SOT: Voorbeschouwing van de organisatoren op 2013

Belgian Race Invest, promotor van de Special Open Trophy kan terugblikken op een geslaagd maar tevens moeilijk seizoen 2012 met hoogte- en dieptepunten. De te verbeteren zaken werden tijdens de voorbije weken grondig bestudeerd en aangepast, zonder aan de basisprincipes van de SOT te raken.

Minpunten weggewerkt

Dat de trouwe sponsors en enkele bereidwillige piloten van de SOT ervoor gezorgd hebben dat de opstartjaren voorbij zijn is een feit. Om de financiële stabiliteit voor de toekomst te waarborgen is BRI de samenwerking aangegaan met een Belgische investeringsgroep welke momenteel 99% van de belangen van BRI behartigt. Een andere ingreep welke op vraag van de teams werd doorgevoerd is het terugbrengen van het aantal raceweekends van 6 naar 5 voor de CN & Sportscars maar met de implementatie van de 6 en 24 HOURS of Zolder in de kalender 2013.

Niet afwijken van basisprincipes

Ook BRI kijkt naar de hen omringende landen en dito kampioenschappen maar blijft vasthouden aan de basisprincipes van het eerste uur, zijnde: veel racen in open wagens tegen aanvaardbare prijzen zonder al te veel regels en met respect voor elkaar en het materiaal.
“We mogen ons niet blindstaren op de andere kampioenschappen in de ons omringende landen” steekt Dries Heyman van wal. “Geen van deze is vergelijkbaar met de SOT. Van de FIA kreeg BRI de vraag om in 2013 te organiseren onder internationaal statuut, wat we weigerden. Het is natuurlijk een eer maar de gevolgen zouden niet min geweest zijn. Zo moeten alle piloten dan over een Internationale C licentie beschikken en dan sluiten we een hoop mensen uit. Een internationale C licentie kan je enkel behalen op basis van resultaten met een nationale licentie en dan is een instapformule niet meer mogelijk. We willen het kampioenschap zijn waar piloten zonder zorgen kunnen racen met niet al te veel regeltjes en waarbij de sfeer en gezelligheid primeert op het resultaat. Het open karakter zorgt er ook voor dat we een cocktail hebben van wagens welke bijna nooit gelijk zijn qua prestaties. Zo komen ook de teams en piloten die graag experimenteren aan hun trekken. Indien je je kunnen als piloot wil tonen aan de wereld moet je deelnemen aan kampioenschappen waar ze strijden met gelijke wapens. Balance of performance, banden- en benzineverplichtingen, strakke FIA regels, 4 dagen weg van huis en een veel hogere kostprijs zijn dan het logische gevolg“.

Betaalbaar racen van Tiger tot fabrieksproto

Ook enkele grote bekende teams prijken al op de deelnemerslijst van de Special Open Trophy editie 2013. De mix tussen fabrieks-, semi pro- en pure amateurteams welke samen de box en de grid delen maakt de SOT juist zo uniek. Mede dankzij het economische klimaat stappen teams over van een Porsche, Ferrari of Lambo naar een Radical, Norma, Wolf of Ligier. Zowel de aankoop als de runningcost van zulke proto’s liggen op ongeveer 1/3 tot 1/5 van de gekende GT’s. Als echte instapklasse is er vanaf 2013 de Tiger Avon Super 7 Trophy. 7 raceweekends endurance & sprint + 5 test- en sponsordagen op basis van arrive & drive voor het bedrag vanaf € 7.400 per piloot. Zet je een stapje hoger dan kom je uit bij de sportscars. Een Radical SR3RS bestuur je al het ganse seizoen incl. testdagen, 6 & 24 HOURS of Zolder voor € 32.000. Ga je naar de CN 2.0 wagen dan kan je een arrive & drive zitje op een Norma, Ligier, WOLF, Tatuus, enz… bemachtigen voor de prijs van € 38.000 all-in. Bij bovenstaande tarieven is inschrijving, benzine, banden, service, verzekering, enz… inbegrepen.
Nog niet bekomen van bovenstaande tarieven? De kalender SOT 2013 voorziet niet minder dan 66 uren circuitplezier!

SOT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 28 november 2012 om 17:24


Andere publicaties op Racingworld.be...