Kortnieuws met Griekenland, Turbomotoren, Prost, getrapte neuzen en Button

Kimi Räikkönen - Lotus-RenaultKimi Räikkönen - Lotus-Renault
Het zijn harde economische tijden voor de ganse industrie en de auto-industrie in het bijzonder, doch het Formule 1 wereldje blijft doordraaien op zijn aloude ritme alsof er niets aan de hand is. Er wordt daar nog altijd uitgekeken naar nieuwe straatcircuits in New York alsook Bangkok, waar er onder het licht van duizenden lampen bij nacht zal gereden worden. Nog surrealistischer wordt het wanneer er wordt aangekondigd dat een virtueel failliet land miljoenen Euro's veil heeft voor de bouw van een nieuw F1 circuit. Ondertussen kibbelt men verder over het nieuwe "energievriendelijker " reglement voor 2014, dat de F1 zuiniger en goedkoper moet maken.
  • Al verleden jaar werd het idee om een Grand Prix te organiseren in Griekenland de wereld ingestuurd en ondanks dat het land verder afglijdt naar de financiële afgrond gaan de promotoren lustig door met de plannen. De Griekse regering heeft 28,9 miljoen euro gedeblokkeerd voor het opstaren van de bouw van een internationaal circuit gelegen in Xalandritsa niet ver van Patras. De investeringmaatschappij Racetrack Patras SA zal de bouw overzien waarvan de aanbouwkost geschat wordt op 94,6 miljoen Euro. Het volledig nieuw te bouwen circuit zou gebruikt worden voor allerlei internationale evenementen waaronder auto en motor races. Het kunnen organiseren van een Grand Prix binnen de drie jaar is het uiteindelijke doel. Eerder raakte ook al bekend dat de gesprekken voor het organiseren van een Grote Prijs bij nacht in de straten van Bangkok in een ver gevorderd stadium zitten en dat ook deze race zou kunnen toegevoegd worden aan de kalender in 2014.
  • Ondertussen geraakt men het er niet over eens over het nieuwe motorreglement dat voorziet in het invoeren van 1.6 liter V6 turbo krachtbronnen vanaf 2014. Nog deze week haalde Eclestone uit naar de FIA voorzitter Todt dat hij deze switch niet ziet zitten en dat het huidige reglement nog enkele jaren zou moeten aangehouden worden, wat pas echt een kostenreductie zou opleveren. Hij voegde er aan toe dat hij een V6 motor had horen draaien in de Ferrari fabriek en dat de klank ervan zo verschrikkelijk slecht is dat het de toeschouwers zou wegjagen van de circuits. De F1 paus komt nog altijd even strijdlustig uit de hoek ondanks zijn gevorderde leeftijd. Vandaag liet ook ex-wereldkampioen Alain Prost die verleden week bij de Renault Days op Paul-Ricard een demonstratie gaf aan het stuur van een red Bull RB6, weten dat hij mogelijk de eerste testkilometers mag rijden met de nieuwe Renault V6 Turbomotor.
  • Ook over de lelijke dit jaar ingevoerde getrapte neuzen werd al heel wat geschreven. De FIA is de kritiek nu beu en heeft besloten dat vanaf volgend jaar een carbon plaat de bobbel op de neus moet overkoepelen zodat men terugkomt naar een gestaag oplopende lijn naar de cockpit toe. De toegevoegde plaat mag in ieder geval niet gebruikt worden als aerodynamisch hulpmiddel.
  • Na de versnellingsbak problemen van Hamilton in Singapore heeft men bij McLaren dezelfde problemen ondervonden op de wagen van Button. Uit veiligheidsoverweging heeft men maar besloten om de versnellingsbak op beide MP4-27’s te wisselen. Aangezien Button niet heeft opgegeven met een mechanisch probleem bij vorige race krijgt zijn wagen een vijf plaatsen grid penalty toebedeeld voor de volgende race.

Foto: Georges De Coster


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op woensdag 03 oktober 2012 om 00:13


Andere publicaties op Racingworld.be...