6H Fuji: Toyota grijpt twee poles voor thuisrace - Porsche primus bij de GT's

Toyota Racing - Toyota TS030 HybridToyota Racing - Toyota TS030 Hybrid
Toyota Racing deed wat het moest doen: aanklampen tijdens de vrije trainingen en bevestigen bij de kwalificatie voor de zes uur van Fuiji. Kazuki Nakajima klokte in de TS030 Hybrid een fractie sneller dan 1:27.5 en zette daarmee de beide Audi's respectievelijk op meer dan een tiende en bijna een seconde. Ook bij de privateers was Toyota aan het feest, Neel Jani stuurde de Lola B12/60 naar de vierde plaats, op goed twee en een halve seconde van de pole. In LMP2 ging de pole naar de Starworks Motorsports HPD, terwijl in GTE-Pro Lieb/Lietz (Porsche) de concurrentie 3 tiende aansmeerden en Bourret/Gibon/Belloc in GTE-Am met hun Corvette die oefening herhaalden.
Reeds tijdens de derde vrije trainingssessie prijkte de Toyota TS030 Hybrid bovenaan de tabellen, waarbij de chrono's vandaag nog gevoelig zakten ten opzichte van gisteren. De temperatuur was tevens iets warmer dan gisteren rond de bijna 4 kilometer hoge Fuji-vulkaan, maar dat verhinderde de Japanners niet om te schitteren op eigen grond. Mede getuige daarvan: op de eerste vijf rijen van de grid worden enkel de Audi proto's niet aangedreven door een Japanse krachtbron. Na de pole in Brazilië was Toyota gebeten om ook in Japan de beste startplaats op haar conto te schrijven. Waar Toyota in Bahrein de beide e-tron quattro's nog voor zich moest dulden op de eerste rij, draaide de Japanse constructeur vandaag dankzij een 1:27.499 dat spel om: de beide Audi's zijn nu op achtervolgen aangewezen. Daarenboven kreeg de wagen van Kristensen en McNish, het hele weekend al merkbaar trager dan de bolide van hun teamgenoten, een slordige 9 tiende aan de broek, terwijl Benoît Tréluyer de schade nog ietwat kon beperken in de #1 Audi.

Rebellion Racing zette de Strakka Racing HPD ARX 03a op twee tiende, terwijl het JRM-exemplaar meer dan een halve seconde moest prijsgeven. De OAK Racing Pescarolo, met onder meer onze landgenoot Bertrand Baguette aan het stuur, draaide de laatste tijd in LMP1 op drie en een halve seconde. Baguette klokte met een 1:30.912 de snelste tijd van het weekend voor het Franse team, maar OAK moest niettemin toegeven teleurgesteld te zijn. Het team gaf evenwel aan zich te focussen op de wedstrijd en te verwachten morgen beter voor de dag te (kunnen) komen.

Marc Lieb - Team Felbermayr-ProtonMarc Lieb - Team Felbermayr-Proton
In GTE-Pro deden Marc Lieb en Richard Lietz rustig verder waar ze de ganse meeting al mee bezig waren: de snelste GT tijd laten optekenen. Was het onderlinge verschil tussen de Porsche en de Ferrari van Fisichella/Bruni in VT3 nog 6 tiende, dan staken de Ferraristi in de kwalificatie een gevoelig tandje bij om onder de vrije trainings tijd van de Porschisten te duiken. Het baatte echter weinig, want Lieb vond ook in zijn bolide nog drie extra tiende.

In GTE-Am prijkt de Larbre Competition Corvette van het Franse trio Belloc/Bourret/Gibon bovenaan, voor de Krohn Racing Ferrari. Porsche moest met de tweede Team Felbermayr-Proton bolide nipt die tweede plaats aan zich voorbij laten gaan nadat Paolo Ruberti in zijn "jahreswagen" tien duizendste te traag was.

Foto's: Toyota Racing & Porsche AG


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in WEC
op zaterdag 13 oktober 2012 om 10:05


Andere publicaties op Racingworld.be...