CN prototypes nu ook aan de start van de langste race ter wereld

Menigeen stond sceptisch tegenover de beslissing om de kleine CN prototypes toe te laten tot de 24 uren van Zolder, de wagens waren immers niet gebouwd zijn voor endurance races en zouden de finish niet halen. Onterecht bleek later, want niet alleen haalde een groot deel van de ingeschreven wagens de finish, ze bewezen goed mee te kunnen met de GT- en toerismewagens. De bezitters van zulke CN prototypes kunnen nu nog een grotere uitdaging aan, de wagens worden immers toegelaten aan de start van de langste race ter wereld, de 48 uren van Navarra.
In een tijd van economische crisis waarbij men op zoek gaat naar alle mogelijke middelen om de kosten te drukken eventueel ook door de raceafstanden in te korten, leek het een waanzinnig idee om een race te organiseren die dubbel zo lang is als een gebruikelijke lange endurance circuitrace nu. Het idee kwam dan nog bovendien uit Spanje, maar het lijkt er op dat de organisatoren hun slag zullen thuis halen en dat van maart 14 tot maart 17 2013 de 48 uren van Navarra zullen plaatsvinden.

Deze race, die dus twee volle dagen zal duren, stond initieel open voor GT en toerisme wagens, zowel GT2, GT3, GT4, Cup wagens als allerlei toerisme klassen werden aanvaard. De organisatie laat nu weten dat op aanvraag van verscheidene teams nu ook de prototypes die voldoen aan het CN 2013 reglement toegelaten worden, met de uitzondering dat de tankinhoud gelimiteerd wordt tot 45 liter. Deze extra categorie zal Maxi Prototype genoemd worden en er wordt verwacht dat de CN prototypes kunnen meestrijden voor een top tien plaats. Het aantal deelnemers aan deze langste race, Maxi Endurance 48 genaamd, is gelimiteerd tot 71.

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op donderdag 25 oktober 2012 om 07:30


Andere publicaties op Racingworld.be...