São Paulo: Incidentrijke zege voor de Audi #1 - zege voor Ferrari in GTE

De Audi Sport Team Joest R18 e-tron quattro #1 heeft op Interlagos de vierde manche van het FIA World Endurance Championship gewonnen. De race op de Autódromo José Carlos Pace kende heel wat neutralisaties, maar de R18 van Lotterer / Fässler / Tréluyer bleef uit de problemen en won. In de LMP2-klasse ging de zege naar de Russische G-Drive Oreca-Nissan, terwijl AF Corse de GTE overwinning greep met het duo Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella.
Na een onderbreking van bijna 3 maanden, het was geleden van 22 juni en de 24H van Le Mans dat er nog een race plaatsvond in het kader van het FIA WEC kampipenschap, bleek Audi opnieuw onklopbaar. De troepen van Audi motorsport baas Dr. Wolfgang Ullrich kenden op Interlagos wel wat problemen. De #2 Audi leek lang op weg naar de zege, maar een slecht bevestigd wiel kostte de R18 van Duval / McNish / Kristensen een ronde aan verminderde snelheid en tevens 2 drive-through penalty's voor het te snel rijden in de pitszone. 

De Audi van de misschien wel snelste Audi piloot - Loic Duval - zou finaal tweede worden op 3 ronden van de winnende #1 R18. Na goed een half-uur wedstrijd verloor het merk met de vier ringen waarschijnlijk wel al haar grootste concurrent om de zege toen de Toyota van de Fransman Sarrazin de Lotus van Dominik Kraihamer torpedeerde en voor aanzienlijke schade aan het circuit zorgde. Een neutralisatie van een uur was het gevolg. 

Niet veel later volgde dan weer de volgende safety-car situatie: De AF Corse Ferrari van Ferrari fabriekspiloot Toni Vilander moest het gras opzoeken nadat deze begon te smeulen. Een paar seconden later stond de mooie 458 Italia in lichterlaaie en lag de race weer stil. De zusterwagen uit de AF Corse stal deed het beter, de 458 van Fisicella / Bruni won de fraaie GTE- klasse na een start- tot finish duel met de Aston Martin van Stefan Mücke en Darren Turner. Mücke / Turner, werden tweede voor de Porsche van Jörg Bergmeister en Patrick Pilet.  In de GTE Am klasse ging de zege wel naar Aston Martin met de #96 V8 Vantage van Hall / Cambell-Walter. 

In LMP2 won de Russische G-Drive Racing Oreca - Nissan met een ronde voorsprong op onze landgenoot en OAK Racing piloot Bertrand Baguette. De Pecom Racing Oreca - Nissan werd derde.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op maandag 02 september 2013 om 18:37


Andere publicaties op Racingworld.be...