Fonkelnieuwe Corvette LT1 V-8 2014 is een technologische krachtcentrale

Corvette 6.2L V8 VVT DI LT1Corvette 6.2L V8 VVT DI LT1
Wanneer later dit jaar de fonkelnieuwe Chevrolet Corvette voor 2014 er aankomt, wordt hij uitgerust met een technologisch zeer geavanceerde 6.2 L V-8 motor die zijn sporen op het circuit verdiend heeft. De krachtbron produceert 450 pk en zal de auto in staat stellen van 0-100 km/u te accelereren in minder dan vier seconden.
De nieuwe Corvette LT1 krachtbron is de eerste van de Gen 5 familie van Small Block motoren, die verscheidene vooruitstrevende technologieën combineert, zoals directe injectie, Active Fuel Management (AFM) en continue variabele kleptiming om een geavanceerde verbranding mogelijk te maken.
 
"Ons doel bij de ontwikkeling van de complete nieuwe LT1 was om de lat voor dit soort motoren hoger te leggen," aldus Mary Barra, senior vice president van Global Product Development. "We denken, dat we dat doel bereikt hebben met de aflevering van dit technisch meesterwerk, dat een hele reeks geavanceerde technologieën in zich bergt die in de wereld eigenlijk alleen maar aangetroffen worden in slechts een handvol verbrandingsmotoren.”
 
"Deze motor is echt bijzonder vanwege zijn vooruitstrevend verbrandingsproces, dat ten volle gebruik maakt van al de toegepaste technologieën. De know-how en de kennis achter dat systeem maken de Corvette LT1 een van de meest geavanceerde V-8 motoren in de wereld", aldus Barra.
 
Exacte gegevens over vermogen, prestaties en brandstofverbruik worden pas begin volgend jaar bekend gemaakt, maar de nieuwe LT1 krachtbron zal volgens verwachting zorgen voor:
•        De meest krachtige standaard Corvette die ooit bestond, met een voorlopig geschat vermogen van 450 pk (335 kW) en een koppel van 610 Nm
•        De snelste standaard Corvette ooit, met een geschatte acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 4.0 seconden.
•        De zuinigste Corvette aller tijden, die rond 9 liter benzine op 100 km verbruikt.
 
"De Heilige Graal voor het ontwikkelen van een sportauto is het leveren van meer prestaties en meer vermogen bij minder brandstofverbruik en daarin zijn we geslaagd", zegt Tadge Juechter, chef-ingenieur bij Corvette. "Door meer technologie kunnen we meer uit iedere druppel benzine halen en juist daarom gaan wij ervan uit, dat de nieuwe Corvette de meest brandstofefficiënte auto met 450 pk op de hele markt zal zijn."
 
Geavanceerde verbranding, geoptimaliseerd tijdens zes miljoen uur analyse
"De Corvette LT1 is de meest in het oog springende doorontwikkeling in de bijna 60-jarige geschiedenis van de Small Block krachtbron – waarin we een van ’s werelds beste motoren nóg beter gemaakt hebben", aldus Sam Winegarden, vice president van Global Powertrain Engineering. "Meer dan alleen maar meer paardenkrachten, beschikt de LT1 nu qua vermogen over meer bandbreedte. Onder 4.000 toeren is het koppel van de Corvette LT1 vergelijkbaar met dat van de legendarische 7.0L LS7 in de huidige Corvette Z06. De LT1 is een uiterst geliefde krachtbron en de rijder zal zijn geweldige koppel en enorme vermogen bij elke blik op de snelheidsmeter aan den lijve ondervinden."
 
Het toegenomen vermogen en de brandstofefficiency zijn mogelijk gemaakt door diepgaande analyse zonder weerga om het verbrandingsproces te optimaliseren, evenals het brandstofsysteem met zijn directe injectie, AFM en het variabele kleptimingsysteem. Meer dan 10 miljoen uren computeranalyses zijn op het motorprogramma losgelaten, inclusief zes miljoen uren alleen al speciaal voor het verbrandingsproces.
 
Directe injectie is fonkelnieuw voor de architectuur van deze krachtbron en draagt in zeer belangrijke mate bij aan de grotere efficiëntie van het verbrandingsproces, omdat het een vollediger verbranding van de brandstof in het mengsel verzekert. Dat wordt bereikt door de werveling van het mengsel en de injectie exact te sturen. Directe injectie zorgt er ook voor dat de compressieruimte minder heet wordt, zodat de compressieverhouding hoger kan zijn. Emissies worden eveneens op deze manier gereduceerd, vooral die van koolwaterstofdeeltjes bij koude start, die zelfs rond 25% minder zijn.
 
AFM – voor de allereerste keer toegepast in een Corvette – helpt brandstof te besparen door ongemerkt de helft van het aantal cilinders af te sluiten van brandstoftoevoer wanneer er weinig vermogen gevraagd wordt.
 
