BE Trophy: Circuit Zolder en daarna Val de Vienne : 14 beslissende uren koers!

In de meeste kampioenschappen, op asfalt of op onverhard, wordt rond deze tijd de definitieve eindspurt ingezet. En in de Be Trophy zal deze eindrush vrij lang duren, want het verdict van deze competitie valt slechts op 18 november a.s. In die tussentijd zullen de titelkandidaten elkaar nog twee keer ontmoeten en hebben ze nog in totaal 14 wedstrijduren voor de boeg. Het laatste woord is dus nog niet gesproken en het kampioenschap kan nog alle kanten uit.
Na de 8 Uren van Mettet zijn er drie ploegen die zich aan de kop van het klassement hebben afgescheiden. De mannen van Delahaye GT/Rétrodor leiden de dans met 265 punten. Alexandre Viron, Laurent Richard, Gauthier Engisch en Emmanuel Orgeval wonnen de jackpot  tijdens de 3000 KM van Spa-Francorchamps toen 136 punten hen te beurt vielen (66 punten na  6 en 12 uur race, en 70 punten dankzij hun eindoverwinning).
 
Groot verschil daarentegen bij de resultaten van de uittredende kampioenen. Michel Smul en Philippe Systermans, samen met Cédric Bollen onder de kleuren van het Colson Racing, verzamelden in Mettet slechts 90,5 punten van hun huidig puntentotaal (222,5). En voor hen lijkt het er sterk op dat het einde van het seizoen voornamelijk een inhaalrace zal worden. Dit geldt evenzo voor hun teamgenoten Eric Gressens en Philippe Crosset (Amusement Park) die 213 punten op hun actief hebben staan.
 
Hoe ziet de rest van het seizoen er nu nog uit en welke meetings staan er nog op het programma ? Eerste afspraak wordt gegeven op Circuit Zolder op 20 en 21 october voor een confrontatie in twee delen: de eerste op zaterdag over 225 minuten, en de tweede op zondag over 135 minuten, m.a.w. in total 6 uren koers. En dan vier weken later de beslissende race met de 8 Uren van Val de Vienne, een circuit dat vele piloten kennen en ook naar waarde weten te schatten. Tijdens deze laatste meeting van het seizoen zullen een groot aantal Franse ploegen zich in de debatten komen mengen.
 
Foutloos parcours
 
Het is duidelijk, er is nog niets beslist in deze Be Trophy 2012, noch in de algemene rangschikking, noch in de categorie Be Twin. Welke wordt de sleutel tot succes?
 
Gilles Terlinden, één van de sleutelfiguren binnen het Delahaye team, hanteert verschillende parameters: “Tot hiertoe reden onze piloten een foutloos traject en onze BeCox bleek zeer betrouwvol te functionneren. Enig zwak punt in het hele raderwerk waren de remmen die in Mettet heel hard hebben afgezien. De race in Mettet was trouwens zeer leuk, en de afwezigen hadden dubbel en dik ongelijk. En ik kom terug op de betrouwbaarheid en wil één belangrijk element aanstippen: om punten te kunnen scoren en om aanspraak te kunnen maken op de titel, moet je natuurlijk eerst aan de aankomst geraken en zo weinig mogelijk tijd verspelen met pitstops! Wij beschikken over een fantastisch team dat zowel performant als homogeen is en die de verschillende parameters van zulke Be Cox wedstrijden goed beheersen.”
 
De aanwezigheid van Emmanuel Orgeval betekent een belangrijke troefkaart in het spel van de leiders van het klassement : « Eén man alleen wint nooit, het is het team en de ploeg die hem omkadert, die winnen”, analyseert Gilles. “Bovendien zorgt Manu voor het op punt stellen van de Cox met startnummer 264 en het is dankzij zijn ervaring bij het afstellen van de auto, dat Laurent, Alexandre en Gauthier zich tip top voelen en constant goede tijden kunnen draaien ».
 
Het team van Delahaye RT behaalde reeds vele titels in Tourisme en in GT en zij kennen voldoende het klappen van de zweep. Zij blijven met beide voeten op de grond: “Laat ons eerst Zolder afwachten... Het feit dat de race in Zolder in twee stukken verdeeld is beinvloedt reeds in erg grote mate de te volgen strategie. En bovendien mogen wij onze directe concurrenten niet onderschatten: de jongens van Colson Racing kennen hun vak en wij hoeven hen niets te leren. En tenslotte zullen er wel andere teams de kaarten mee helpen herschikken…. »
 
Gevecht met z’n drieën in Be Twin
 
Het ligt voor de hand dat de Quedé, Abrams, Bouillon, Van Oppens, Tavernier, Magnoni, Portatadino en vele anderen er op gebrand liggen om de debatten te animeren en om hun campagne 2012 in schoonheid af te sluiten.
 
Dit geldt eveneens voor de protagonisten in de Be Twin categorie, waar drie ploegen nog aanspraak kunnen maken op goud. Winnaars van de 3000 KM en daarna van de race Mettet, Lémeret-Vercammen-Wouters-Coppieters-Vaxelaire (CarPass-Live Racing Expérience) staan aan de leiding met 189 punten, maar Mezquita-Krueger-Marcelli (Team Mezquita Twin - 177,5 ptn) en Dupont-Koning-Fisette-Dubuc-Eeckhout (CBRS/AC Motorsport - 174 ptn) hebben hun laatste word in dit gevecht nog niet gezegd.
 
Een ding is zeker : de twee meetings zijn een « must » om te gaan bekijken, en het moet een gokker zijn van goeden huize, die zich aan een pronostiek wil wagen wat betreft de titels in de Be trophy 2012. Afspraak dus op Circuit Zolder en in Val de Vienne !
 
Kampioenschap : 1. Delahaye RT/Retrodor 265 ; 2. Colson Racing 222,5 ; 3. Amusement Park 213; 4. AC Motorsport 1 195,5; 5. McDonald’s Racing 187; 6. GDL Racing 178; 7. CarPass Live Racing Experience 176,5; 8. CBRS/AC Motorsport 154; 9. Pitstop Racing Events 152,5; 10. Team Mezquita Twin 147; 11. Nova Race Ginetta 144; 12. EIGHT KS – Italian Team 138; 13. KOTTAGE – eRace 136,5; 14. ASH PVI 134; 15. Chad Racing 132; enz.
 
Be Twin: 1. CarPass Live Racing Experience 189; 2. Team Mezquita Twin 177,5: 3. CBRS/AC Motorsport 174; 4. AC Motorsport 4  126; 5. Monster Trendy 109,5; 6. 2GO – First Kart 2GO 108; 7. Touring Marsh 90; 8. Dupon Racing 85; 9. TML Racing 84,5; 10. Orhes ITW Spit 84; 11. Race in Lux 2 76; 12. ADC Racing Team 1 73; 13. Leader Racing Events 72,5; 14. JRT SKR 3 70; 15. BD – Ezio & Friends Twin 66; enz.

Kronos Events press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 20 september 2012 om 19:38


Andere publicaties op Racingworld.be...