24H Zolder: Nabeschouwing First Motorsport

First Motorsport stond afgelopen weekend in voor drie wagens. Enerzijds de Porsche Cup S uit eigen atelier voor het trio Longin / Lamot / Beliën en anderzijds de twee Porsches 996 Cup versies 2005 van het Skylimit Yokohama Racing Team en tevens ex First wagens.
“We zijn afgezakt naar Circuit Zolder als underdog met een wagen die twee jaar geleden nog op het hoogste ereschavot stond”, steekt Jo Jamers van wal. “Op papier, na de GT3-wagens van de laatste generatie, zijnde de Porsche van ProSpeed, de WRT-Audi en de Marc VDS BMW, waren we de snelste GT op de startgrid. Dit, en mede met de wetenschap in het achterhoofd dat we moesten afwachten hoe de proto’s deze zware race zouden verteren, hadden we toch gehoopt op een podiumplaats. En dat had er zeker in gezeten. Het was te verwachten dat minstens één GT3 zou sneuvelen, en het tempo van de Audi, BMW en Porsche GT3-R lag danig hoog dat we nooit voor een verrassing hadden kunnen zorgen. Ik had een perfecte strategie inzake verbruik en pitstops uitgedokterd en ik had graag gezien waar we hadden gestaan indien we probleemloos deze 24 Hours of Zolder hadden uitgereden”.
 
“We waren in ieder geval voorzichtig aan het weekend begonnen en hebben een behoorlijke chrono op de tabellen gezet tijdens de kwalificaties. Zonder forceren en zonder het materiaal onnodig af te jakkeren stonden we als 4de GT en 6de algemeen op de startgrid. We konden vrij vroeg de vierde plaats innemen en afstand houden op de rest van het peloton. Tot in het vijfde uur plots een poelie van de krukas het begaf. De motor kreeg geen koeling meer en door het feit dat het koelwater op de wielen terecht kwam is Frank de controle over de wagen verloren. De wagens was zwaar beschadigd  en bovendien was de motor te hoog in temperatuur gegaan. Dat heeft ons doen besluiten om de handdoek te werpen. Ik heb reeds jaren ervaring met Porsche en een dergelijke breuk heb ik nog nooit gehad. En ik heb dat onderdeel zelfs preventief vernieuwd. Een spijtige zaak voor Bert Longin, Franz Lamot en Frank Beliën. Ik had graag gezien waar ze hadden uitgekomen”, besluit een duidelijk ontgoochelde Jo Jamers.
 
First Motorsport stond niet alleen in voor zijn eigen wagen, maar ook voor twee ex wagens van de Zolderse tuner en die nu in handen zijn van het Skylimit Yokohama Racing Team. Twee Porsches 996 Cup van 2005 en die reeds heel wat prijzen bijeen hebben gereden. De wagen met het nummer 1 op de flanken werd ondermeer gemend door kleppers zoals Jeffrey Van Hooydonk en Charles Ng.
 
Teammanager Andy Jaenen: “We zijn fier dat we met deze twee wagens aan de meet stonden op een 7de en 8ste plaats. Op een tweetal lekke banden na hebben we amper problemen gekend. Eenmaal hebben we een viertal ronden verloren toen een stuk rubber de stroomonderbreker raakte en Ng stil viel. Hij wist uiteraard op dat moment niet wat er aan de hand was en liet zich binnen trekken. Alleen de tweede Porsche heeft enkele uren moeten rijden met een schakelbak die geblokkeerd stond in 5de versnelling. Uiteraard zijn we zeer tevreden over de samenwerking met Jo Jamers. Hij kent deze wagens als zijn broekzak en wij hebben gereden in functie van uitrijden. En dat is perfect gelukt. Wat mij betreft is dit voor herhaling vatbaar.”

First Motorsport press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 12 september 2012 om 14:08


Andere publicaties op Racingworld.be...