Continue variabele kleptiming, waarvan GM bij kopklepmotoren pionier was, is verder verfijnd ter ondersteuning van het AFM- en het directe injectiesysteem in de LT1 en voor nog betere prestaties, efficiency en emissieniveau’s.
 
Deze technologie ondersteunt het fonkelnieuwe, geavanceerde verbrandingsproces, dat gebruik maakt van een nieuw ontworpen cilinderkop en een nieuwe vorm van de zuigers, die samen en eensgezind zorgen voor een eminente verbranding.
 
De cilinderkop in de LT1 heeft kleinere compressieruimtes, die volledig gebruik maakt van de unieke vorm van de zuigers. De kleinere verbrandingskamers en de gebeeldhouwde zuigervorm zorgen voor een compressieverhouding van 11.5:1, terwijl de cilinderkop grote, strakke en rechthoekige in- en uitlaatpoorten kent, waarin een kleine bocht voor de gewenste werveling van het mengsel zorgt. Dit wordt nog beter door de - vergeleken met de vorige motor - omgekeerde positie van de in- en uitlaatkleppen. Verder is de hoek en de diepte waarmee de bougies zich in de kop bevinden veranderd, zodat ze voor meer effect in de verbrandingskamer zorgen, omdat de elektrode dichter bij de eigenlijke verbrandingsruimte zit.
 
De zuigers hebben een unieke vorm, die tot stand kwam na uitgebreide analyse en die zorgt voor een aanzienlijk exactere en dus vollediger compressie. De zuigers hebben een zeer precieze vormgeving, hetgeen van belang is voor de exacte sturing van het brandstofmengsel en de controle van de compressieverhouding.
 
Erfgoed van race-ervaring en topprestaties
De eerste Small Block V-8 debuteerde in 1955 in de Corvette. Met zijn inhoud van 4.3 liter (265 cubic inches) en een vermogen van 195 pk betrok hij zijn brandstof en lucht via een viertraps carburator. Vijf jaar later hielp de kracht van de V-8 Corvette aan zijn eerste overwinning tijdens de 24 Uren van Le Mans.
 
In 2012 veegde de Small Block Corvette Racing C6.R de vloer aan met Ferrari, BMW en Porsche en sleepte de rijders-, team- en fabriekskampioenschappen van in serie geproduceerde auto’s bij de Amerikaanse Le Mans Series (ALMS) GT klasse in de wacht. Deze overwinningen maakten van Corvette Racing het meest succesvolle team in de geschiedenis van ALMS, met een totaal van 77 klassezeges, 8 rijderskampioenschappen en 9 fabrieks- en teamkampioenschappen sinds 2001.
 
"De vereisten voor de motor van een productieauto en een raceauto lijken opmerkelijk veel op elkaar", zegt Jordan Lee, chef ingenieur en projectleider Small Block. "In beide gevallen wil je een motor die krachtig is en efficiënt, compact en licht in gewicht, en bovendien duurzaam. Die combinatie is wat het originele Small Block zo succesvol heeft gemaakt. Vandaag maakt de introductie van toptechnologie en –constructie een van de beste sportwagens ter wereld nog beter."
 
De nieuwe LT1 krachtbron is bijvoorbeeld 18 kilogram lichter dan de twin-turbo 4.4 L, DOHC V-8 met vergelijkbaar vermogen van een concurrent. De gewichtsbesparing verbetert niet alleen de verhouding gewicht-prestatie, maar draagt bovendien bij de aan de praktisch ideale 50/50 balans die voor een verfijnde besturingsrespons en een uitstekende handling zorgt.
 
De nieuwe LT1 motor is ook 10 cm lager dan de DOHC V-8 en dat zorgt voor aanzienlijk betere handling vanwege het lagere zwaartepunt, terwijl er ook een lagere motorkap toegepast is – hetgeen bijdraagt aan het iconische profiel van de Corvette en tegelijkertijd zorgt voor uitstekend zicht voor de chauffeur.
 
De nieuwe LT1 is de derde motor in de geschiedenis van de Corvette met die naam; eerdere versies dateren van 1970 (Gen 1) en 1992 (Gen 2). Telkens weer had de LT1 – net als alle  Small Block motoren – een uiterst compact design dat voor veel flexibiliteit zorgde bij de verdere uitrusting van een slank voertuig als de Corvette.
 
"De kracht en de efficiency van de Small Block V-8 zijn ware kenmerken van de prestaties van een Corvette," aldus Lee. "Maar de beknopte maatvoering en de fantastische vermogen-gewichtsverhouding zijn van minstens net zo groot belang voor de totale rijervaring. De splinternieuwe LT1 zal een voorname en doorslaggevende rol spelen in het scheppen van een sportwagen van wereldklasse waar het gaat over technologie, prestaties en verfijning."
 
