24H Zolder: Marc VDS leidt voor Prospeed - WRT volgt op een ronde (3u)

Marc VDS Racing - BMW Z4 GT3 leidt voor ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3-RMarc VDS Racing - BMW Z4 GT3 leidt voor ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3-R
Na drie uren wedstrijd hebben Marc VDS Racing en Prospeed Compétition de wedstrijd in handen. De troepen van Rudi Penders zijn nog steeds volop in strijd met de Marc VDS BMW Z4 die net voor 3 uren wedstrijd de leiding overnam met Nick Catsburg achter het stuur. De Porsche komt echter steeds een aantal ronden later de pit opzoeken en zal binnen een paar uur dus een pitstop kunnen uitsparen. Bij WRT deed Edward Sandström het rustig aan in zijn dubbele openingsstint die hij als enige van de top drie op één set banden afwerkte, zelfs zo rustig dat de zweed aan het einde van zijn rijbeurt op een ronde werd gezet. Wanneer Anthony Kumpen echter het stuur overnam stagneerde de achterstand op een dikke twee minuten.
“Alles verloopt naar wens”, dat is kort gezegd wat we te horen kregen bij de GT3 teams na 3 uren wedstrijd. De WRT Audi koos ervoor om in de hete namiddagzon meteen de banden te dubbelstinten, daarmee werd weliswaar tijd uitgespaard in de pit maar het verschil op de baan werd er niet kleiner door, integendeel. Afwachten of de R8 tijdens de nacht de aanval zal inzetten.
 
Qvick Motors Racing - Ligier JS49Qvick Motors Racing - Ligier JS49
Bij de prototypes lijken de Radicals niet bepaald toonbeelden van betrouwbaarheid, de Radical SR8 van Henk Thuis die al heel het weekend vooraan te vinden was gaf als eerste al meteen op met alternatorproblemen. Ook de andere Radicals krijgen het hard te verduren, enkel het KRK exemplaar draait nog goed op de negende stek. De prototype die momenteel de hoogste ogen gooit is echter de Ligier JS49 van Qvick Motors Racing, de geel-zwarte bolide kan zeer lange stints afwerken en toert momenteel in vierde stelling rond op 5 ronden achterstand. Zij worden op de voet gevolgd door de Line Racing Wolf GB08 #103. De First Motorsport Porsche van Longin/Lamot/Beliën moest inmiddels al een extra pitstop maken wegens hoge bandenslijtage, maar vanaf positie zes en op zes ronden achterstand is nog alles mogelijk voor de troepen van Jo Jamers.
 
Foto's: Martijn Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Nationaal
op zaterdag 08 september 2012 om 19:06


Andere publicaties op Racingworld.be...