Be Trophy: Be Cox krijgt 2 liter krachtbron en sequentiële versnellingsbak

Het doek is definitief gevallen over het seizoen Be Trophy 2012: de laureaten werden in de ateliers van Kronos Racing in Naninne tijdens een relaxe happening hartelijk in de bloemen gezet. Iedereen blikt nu vooruit naar het seizoen 2013, een belangrijke etappe in de ontwikkeling van deze onvergelijkbare race-Kever. Volgend jaar zullen we inderdaad de derde generatie van de Be Cox aan de start zien verschijnen. Na eerst de originele versie met onder de motorkap de klassieke 1800 benzinekrachtbron en daarna de jongere versie, aangedreven door de TDI krachtbron ruimen we nu plaats voor een « nieuweling » die op punt gesteld werd door niemand minder dan François Verbist. Verbist kan een indrukwekkend palmares voorleggen en beschikt over de nodige ervaring, waardoor de nodige garanties op slagen daadwerkelijk aanwezig zijn.
« François Verbist ? Is dat niet de zoon van René, één van de steunpilaren van WRT ? » Inderdaad, het is inderdaad die François. En vermits René en François hun krachten bundelen wil dat zeggen dat er een samenwerkingsakkoord getekend werd tussen WRT en Kronos : eerstgenoemde structuur zal zich bezig houden met de bouw van de wagens en met de aanpassing van de nieuwe mechaniek, terwijl Kronos de distributie van de onderdelen en dus ook de organisatie van het kampioenschap op zich neemt.
 
De totstandkoming van dit partnership vormt dus de introductie tot de lancering in 2013 van de derde generatie Be Cox. François praat hierover met laaiend enthousiasme : « De motor, een originele VW Motorsport krachtbron, is een atmosferische 2 liter benzine-aangedreven krachtbron, die zonder moeite 200 pk kan ontwikkelen, maar we gaan die verminderen naar 160 pk door het inbouwen van een « bride » Op die manier zullen teams die nog met de TDI rijden alle kansen op de overwinning behouden. Wat betreft betrouwbaarheid biedt deze mechaniek alle noodzakelijke garanties. Bovendien, en om ons vertrouwen te demonstreren, zullen de motorblokken verzegeld worden. Nog een innovatie, de klassieke versnellingsbak wordt vervangen door een SADEV sequentiële bak, waarmee het aangenamer racen zal zijn. De eigenaars hoeven geen schrik te hebben wat betreft de degelijkheid van dit product: de Franse fabrikant kent het klappen van de zweep en heeft reeds meermaals zijn expertise op dit gebied bewezen.”
 
Een buitengewoon Kerstgeschenk !
 
François, die reeds heel wat testwerk met de nieuwe versie verrichtte, is beter dan wie ook goed geplaatst om over deze nieuwe ontwikkeling van de Cox te praten : « In één woord samengevat : de auto is geniaal ! De wagen bereikt niveaus die men van een échte racewagen verwacht, en net zoals de voorgangers, biedt deze auto een onvergelijkbare verhouding fun-kost.”
 
Onmiddellijk na de voorstelling tijdens de prizegiving in Naninne zijn er vanwege de belangrijkste BeTrophy-teams vragen gekomen wat betreft de motorisatie van deze nieuwe, jonge versie. En bij Kronos Events hebben ze van deze gelegenheid gebruik gemaakt om aan de deelnemers een buitengewoon aanbod te doen : « In ruil voor de oude motor-versnellingsbak-combinatie bieden wij hun de nieuwe versie aan, op voorwaarde dat ze zich voor drie seizoenen engageren ! »
 
Het leidt geen twijfel : de Kerstman is daadwerkelijk gepasseerd in Naninne. En deze kit is niet het enige geschenk dat hij in zijn grote zak bij zich had: inderdaad, de Be Trophy 2013 kalender – die de goedkeuring kreeg van de FIA als Europese serie - werd herzien en de fameuze 25 Uren staan terug op het programma in de plaats van de 3000 KM (11-14 juli).
 
Volgend seizoen kondigt zich dus werkelijk onder een goed gesternte aan. Twaalf weken scheiden ons nog van de eerste afspraak op Circuit Zolder. Men kan beginnen aftellen. Nu !

Kronos Events press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 19 december 2012 om 16:35


Andere publicaties op Racingworld.be...