was Longin duidelijk ontgoocheld. “We hebben daarna de achtervolging ingezet en een vierde plek was het resultaat na een uur lang hard trappen. We missen hier zeker een verdiende podiumplaats!

Beter verging het Werner van Herck in de Mazda 3, die na een spannende race in de GTB-divisie bekers en bloemen mee naar Turnhout mag nemen. “Wat een race”, klonk het uit de mond van een duidelijk vermoeide Mazda-rijder. “Ik heb gevochten als een leeuw en ondanks enkele lelijke tikken en een schuiver in de beginfase, worden we toch mooi tweede.

De zege in de GTB-divisie was voor Jacky van der Ende en Nelson van der Pol in de Van Berlo Racing Ford Mondeo MW V8. Achter van Herck sloot Kees Kreijne in de Aston het podium af.

Steve Matthijssen diende in de RaceArt Porsche 997 Supercup de race vroegtijdig te verlaten. “Een probleem met de elektronica...”, klonk het bij de Spaanse Belg. “Ik lag heel goed en alle rijders voor me hadden strafseconden tijdens de verplichte pitstop. Dit had zoveel beter kunnen zijn! Ik verlies hier zeker een podiumplaats.

Last but not least was de zege in de GT-divisie voor Barry Maessen in de ex-KRK Viper. Hij haalde het voor Jack Rozendaal in een Porsche GT3.

Ondanks één of twee dreigende wolken hielden ook de Supersport, Sport 1 en Sport 2-divisies het volledig droog. De zege na een knappe wedstrijd was voor Peter Hoevenaars in de Powermotorsports BMW 132i. Onze Noorderbuur haalde het voor de broers Ferry en Robin Monster in een Seat Leon Supercopa, meteen ook goed voor winst in de Spaanse Cup. De derde positie was weggelegd voor Leo van der Eijk en Helmert-Jan van der Slik, aan het stuur van de eigenzinnige Zilhouette. Jimmy Adriaenssens en David Nye eindigden achtste algemeen in de Spork Racing Team Seat en werden zo knap derde in de Seat Leon Supercopa. Het Belgisch-Engelse duo verstevigt zo ook de tweede plek in het kampioenschap.

Ik ben heel tevreden met het resultaat, vooral omdat we een goede zaak in ons kampioenschap doen”, glunderde Jimmy Adriaenssens op het podium in Assen. “Ook onze andere wagen, van Jonas De Kimpe en Vincent van Paemel deed het goed, met een tiende plek algemeen en een vierde stek in de rankschikking bij de Spaanse wagens. Jammer genoeg verloren zij wat tijd bij het begin van de race met een schuiver.

De derde Belgische Seat, de bolide van Hasselaar Geoffrey Vankets verliet het strijdperk enkele minuten voor de finishvlag met een technisch probleem. Eerder al was de Ginetta G50 van Studio 42/DVB met versnellingsbakproblemen naar de kant gemoeten.

Jammer genoeg noteerden we voor de race de forfaits van Luc de Cock (Lotus) en Wim Meulders (Saker).


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 05 augustus 2012 om 09:21


Andere publicaties op Racingworld.be...