Petit Le Mans: Rebellion Lola domineert - Ferrari zegeviert in GTE

Rebellion Racing - Lola-ToyotaRebellion Racing - Lola-Toyota
Het Brits-Zwitserse Rebellion Racing heeft met het trio Belicchi/Jani/Prost de vijftiende editie van de 1000 mijlen van Road Atlanta gewonnen, beter bekend als Petit Le Mans. De wedstrijd die het doek laat vallen over het ALMS seizoen kreeg ondanks het feit dat deze niet op de WEC-kalender staat, toch het Europese LMP1-team met de Lola-Toyota combinatie over de vloer. In de openingsfase was het nog nek aan nek tussen Rebellion Lola en de Muscle Milk Pickett HPD ARX 03a, maar deze laatste viel vooraan al snel weg na een ongelukkig contact met een tragere GTC Porsche. De overige twee Dyson LMP1 Lola's hadden nooit de snelheid om in aanmerking te komen voor de overwinning en kregen daarenboven af te rekenen met verschillende oponthouden, de ALMS LMP1 titel ging dan ook naar Muscle Milk Pickett Racing. Het algemene podium werd vervolledigd door de twee Level 5 LMP2's.
Level 5 - HPD ARX-03bLevel 5 - HPD ARX-03b
LMP2 bood wat meer spanning dan de topklasse met de gebruikelijke strijd tussen Scot Tucker’s Level 5 Motorsports (HPD) en het door Eric Bachelart gerunde Conquest Endurance (Morgan). In de slotfase liep het echter mis voor Conquest wanneer de wagen een lekke band opliep en vervolgens ook nog eens een stop&go voor een snelheidsovertreding in de pitlane, na de wedstrijd werd de wagen bovendien gediskwalificeerd omdat een van de piloten te lang achter het stuur had gezeten. De zwarte Level 5 HPD’s haalden dus de prijzen binnen, met de winst en tweede plaats algemeen voor Tucker/Bouchut/Diaz (+3 ronden) en de twee plaats voor het exemplaar van de Franchitti broers. Level 5 haalt daarmee ook ALMS LMP2 de titel binnen.
 
Nissan DeltawingNissan Deltawing
Er kwamen ook vier Europese LMP2 wagens aan de start in deze wedstrijd die tevens dienst doet als seizoensafsluiter van de ELMS. De TDS Racing Oreca-Nissan van het trio Beche/Thiriet/Tinseau viel net naast het algemene podium en haalde met de ELMS zege dan ook de titel binnen. De OAK Morgan die Bertrand Baguette deelde met Olivier Pla en Jacques Nicolet werd als vierde LMP2 geklasseerd en werd zevende algemeen op 11 ronden. De Nissan DeltaWing maakte tijdens deze race zijn tweede competitieoptreden en kwam met vele testkilometers onder de riem goed voorbereid aan de start. De onconventionele wagen bewees met rijders Lucas Ordonez en Gunnar Jeannette het LMP2-tempo aan te kunnen en werd na een probleemloze race knap vijfde algemeen op amper drie ronden van de winnaars in LMP2.
 
Extreme Speed Motorsports  Extreme Speed Motorsports
De eer in GTE ging naar de Extreme Speed Motorsports Ferrari van Toni Vilander, Scott Sharp en Johannes van Overbeek. Vilander moest in zijn laatste stint zeer spaarzaam omspringen met de brandstof, maar haalde uiteindelijk toch de zege binnen door de Corvette C6.R #3 van Jan Magnussen, Antonio Garcia en Jordan Taylor 30 seconden voor te blijven. Het podium werd vervolledigd door de Team RLL BMW M3 GT #55 van Jörg Mueller, Bill Auberlen en Jonathan Summerton die daarmee de M3 GT een waardig afscheid geven. Marc Goossens zag vroeg in de wedstrijd zijn kansen op een goede klassering al in rook opgaan. Van de twee ELMS GTE-Am wagens kwam enkel de IMSA Performance Matmut Porsche over de meet, het Franse Porsche team heeft daarmee al zijn uitnodiging voor de 24 uren van Le Mans 2013 binnen.

Foto's: ALMS


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in ALMS op zondag 21 oktober 2012 om 12:36


Andere publicaties op Racingworld.be...