Donington: Nabeschouwing Belgian Audi Club Team WRT

Het Belgian Audi Club Team WRT verzekerde zich in de laatste wedstrijd van het FIA GT1 Worldchampionship van de derde plaats bij de teams en Laurens Vanthoor behield zijn vierde stek in het rijdersklassement. Daarmee werd het vooropgestelde doel bereikt, maar over de allerlaatste meeting van het FIA GT1-kampioenschap in Donington zal er wellicht nog heel wat inkt vloeien. Het kampioenschap werd beslecht nadat twee van de belangrijkste titelkandidaten in Race 2 op zondag elkaar raakten, waarna de race voortijdig werd beëindigd. Voor het Belgische team was vooral zaterdag een topdag met een mooie tweede plaats voor Laurens Vanthoor, voor de gelegenheid gekoppeld aan Adam Carroll. Op zondag werd de #32 als vierde afgevlagd terwijl de #33 van Oliver Jarvis-Frank Stippler, na een opgave op zaterdag, het seizoen eindigden op een 7de plaats.
“Het was zeker niet het einde van het kampioenschap waar iedereen zat op te wachten, maar zo gaat het soms in de racerij…”, aldus Team Principal Vincent Vosse.  “Wij staken het Kanaal over met als doel onze derde plaats veilig te stellen en dat is gelukt. We hadden stilletjes op iets meer gehoopt maar het zat er helaas niet in. Positief is wel dat we opnieuw een podiumplek pakten en er voor het eerst dit jaar in slaagden een pole positie te realiseren. Een ferme opsteker !”
 
In de drie sessies van de kwalificatie kwamen Carroll en Vanthoor prima voor de dag en uiteindelijk zette de Belg zelfs de snelste chrono op de tabellen. Jarvis en Stippler kenden minder geluk, geraakten niet in Q3 en moesten zich tevreden stellen met een negende startplaats.
 
Later op zaterdag, in de Kwalificatierace,  schoot de Noord-Ier meteen goed uit de startblokken met zijn Audi R8 LMS ultra #32, maar wist helaas niet lang op kop te blijven na een inhaalmanoeuvre van de McLaren. Toen die iets eerder kwam ‘pitten’ nam de vervanger van Stéphane Ortelli de leiding weer kortstondig over. Laurens Vanthoor zou zijn stint echter als tweede aanvangen, een positie die hij tot het einde zou vasthouden, gesandwicht tussen de twee Hexis McLarens. De #33 haalde het einde niet nadat Oliver Jarvis in de 17de ronde van de baan ging en zijn Audi ter hoogte van de Fogarty Esses in de grindbak plantte. Het zou ook een kortstondig optreden van de Safety Car betekenen. “Het team had een strategie uitgedokterd waarin we moesten aanvallen”, blikt de Engelsman terug, “maar ik overdreef een beetje. De banden waren nog niet op temperatuur na de pitstop en ik verloor de controle. Helaas zat de wagen te diep in het grind om er nog uit te geraken.”
 
De Kampioenschapsrace op zondag zou een triest einde worden van het Wereldkampioenschap.  Vanthoor lag derde na de eerste ronde terwijl Jarvis van 11 naar 8 oprukte op het moment dat de Ford en de tweede BMW elkaar raakten en er hard afgingen. De safety car rukte uit maar al snel werd de race een eerste keer onderbroken. Van de onderbreking maakte Laurens gebruik om bij de commentatoren terug te blikken op de race van zaterdag: “Gisteren ging het goed, maar achteraf hebben we vastgesteld dat ik de laatste ronden had af te rekenen met een trage leegloper, wellicht de reden waarom we op het eind wat minder snel gingen. Vandaag is een heel ander verhaal… Het is kouder en lichtjes aan het regenen wat het opwarmen van de banden nog moeilijker maakt”, aldus Vanthoor.
 
Na een onderbreking van 35 minuten ging het licht terug op groen en zagen we twee prachtige inhaalmanoeuvres van Oliver Jarvis.  Eerst ging Pastorelli voor de bijl en vervolgens moest ook Basseng eraan geloven. Jarvis in zevende stelling terwijl Vanthoor zijn handen vol had met een opdringerige Parente. Terwijl de eerste wagens de pits opzochten ging het grondig fout tussen de titelkandidaten Winkelhock en Buurman, waarbij vooral de BMW hard in de muur ging. Opnieuw haalden de baancommissarissen de rode vlag boven en even later werd de strijd definitief gestaakt. De onfortuinlijke Nederlander werd overgebracht naar het ziekenhuis voor verzorging. Carroll en Stippler uiteindelijk als 4de en 7de werden afgevlagd.
 
“De FIA GT1 is voorbij”, besluit Vincent Vosse, “nu bereiden we ons voor op de alles beslissende laatste manche van de Blancpain Series en beginnen we te denken aan 2013.”

Belgian Audi Club press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 01 oktober 2012 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...