Dutch GT4: Ferdinand Kool is dan toch kampioen

Dutch GTDutch GT
Na een tumultueus verlopen finale weekend op Zandvoort enige tijd geleden werd Nick Catsburg onofficieel uitgeroepen tot Dutch GT4 kampioen. Onofficieel, daar er nog een klacht van het Day V Tec team tegen de Ekris BMW rijder liep wegens inbreuk op het aantal mecaniciens dat aan de wagen werkte. Die klacht, die eerder door de koersdirectie verworpen werd, is nu echter ontvankelijk verklaard door het College voor Autosport Rechtspraak en Catsburg verliest zijn overwinning bij de sprintrace en alzo ook zijn titel.
Het ganse Dutch GT4 seizoen ging gebukt onder onsportief gedrag, klachten en daaruit volgende forfaits en dit alles cumuleerde in de finale race tot een ongeziene onsportieve strijd in de sprintraces tussen beide titelkandidaten bij de teams, Ekris BMW en Day V Tec Corvette. De BMW’s reden de Corvette’s werkelijk voor de wielen en remden af op de rechte stukken met als gevolg twee vernielde Amerikaanse bolides met een forfait voor de endurance race als gevolg. Nick Catsburg kon, mede dankzij een overwinning in de tweede race, zich tot kampioen uitroepen, ware het niet dat er tegen Ekris een klacht ingediend was... Niet wegens gevaarlijk rijden, maar wegens een meer dan toegelaten aantal mensen dat werkt aan de wagen tijdens de training. Normaal had Catsburg zijn snelste tijd moeten inleveren, wat op zich geen drama was gezien het lage aantal deelnemers, maar Ekris besloot de beslissing met succes aan te vechten. Nu krijgt Day V Tec toch gelijk in beroep en natuurlijk kan men Catsburg niet meer terugzetten op de grid, gevolg hij verliest de overwinning en de bijhorende 20 punten. Daarmee zakt de BMW rijder terug tot de derde plaats in het kampioenschap achter Ferdinand Kool en Phil Bastiaans. Hopelijk kunnen we nu snel overschakelen naar het nieuwe seizoen waar men hoopt het GT4 kampioenschap nieuw leven in te blazen, een sterke hand om alles in goede banen te leiden blijkt wel een eerste vereiste.

Foto: Dutch GT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op maandag 29 oktober 2012 om 07:00


Andere publicaties op Racingworld.be...