Motoreigenschappen en highlights
Blok en carterpan helemaal van aluminum: Het Gen 5 blok werd ontwikkeld met uiterst precieze apparatuur met gebruikmaking van gegevens uit de raceprogramma’s van GM, zodat er een lichte, maar stijve basis kon ontstaan voor een indrukwekkend soepele krachtbron. Het design ervan heeft meegeholpen aan maximale kracht en een minimaal trillingsniveau. Net als in de Gen 3 en Gen 4 Small Blocks zijn de wanden zo geconstrueerd dat ze minimale torsie kennen en de stijve structuur van het blok verhogen. Een carterpan van aluminium draagt structureel bij aan verdere versteviging van de krachtbron.
 
Vergeleken met de Gen 4 motor bestaat het Gen 5 cilinderblok uit een splinternieuwe gegoten constructie, die qua architectuur echter gelijk gebleven is. Het blok is verder verfijnd en aangepast aan de hogedrukpomp voor de directe injectie. Er zijn ook nieuwe motorbevestigingen, nieuwe plaatsen voor de pingelsensoren, verbeterde afdichting en betere koeling via oliespray van de zuigers.
 
Verbeterde smering, eventueel met dry-sump systeem: Het LT1 smeersysteem – inclusief olie-spray zuigerkoeling – is ook geoptimaliseerd terwille van betere prestaties. Daarvoor zorgt een nieuwe oliepomp met variabele opbrengst, zodat de olie op een efficiëntere manier aangeleverd wordt. Het dual-pressure controlesysteem zorgt voor een uiterst efficiënte werking, met name bij lage toerentallen, in samenwerking met het AFM-systeem, en het levert meer oliedruk bij hogere motortoerentallen om, wanneer de motor dat nodig heeft, voor meer dan voldoende  smering zorg te dragen.
 
De standaard aanwezige olie-spray zuigerkoeling besproeit de bodem van elke  zuiger en de cilinderwand daaromheen met een extra hoeveelheid olie via kleine openingen onderaan de cilinders. Die ‘oliespuitjes’ worden uitsluitend gebruikt wanneer ze hard nodig zijn: bij het starten, zodat ze de cilinders extra smering verschaffen hetgeen zorgt voor minder geluid, maar ook bij hoge toeren, om extra koeling en een langere levensduur te zorgen.
 
Er is een dry-sump olievoorziening beschikbaar, dat voor uitzonderlijke smering zorgt tijdens agressieve ritten, bijvoorbeeld op het circuit. Dexos semi-synthetische 5W30 motorolie helpt wrijving reduceren en zo de efficiency van de LT1 te verhogen.
 
Nieuwe nokkenas: Vergeleken met de Gen 4 Small Block blijft de nokkenas dezelfde positie houden ten opzichte van de krukas, hoewel hij opnieuw gelagerd is. De as beschikt wel over nieuw ontworpen nokken voor de aandrijving van de hogedrukpomp voor de directe brandstofinjectie, die op zijn beurt het injectiesysteem aanstuurt.
 
Nieuwe aandrijving brandstofpomp: Het directe injectiesysteem beschikt over een hogedruk brandstofpomp van 15Mpa (150 bar). De door de motor aangedreven pomp wordt gevoed door een conventionele pomp in de brandstoftank. De pomp van de directe injectie is tussen de cilinderkoppen gemonteerd– onder het inlaatspruitstuk – en wordt aangedreven door de nokkenas aan de achterkant van de motor. Die plek verzekert een geruisloze werking.
 
PCV: De nieuwe motor heeft klepdeksels met geïntegreerde Positive Crankcase Ventilation (PCV), een systeem waarvoor patent aangevraagd is. Die positieve carterventilatie verlengt het leven van de smeerolie, verkleint het olieverbruik en draagt bovendien bij aan lagere emissies.
 
Inlaatspruitstuk en gasklepbehuizing: Het inlaatspruitstuk van de LT1's heeft een zodanig design, dat gezorgd wordt voor een excellente luchtstroom en heeft een plek gekregen juist onder de laaggeplaatste motorkap.
 
Akoestisch schuim is aangebracht tussen de buitenwand van het inlaatspruitstuk om storende geluiden van motor en pomp te isoleren.
 
Het spruitstuk is samengebouwd met een elektronisch gestuurde gasklep met een doorsnede van 87mm en een positiesensor, die een langere levensduur kent en voor meer controle zorgt.
 
Vier-in-een uitlaatspruitstuk: De LT-1 maakt gebruik van een gegoten versie van het "vier-in-een" compacte uitlaatspruitstuk dat gebruikt is in de Gen 4 LS7 motor. Dat garandeert een consistent verloop van de uitlaatgassen naar de katalysator.
 
Koelsysteem, vochtsensor en meer: Andere kenmerkende eigenschappen en technologie van dit Gen 5 Small Block:
•        Een herzien koelsysteem met offset waterpomp en thermostaat voor meer efficiënte prestaties
•        Luchtinlaat vochtigheidssensor zorgt voor een verbeterd verbrandingsproces
•        58X Ontstekingsysteem met individuele bobines en iridium bougies
•        Fonkelnieuw E92 motormanagement.

Tekst & foto: Chevrolet press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 29 oktober 2012 om 10:00


Andere publicaties op Racingworld.be...